Elektrisk luksus

Jaguar I-PACE er bilen mange nordmenn har ventet på, og i følge importøren er interessen upåklagelig rundt den elektriske 5-seters SUV´en.

Det viktigste først. Rekkevidden på nye Jaguar I-PACE er 480 km etter den nye målesyklusen (WLTP) som gir et mer realistisk rekkeviddebilde.

Bilen kan lades opp til 80 prosent på 40 minutter ved hjelp av hurtiglading, og lader man hjemme på garasjeveggen vil samme øvelse ta noe i retning av 16 timer.

Bilen trekker på alle fire, da det er en elektromotor for hver aksel. 0-100 går unna på 4,8 sekunder, og i følge Jaguar ivaretas velkjente solide kjøreegenskaper da batteriene er plassert optimalt i forhold til vektfordeling, og sammenlignet F-PACE er tyngdepunktet 13 cm lavere.

Bilens slanke, kupé-lignende silhuett er hentet fra superbilen Jaguar C-X75 med kort, lavt panser, aerodynamisk tak og buet bakvindu. Et fremoverlent kupédesign står i kontrast til bilens strømlinjeformede bakpart, og bidrar til en luftmotstand på kun 0,29 Cd. For å få optimal balanse mellom kjøling og aerodynamikk, åpnes Active Vanes når batteriet må avkjøles og lukkes deretter for å gjenopprette jevn luftstrøm.

Det romslige interiøret er optimalisert for passasjerer med sofistikerte materialer.

I-PACE er en mellomstor SUV, men med fremoverlent kupédesign og elmotor er interiøret allikevel er på størrelse med store SUV-er. Baksetepassasjerene har 890 mm beinplass, og ettersom bilen ikke har behov for en girkassetunnel, er det i stedet gjort plass til et praktisk oppbevaringsrom på 10,5 l. Under baksetene finner du også oppbevaringsrom for nettbrett og bærbar PC. Bagasjerommet er på 656 liter eller 1 453 liter med nedfelte bakseter.

Innbygd teknologi

I-PACE lanserer Touch Pro Duo infotainmentsystem til Jaguar. Med en innovativ kombinasjon av berøringsskjermer, sensorer og fysiske betjeningsknapper, er Touch Pro Duo intuitiv i bruk.

Et nytt navigasjonssystem for elbiler vurderer topografien frem til destinasjonen samt oversikt fra tidligere reiser, inkludert kjørestil, for å beregne rekkevidde og ladestatus med stor nøyaktighet for optimal førertrygghet.

Det avanserte systemet bruker Smart Settings-teknologi med kunstig intelligens-algoritmer for å identifisere førerpreferanser, og skreddersyr deretter kjøringen og interiørinnstillingene i henhold til dette i I-PACE.

I-PACE vil også lansere en Amazon Alexa Skill. Dette betyr at eiere kan be Alexa om informasjon fra Jaguar InControl Remote-appen. For eksempel: Er bilen låst? Hva er batterinivået? Har jeg tilstrekkelig rekkevidde til å komme meg på jobb?

For å sikre at kunder alltid har tilgang til nyeste programvare for infotainment, telematikk og batteristyring, vil I-PACE være den første Jaguar-bilen med trådløse og sømløse oppdateringer.

 

Nå som bilen er presentert i produksjonsversjonen er alle forhandlerne klare til å starte salget av den – til det den norske Jaguar Land Rover direktøren, John Helmersen, kaller «meget konkurransedyktige priser»

«Ikke bare er den nye I-PACE enestående blant de elektriske biler som finnes, men både design og ytelse gjør den til en sterk konkurrent for fossile premiumbiler også», sier Helmersen.

Prisen starter på kr. 599.900,- og importøren regner med at i år vil så mye som 50 % av deres totalvolum være elbiler.

«Dette er med andre ord en veldig viktig bil for Jaguar Land Rover i Norge», sier John Helmersen, «selv om vi selvfølgelig ikke må glemme at vi har mange andre spennende nyheter også.For eksempel kompakt crossover SUVen E-PACE som nylig ble lansert, og på Land Rover hvor vi snart skal lansere Range Rover/Range Rover Sport Plug-In Hybrid».

De første I-PACE forventes utlevert til kunder i august/september 2018 og samtlige Jaguar forhandlere i Norge skal etter planen ha demonstrasjonsbil på plass i løpet av juli/august måned 2018.

 

Lik, del og følg oss: