Audi A8: Luksus ned til minste detalj

Audi A8: Luksus ned til minste detalj

I løpet av noen hektisk formiddagstimer fikk Nytt om Bil stifte et flyktig bekjentskap med spyspissen i Audis produktportefølje – nemlig nye A8.

A8 er et ikon, og har siden modellen så dagens lys i første halvdel av 90-tallet. Den var og er fortsatt Audis tilsvar til BMWs 7-serie og Mercedes S-klasse.

Den har som nå alltid representert det ypperste fra Audi. Grensesprengende teknologi og førsteklasses kjøreegenskaper. Dette er bil mang en statsleder har brukt og direktører og dem som ønsker noe ekstraordinært.

Importør Harald A. Møller fortalte på et kort pressemøte forleden at salgsvolumet på nye A8 er om lag 40 biler, og dette er en bil som skal være Audis spydspiss.

De første norske kundene får bilen sin litt senere i høst, og foreløpig er ikke prisen satt, men det loves at den skal være konkurransedyktig. Nå tror vi ikke kunder i dette segmentet er nevneverdig prissensitive, men uansett liker ingen å betale mer enn de må, så da er nok en konkurransedyktig pris viktig.

Bilen som ble vist frem var L-utgaven, altså den lange versjonen av A8, for bilen kommer foruten denne varianten i en standardutgave – og det som skiller de to er 13 cm. L-utgaven er 5,30 meter lang. Nå høres kanskje ikke det så mye ut, men dette er viktige centimetere som tilgodeses baksetepassasjerene. Bakdørene er for øvrig også en del lengre enn på standardutgave og fordrer naturlig nok litt god plass mot nabobilen. Sammenlignet med utgående A8-utgave er begge bilene 3,5 cm lenger, men den innvendige plassutnyttelsen er også bedre enn før slik at den opplevde plassen innvendig er veldig god.

Om bord møtes man av masse teknologi, og det er ubønnhørlig interessant å se hvordan fabrikken greier å løfte den nye modellen fra den gamle. For få år siden lurte vi på hvordan det i det hele tatt vart mulig å lage noe bedre enn utgående modell.

Vi begynner på førerplass. Samtlige skjermer er nå digitale. Instrumentpanel, navigasjon, styring av klimaanlegg etc. Ja, alt er såkalte organiske skjermer. Det betyr høyoppløste skjermer som imiterer tradisjonelle knapper og brytere med både klikk og knepp og som også gir et lite fysisk feedback til fingeren du trykker med. Imponerende, stilig og velfungerende er vår opplevelse.

Nye A8 er breddfull av ny innovativ teknologi, og vi nøyer oss i denne sammenheng med noen av hløydepunktene. Siden bilen er utstyrt med luftfjæring, kan bilen i en situasjon med fare for påkjørsel fra siden løfte bilen litt slik at treffpunktet blir lavere og passasjerene bedre beskyttet. Er du redd for de flotte store felgene vs skarpe fortauskanter er det et eget system som varsler før det går galt. Den adaptive cruisekontrollen har fått en utvidet funksjon å hjelpe deg på trange steder hvor det er veiarbeid og lavere hastighet. Matrix lys er nå standard, og nå har selve blinklyset også fått en dimmefunksjon slik at bilen foran ikke blendes når man blinker. Ønsker man det ypperste, kan A8 også leveres med laserlys og OLED baklys. Og apropos laser – en ny laserbasert sensor som skanner veien foran bilen og leter etter ujevnheter i veibanen slik at hver fjær tilpasser seg under laget hele tiden. Dette er et tilvalg som Audi kaller prediktiv luftfjæring. Dette systemet jobber proaktivt og sørger for mindre dykking ved bremsing og krenging i svinger. Vanlig luftfjæring er dog standard. Mot et pristillegg kan også nye A8 utstyres med firehjulsstyring hvor bakhjulene er med å styre i samme retning som forhjulene i høyere hastigheter og de svinger motsatt vei i lavere hastigheter slik at man får særs god manøvrering på trange steder. Kjører du mye i kø vil du utvilsomt kunne ha stor glede av bilens nye Traffic Jam Pilot system som innebærer at du kan slippe ratt og pedaler og la bilen styre selv – i inntil 60 km/t. Dette er nok et steg mot den selvkjørende bilen. Motormessig leveres A8 med V6 bensinmotor på 340 hk eller en V8 bensinmotor på 460 hk. Dieselmotorene er V6 med 286 hk eller en V8´er på 435 hk og et vanvittig dreiemoment på 900Nm. Som seg hør og bør vil A8 også kunne leveres med en hybrid drivlinje. Her er utgangspunktet minste dieselmotor og en elmotor som gir en samlet systemeffekt på 449 hk. Det opplyses at man skal kunne kjøre om lag 5 mil på strøm før dieselmotoren begynner å hjelpe til.
Prisene er ikke klare før litt senere i høst.

Audi-sjef i Norge Harald Edvardsen-Eibak her bak rattet i nye A8.

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Kjetil Skarpnes
Nils Wilhelm Sørensen

Redaksjon:

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter