C-HR ruller inn: Toyotas nye bestselger?

C-HR ruller inn: Toyotas nye bestselger?

Med en frisk og fremtidsriktig design, både inn- og (ikke minst!) utvendig, vil Toyota med sin nye C-HR bli høy-interessant for kundegrupper om hittil ikke har hatt merket med på kjøpslisten. Attraktive priser gir dessuten mye bil for pengene!

C-HR er en crossover i C-segmentet, størrelsesmessig sammenlignbar med Nissan Qashqai. Største lengde er 4360 mm, bredden 1795 mm og høyden 1565 mm. Akselavstanden er 2640 mm. Bagasjerommet sluker 377 liter med baksetene i bruk.

Modellen var opprinnelig eksklusivt tenkt for det europeiske markedet, men dette har endret seg underveis, og bilen henvender seg nå til kunder ”med en aktiv livsstil” også på andre markeder.

– Vi har ønsket å lage en bil for folk som er glad i å kjøre; en livsstilsbil, sa Toyotas folk selv ved den internasjonale lanseringen i Madrid forleden.

2016_toyota_c-hr_int_23

Først og fremst er det bilens utvendige design som får folk til å kikke både to og tre ganger ekstra. Dette er nye toner fra den kanten, og et ytre som er helt atypisk det som har vært Toyotas gjennomgående design-særtrekk de siste par tiårene. C-HR fremstår ungdommelig, fresh og ny tvers igjennom, med linjer som uten tvil vil få svært mange til å ta en nærmere titt.

2016_toyota_c-hr_stat_08

Bilen leverer gode og entydige veiegenskaper, og bekrefter Toyota-ingeniørenes intensjoner om kjøreglede. Den har nyutviklede oppheng, tyngdepunktet er lavt og karosseriet er blant de stiveste i segmentet.

c-hr-2

Summen er meget hyggelige kjøreegenskaper, foruten en utmerket komfort der vi spesielt la merke til et svært beskjedent innvendig støynivå, også i hastigheter litt over det som er tillatt her på berget. Det var svært lite å høre både av hjul/vei og vindstøy.

Også interiøret følger designmessig godt opp, med den store berøringsskjermen høyt oppe i synsfeltet, på toppen av dashbordet. Man har også unngått unødig mange knapper og brytere, slik at førerplassen blir både ryddig, brukervennlig og oversiktlig. Her føler man seg raskt hjemme!

2016_toyota_c-hr_int_17

Det spesielle designet har imidlertid den lille ”ekstra-prisen” at sikten skrått bakover er litt begrenset. Skal vi sette fingeren på noe annet, måtte det være at vi opplevde selve sitteputen i forsetene som litt kort. Setet er ellers meget bra, ikke minst likte vi den gode sidestøtten.

2016_toyota_c-hr_int_21

I Norge blir bilen markedsført med to alternative drivlinjer, og den som ventes å bli valgt i 200 av de 2000 C-HR Toyota planlegger å selge her i landet i 2017, vil være 1,8 VVT-i Hybrid. Denne har en systemeffekt på 122 hk, og et oppgitt bensinforbruk på 0,36 – 0,39 l/mil ved blandet kjøring.

Bilen har da forhjulsdrift og trinnløst automatgir. Det siste har den typiske CVT-karakteristikken med ekstra turtallsrusing når man gir gass, uten at man føler at akselerasjonen står i stil til støybildet.

2016_toyota_c-hr_int_12

Men for all del – dette er ikke noe problem, og er et fenomen man raskt venner seg til. C-HR kunder vil neppe legge merke til det en gang etter de første dagene med bilen.

Hybridmodellen har en toppfart på 170 km/t, og akselererer fra 0 til 100 km/t på ca. 11 sekunder.

Det andre alternativet er en 1,2 liter turbo bensinmotor med 116 hk og et maks dreiemoment på hyggelige 185 Nm fra 1500 til 4000 omdreininger. Med denne motoren kan bilen leveres både med firehjulsdrift og automatgir.

1,2 T gjør 0-100 på 10,9 sek (manuell girkasse), og toppfarten er da 190 km/t. Med AWD/automat er toppfarten 180 km/t.

For den som har behov for å kjøre med tilhenger, oppgis det for hybrid-modellen en tillatt hengervekt med brems på 725 kg, mens bilen med 1,2 liter bensinturbo og manuell girkasse kan trekke 1300 kg (med automatgir: 1100 kg).

Hos Toyota Norge venter man størst salg av C-HR med Dynamic Tech utstyrsnivå, tett fulgt av Supreme Tech, og altså 9 av 10 biler med hybrid drift.

Levering av biler til kunder starter i januar.

Utstyrslisten til Toyota C-HR er lang og omfattende, og alle modeller leveres med Toyota Safety Sense, som omfatter Pre-Collision System med fotgjengergjenkjenning, adaptiv cruise kontroll, filskiftvarsler, fjernlysautomatikk og skiltgjenkjenning.

Avhengig av modell er bilen dessuten tilgjengelig med bl.a. følgende detaljer: Nøkkelfri tenning og låser, parkeringsassistent, blindsonevarsling og varsling av kryssende trafikk bak bilen. For den kresne musikkelsker er et premium JBL lydsystem tilgjengelig, med suveren lydkvalitet.

Rimeligste hybrid-modell av Toyota C-HR starter på 299 900 kroner, mens bilen i dyreste utgave – bensin-turbo med AWD og automatgir – har en prislapp som begynner på 393 000 kroner. Rimeligste rene bensinutgave har startpris kr. 311 400,- med manuell girkasse.

Nyeste artikler

Nytt om Bil Norge:
Telefon: 66 85 44 60

Nils Wilhelm Sørensen - Daglig leder
Kjetil Skarpnes - Produksjonsleder

Redaksjon: Telefon: 66 98 38 60

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter