Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro tiptronic: Den ultimate  familiebil?

Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro tiptronic: Den ultimate familiebil?

Det går an å mene mye om Audi Q7, om både størrelse, motorkraft, hybridløsning og prisnivå – men en ting er etter min mening udiskutabelt: Skal du ha en ideell familiebil, og ikke behøver å finregne for mye på kronene – ja, da er det ikke mange som slår Q7.

Familien kan gjerne være stor også – bilen er registrert for sju personer, og selv med alle tre seterader i bruk har man overraskende mye plass igjen til bagasje. Med både andre og tredje seterad nedfelt står ikke mindre enn 1835 liter til rådighet, og da får man jo med seg litt…

Med lengde over fem meter og bredde oppunder to meter, høyde 1,74 m og en akselavstand oppunder tre meter, er dette en bil som virkelig ruver i trafikkbildet. Fra førerplass virker bilen imidlertid mindre og enklere å hanskes med enn størrelsen i ytre mål faktisk tilsier.

q7-forerplass

Og akkurat størrelsen får man jo til de grader fordeler av med den innvendige plassen, som er meget god!

Egenvekten på bilen er ellers fra 2445 kg uten fører, og tillatt totalvekt er 3185 kg. Bakkeklaring som kan varieres fra 17 til 24,5 cm er dessuten et greit ekstra poeng for hytteveier av variabel standard.

q7-3

Som antydet, er Audi Q7 e-tron mye mer lettkjørt og enkel å håndtere enn ventet. Som fører sitter du høyt og har meget god sikt, og med en velredigert førerplass blir forutsetningene for trivsel bak rattet veldig gode. Audi leverer dessuten seter som tåler sammenligning med de fleste.

Audi Q7 e-tron er, som navnet forteller, en ladbar hybrid. Den såkalte systemeffekten er 373 hk, og med firehjulsdrift, tiptronic automatikk og variabel bakkeklaring er dette et kjøretøy med mange sterke sider.

q7-4

 

Bilens ”hjerte” er en 3,0 liter V6 dieselmotor med 258 hk og maks dreiemoment 600 Nm fra 1250 til 3000 omdreininger – altså mest krefter i de mest brukte turtallsområdene, og med et rått bunndrag.

Den suppleres av en elmotor med ca. 130 hk og 250 Nm. Batteriet er av lithium-ion type.

I hybrid drift klarer bilen toppfart 230 km/t, mens 0-100 km/t feies unna på 6,2 sekunder. Tilsvarende tall med ren eldrift er henholdsvis 135 km/t og 6,5 sekunder.

q7-lykt-detalj

Selv oppgir Audi et forbruk ved blandet kjøring på rundt 0,19 l/mil, men man kjører ikke svært langt etter at batteriet er tomt før dette forbruket passeres – og deretter blir det mest et spørsmål om hvor langt man kjører for å få svar på det rene dieselforbruket.

Audis e-tron modeller har fått mye ros for å levere godt på rekkevidde i forhold til hva som oppgis. I dette tilfellet opplevde jeg å starte med en batterirekkevidde på 58 km, og bilen leverte 48 kilometer før den begynte å blinke og slo inn dieselen. Det var temperatur rundt 8 – 10 grader, fint vær og en blanding av kjøring i by og på landevei.

q7-baksete

Er du sløv og ”glemmer” ladingen, må du regne med at det vil gå rundt 0,9 l/mil på ren dieseldrift. For dette er hele hemmeligheten med ladbar hybrid: Du må passe på ladingen som en smed, men klarer du det, belønner bilen deg rikelig med meget lave forbrukstall. Også her er det selvsagt enda én viktig forutsetning, og den er at daglige kjørelengder er moderate.

Det er masse gode grunner til å kalle Audi Q7 – i dette tilfellet e-tron modellen – en ultimat familiebil. Her er det plass, funksjonalitet, brukervennlighet, krefter og kjøreegenskaper, det er fremkommelighet av høy klasse og – riktig brukt – potensial for svært hyggelige driftskostnader.

Til gjengjeld er også prisen høy. Prøvebilen min hadde en startpris på drøyt 880 000 kroner, og endte med alt ekstra utstyr på nærmere 1,2 millioner.

Ingen billig fornøyelse altså, men avansert teknologi og premium i alle disipliner må nødvendigvis koste noe…

q7-lading

Kort om Audi Q7 e-tron 3,0 TDI 373 hk quattro tiptronic:

Motor: V6 diesel, 3,0 liter, 258 hk. Maks dreiemoment 600 Nm v/1250-2000 o/min. 130 hk elmotor, dreiemoment 350 Nm. Samlet systemeffekt 373 hk. Samlet moment 700 Nm.

Drivlinje: Hybrid drift/ren eldrift/diesel. Tiptronic automatgir med paddle shift. Quattro firehjulsdrift. ”Alt” av avanserte førerstøttesystemer.

Lengde x bredde x høyde: 505 x 197 x 174 cm.

Akselavstand: 2994 mm

Bakkeklaring: 17 – 24,5 cm

Vadedybde: 50 cm

Egenvekt: Fra 2445 kg uten fører

Tillatt totalvekt: 3185 kg

Bagasjerom: 650 l (som 5-seter), 1835 liter med baksetene nedfelt.

Tilhengervekt m/brems: 2800 kg

Akselerasjon, 0-100 km/t: 6,2 sek

Toppfart: 230 km/t

Dieselforbruk, blandet kjøring (oppgitt): 0,18 l/mil

CO2-utslipp: Fra 48 g/km.

Pris, prøvebil som beskrevet: 1 181 160 kroner (pris fra 882 400 kroner).

 

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Kjetil Skarpnes
Nils Wilhelm Sørensen

Redaksjon:

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter