Familiefavoritt i penklær

Med er stor familiebil må man ofte kompromisse litt, men i ukens testbil føler vi at alt er på plass – og vel så det.

Kraftig, men nøysom motor, automatgirkasse, firehjulstrekk, 7-seter, god plass, masse utstyr og alt elegant pakket inn i Vignale-konseptet. Dette er Fords navn på ekstra fjonge versjoner av deres biler. I korte trekk betyr dette et oppgradert ytre og indre, masse utstyr, bedre støyisolering etc.

Designmessig er S-MAX Vignale lett å like. Ekstra kromlister, unike felger og litt annet gjør dette til en flott bil utseendemessig. Innsiden føles absolutt opp med et påkostet interiør. Man møtes av skinnseter med god sittekomfort. Det myke skinnet med hvite kontrastsømmer tar seg godt og dette følges opp også langs midtkonsollen og på toppen av midtkonsollen. De elektrisk justerbare setene har også ventilasjon som er kjærkomment for de varmeste dagene.

Førerplassen er innbydende med oversiktlig instrumentering hvor instrumentklokkene er analoge og i midten av disse er det skjermer som viser informasjon fra kjørecomputer, lydanlegg osv. Oversiktlig og greit. Infotainmentskjermen i midtkonsollen er plassert høyt og er lettlest. Denne er også av typen berøring, og dette betyr igjen at man ikke har behov for mange knapper og brytere og da blir interiøret ryddig og fint. Midtkonsollen har oppbevaringsplass, ikke minst under armlenet. Rikelig med koppholdere er også plass, og det eneste vi savner er trådløs ladingsmulighet for mobiltelefon.

Bilen har 7-seter, og når de to bakerste ikke er i bruk, legges de enkelt ned i gulvet slik at man får et flatt lastegulv, og ved behov for mer lasteplass kan også midtre seterad helt eller delvis legges ned. Og det er et stort pluss i boka at bilen har individuelle seter på den midtre raden. Disse kan legges ned eller skyves i lengderetningen. Dette betyr at man ikke må sitte skulder mot skulder i baksetet, men best av alt er at man nærmest kan skreddersy sitt lastebehov. Baksetepassasjerene kan også nyte egen klimainnstilling, og for småbarnsforeldre er utvilsomt de integrerte solgardinen og svært enkle ISO-fix innfestingen viktige detaljer sammen det ekstra vidvinklede sladrespeilet som gjør at man fra førersetet lett kan holde oversikt over hva småtassene i baksetet holder på med.

Motormessig var testbilen utstyrt med en 180-hesters dieselmotor som Ford har oppgitt at bruker 0,58 liter på mila. Dette tallet harmonerer med våre egne målinger og er ganske imponerende med tanke på at bilen både har firehjulstrekk og automatgirkasse. Til forskjell fra andre S-MAX modeller har S-MAX Vignale standard metallic lakk, dynamiske LED hovedlys, 10-veis elektrisk justering av førersetet med minne, Sony lydsystem og Fords infotainmentsystem SYNC 3 med norsk stemmestyring og 8-tommers berøringsskjerm.

Det er lagt ekstra stor vekt på utstyr som gjør livet som sjåfør mer bekvemt og her kan nevnes nøkkelfritt system og et bredt spekter av sjåførassistanseteknologier som adaptiv cruisekontroll, parkeringsassistent, LaneKeeper, filskiftevarsling, føreroppmerksomhetsovervåkning og trafikkskiltgjenkjenning for å nevne noe.

En kul detalj er at Ford i denne varianten benytter aktiv støykontroll gjennom høyttalerene i bilen skapes det motstøy basert på støybildet og resultatet for det mennesklige øret er en svært støysvak kupé.

På veien kjører Vignale i likhet med standard S-MAX svært godt. Til tross for en noe høyreist bil opplevede vi en bil med god kjøredynamikk. En del av denen opplevelsen skyldes også at bilen har firehjulstrekk, og det har man ikke bare glede av i vinterhalvåret, men året rundt da dette gir en bedre stabilitet i bilen. S-MAX Vignale har en startpris på 562.000 kroner, men testbilen hadde en saftig prislapp på 667.700 kroner da nær sagt alt tenkelig ekstrautstyr var på plass. Likevel mener vi dette er en av familiebilene i denne klassen som gir mest valuta for pengene.

 

Lik, del og følg oss: