Den sprekeste Octavia noensinne

Den sprekeste Octavia noensinne

Nylig viste Skoda frem sitt nye råskinn- Octavia RS. Les mer om detaljene på det som blir en av neste års artigeste familiebiler.

Det nye frontpartiet, den modifiserte bakparten og det stilige interiøret får frem den sportslige karakteren på nye Octavia RS. Den oppgraderte bilen er tilgjengelig både som sedan og stasjonsvogn, og det er to motoralternativer å velge mellom. En 2,0 TDI dieselmotor med 184 hestekrefter og en 2,0 TSI bensinmotor med 230 hestekrefter.

– Octavia RS er en ulv i fåreklær, og en bil som er relativt populær i Norge. Det tror vi den kommer til å fortsette å være også, sier kommunikasjonssjef for Skoda i Norge, Jan Erik Haugen.

Bilen har nye og bedre infotainment systemer, tilkoblingsmuligheter og førerassistansesystemer som også understreker det sportslige ved bilen. Den nye fronten har en bredere grill og et større luftinntak i den nyutviklede støtfangeren. Frontlyktene har full LED-teknologi, og bak har bilen selvsagt en liten spoiler. En kraftig diffusor understreker også sportsligheten, i tillegg til LED-teknologi også i baklysene.

Interiøret er sort og sportslig. Setene gir god sidestøtte, og sportssetene er også tilgjengelig i Alcantara, i tillegg til kombinasjonen med stoff og skinn. Bilen har multifunksjons sportsratt (med ‘’paddles’’ for de som velger DSG girkasse). Ambient belysning kommer som standard. Ellers har bilen RS-logo på dørlistene og aluminiumsfinish på pedalene.

Sportsunderstellet et 15 millimeter lavere, og sporvidden har økt med tre centimeter bak sammenliknet med forgjengeren. Røde bremsekalipere understreker den dynamiske karakteren. 17 tommers hjul er standard, men både 18- og 19-tommershjul kan fås som ekstrautstyr.

Vi kan også nevne progressiv servostyring, Kjøreprofilprogram (DMS med ‘’Sound Generator’’), stabilitetsprogrammet ESC med elektronisk differensialbrems (XDS+) og Adaptivt understell (DCC) som lar føreren velge mellom Comfort, Normal eller Sport-modus.

Den nye toliter bensinmotoren har en ytelse på 230 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 350 Nm ved 1500 til 4600 o/min. Bilen har en topphastighet på 250 km/t, og 0 – 100 km/t går unna på 6,7 sekunder. Det kombinerte drivstofforbruket er 0,65 l/mil med et CO2-utslipp på 149 g/km. Som standard er Octavia RS 2,0 TSI utstyrt med en manuell 6-trinns girkasse, men den kan også leveres med en 6-trinns DSG.

Dieselmotoren yter 184 hestekrefter, har et maksimalt dreiemoment på 380 Nm fra 1750 o/min og bruker 7,9 sekunder fra 0 til 100 km/t. Toppfarten er på 232 km/t, og det kombinerte drivstofforbruket er på 0,45 l/mil med et CO2-utslipp på 119 g/km. Med diesel kan du få Octavia RS med forhjulstrekk (med manuell eller DSG) eller firehjulstrekk og en 6-trinns DSG girkasse.

Som i andre Octavia-modeller har også RS den nye generasjonen av infotainment systemer. Også assistansesystemene er utviklet med ny teknologi. Dersom man drar tilhenger, vil ‘’Trailer Assist’’ ta over styringen ved rygging. Vi kan også nevne Blind Spot Detection, som varsler om kjøretøy i blindsonen, og Rear Traffic Alert som overvåker siden og bak ved rygging. Såkalt Pre-crash kollisjonsbeskyttelse lukker vinduer og soltak hvis det er fare for en ulykke, strammer fører- og passasjerbelter og fungerer sammen med Front Assist.

– Første gang forkortelsen RS ble brukt var på Skodas løpsbiler i 1974, og har vært brukt i sportslige modeller til dags dato. Fabrikken har levert mer enn 200 000 RS-modeller opp gjennom årene. Prisene regner vi med at blir klare i løpet av januar, sier Haugen avslutningsvis.

 

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Kjetil Skarpnes
Nils Wilhelm Sørensen

Redaksjon:

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter