Heftig F-PACE

Heftig F-PACE

Jaguar F-PACE SVR er utviklet av Special Vehicle Operations (SVO) og har en 5,0 liters V8 Supercharged bensinmotor på 550 hk under panseret og sørger for at SUV´en går fra stillestående til 100 km/t på 4,3 sekunder.

Bilen har en rekke endringer fra de mer normale F_PACE-utgavene. Aerodynamiske oppgraderinger inkluderer større luftinntak foran og luftinntak på sidene som reduserer trykket i hjulbuene, reduserer løft og gir ekstra kjøling samtidig som stabilitet i høy hastighet er optimalisert. I tillegg skaper de unike hjulbueforlengere og sidelistene en muskuløs holdning som gjør at SVR skiller seg ut på veien.

En unik bakspoiler og ny støtfanger med fire eksosrør i Active Exhaust- systemet. Støtfangeren er utstyrt med sideprofiler som bidrar til økt aerodynamisk ytelse ved å lede luftstrømmen bort fra bilens bakende.

Det oppgraderte chassiset er utstyrt med progressive fjærer foran og bak som er henholdsvis 30 og 10 % stivere sammen med en krengningsstabilisator som bidrar til å redusere krengingen med 5 %.
Nye, lette 21” eller 22” smidde alufelger er 25 mm bredere bak enn foran for å optimalisere kjøreegenskapene til SVR. 22” felgene er 2,4 kg lettere foran og 1,7 kg lettere bak, og er utviklet for bedre luftstrøm til de oppgraderte bremseskivene på 395 mm foran og 396 mm bak. Bremseskivene består av en avansert todelt konstruksjon foran og bak for å redusere vekten, noe som bidrar til å optimalisere de smidige kjøreegenskapene til SVR.

F-PACE SVR er også utstyrt med Jaguars Variable Valve Active Exhaust-system. Dette skaper et karismatisk lydbilde og bidrar til å øke bilens ytelse ettersom Active-systemet tillater økt gasstrøm. Eksosanlegget på SVR er 6,6 kg lettere enn standard eksosanlegg på F-PACE.

F-PACE SVR er den første F-PACE-modellen med Jaguars Rear Electronic Active Differential (EAD), og er utstyrt med et omfattende utvalg av avanserte, spesialkalibrerte teknologier. Torque on-demand All-Wheel Drive-systemets Intelligent Driveline Dynamics (IDD)-teknologi er optimalisert for EAD, i tillegg til at programvaren for Adaptive Dynamics-opphenget, elektronisk servostyring (EPAS) og Dynamic Driving Mode er skreddersydd for SVR-modellen. Engaging Dynamic Mode gir raskere og mer responsvillige girskift, skarpere gassrespons og økt styrerespons for en mer engasjerende kjøreopplevelse under alle forhold.

Til tross for den heftige ytelsen, har SVR beholdt de praktiske egenskapene og allsidigheten som PACE-familien er kjent for med et bagasjerom på 650 liter (uten nedfelte bakseter). Jaguar F-PACE SVR sørger også for at passasjerene er tilkoblet og underholdt med 4G WI-FI for opptil åtte enheter, i tillegg til et avansert Touch Pro infotainmentsystem med 10” berøringsskjerm og 12,3” HD instrumentpanel.

F-PACE SVR er utviklet med Jaguar Land Rovers omfattende terrengekspertise, og er utstyrt med en rekke avanserte teknologier som sørger for overlegen ytelse på alle underlag. All-Wheel Drive med Intelligent Driveline Dynamics, All Surface Progress Control og Adaptive Surface Response sørger for at SUV-en har optimaliserte kjøreegenskaper uansett værforhold.

 

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Daglig leder Kjetil Skarpnes

Redaksjon:

Kjetil Skarpnes - Ansvarlig redaktør
Mobil 934 01 395
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 934 33 934
Jens Huser Haugfos
Mobil 920 31 660

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter