Fristende, men uoppnåelig

Fristende, men uoppnåelig

Man kan spørre seg om hensikten med å skrive om en bil som er uoppnåelig for de aller fleste, og man kan spørre seg om hva man skal legge vekt på når man likevel velger å bruke tid på å gjøre nettopp det.

Vi starter med tidsbruken, og finner raskt ut at det er verdt å takke ja når man får anledning til å knytte vennskapsbånd til en som, i utgangspunktet, er uoppnåelig.

Vi ble bydd opp til dans med Toyota Yaris – den søte lille ”frøkna” som Toyota selger en god porsjon av hvert år her i landet, men det som vekket vår interesse denne gangen var etternavnet – GRMN.

Vi rykker litt tilbake i tid.

Etter mange år uten satsning på motorsport er Toyota igjen på banen – bokstavelig talt.

Vi snakker både Formel 1, Paris-Dakar og rally, og resultatene lar ikke vente på seg.

Som del av denne satsningen bestemte firmaet TOYOTA GAZOO Racing seg i 2015 for å utvikle en liten bil for bane, og valget falt på Yaris som allerede kunne vise til gode resultater i World Rally Championship – WRC.

Kort fortalt fant man en ledig ”garasje” knyttet til Nürnburgring, og en ettertraktet mester på utvikling av banebiler. Så hadde vi plutselig et ”etternavn” – Gazoo Racing, Master og Nürnburgring.

Mesteren heter for øvrig Stijn Peeters og hans idéer ble satt på prøve på banen av Vic Herman. I praksis ble det mange banerunder for sistnevnte, og tilsvarende tilbakemeldinger til førstnevnte før det endelige resultater ble erklært ferdig.

Underveis ble det gjort enkle, men effektive designjusteringer på den originale Yaris-kroppen. Mest iøyenfallende fant vi en heftig hekkspoiler – over et midtstilt eksosrør i voksen størrelse og åpne aluminiumsfelger som slapp til synet av heftige doble bremsecalipere for dobbelt sett bremseklosser. Hvit bil med rød og sort dekor toppet med GRMN-logo gjør bilen lett gjenkjennelig.

Innvendig finner vi små detaljer som minner oss om at vi sitter i GRMN, ratt hentet fra Toyotas’s GT86 og glimrende seter som holder også store kropper der den skal når g-kreftene utfordres.

Teknisk finner vi imidlertid mer fundamentale endringer. Her er det valgt enkeltkomponenter fra øverste hylle. For fremdrift er valgt Toyotas egen 1,8 liter VVT-i motor som utgangspunkt, godt hjulpet av kompressor som gir vesentlig jevnere effektkurve enn turbo.

For å redusere spinn og øke respons er valgt en finjustert og påkostet Torsen differensial.

Motoren i GRMN har også oppgradert tenning og innsprøytning, bedret luftinntak og hva de kaller en unik kjøling av oljen.

Rotor-kompressoren er levert av Magnuson Eaton og kjøles med vann, og eksosanlegget sørger for at kraftverket blir kvitt all overskuddsluft på en tilfredsstillende måte.

Understellet er selvfølgelig senket noe og dempere fra Sachs Performance gir bilen den rette følelsen av kontant kontakt med underlaget, selvfølgelig godt hjulpet av kraftig forsterkede stabiliseringsstag.

For å sikre grepet i underlaget er valgt vektreduserte 17” aluminiumsfelger fra BBS og Potenza fra Bridgestone i dimensjon 205/45R17.

Alt dette for at et kraftverk på nevnte 1,8 liter tunet til 212 hk skal kunne utnyttes til fulle. Med bilens vekt på 1135 kg gir forresten 212 hk 5,3 hk pr. kilo bil og 6,4 sekunder etter start passerer nåla 100 km/t. Toppfarten er elektronisk begrenset til 230 km/t.

Så var det ut å kjøre.

Etter en snau time nordover fra Barcelona har vi funnet Parcmotor Castellolí, en bane som byr på relativt gode høydeforskjeller gjennom drøye 4 km.

Et lite knippe norske bilskribenter kjører og diskuterer – og kjører og diskuterer. Litt slik vi antar at det ble gjort gjennom bilens utvikling i garasjen ved Nürnburgring. Kanskje.

4 runder og kort pause før 4 nye. Dekkene holdt en hel dag, og en av oss fikk oppleve at bremser heller ikke holder evig på relativt kupert bane. 180 km/t inn mot tilnærmet hårnålssving krever sitt av både utstyr og fører.

Konklusjonen

av samtalene mellom svette hoder i korte kjørepauser var enstemmig. Toyota Yaris GRMN overrasker med kapasiteter utover forventet, mye hjulpet av Torsen differensial og solide bremser.

Et lite skår i gleden kan være at produksjonen av denne bilen stoppes ved 700 eksemplarer, hvorav 300 sendes fra den franske fabrikken direkte til Japan.

400 biler forblir i Europa, men kun 300 er tilgjengelige for kunder.

Norge har fått bekreftet 3 biler, hvorav 2 er booket av kunder.

Den 3. beholder Toyota Norge til glede for sånne som undertegnede og sikkert ulike arrangementer.

Kanskje like greit med en prislapp som nærmer seg 500.000,-.

Selvfølgelig fikk vi også noen gode mil på krokete spanske landeveier, og smilet lot seg selvfølgelig også lokke frem her.

Det kan konkluderes med at det er mulig å kjøre venner og kolleger bilsyke med Yaris GRMN.

Vi nevnte at Toyota holder sin Yaris GRMN tilgjengelig kun for noen meget få, men understreker det aller viktigste ved utviklingen av denne bilen, og Toyotas satsning på motorsport generelt.

Toyota gjør denne satsningen for å gi sine ingeniører, og sine produksjonsledd øket mulighet til forskning og utvikling av både kunnskap og teknologi.

De sier det gjør noe positivt med hele organisasjonen – og det kommer jo oss vanlige bilkjøpere til gode i fremtidige produkter.

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Daglig leder Kjetil Skarpnes

Redaksjon:

Kjetil Skarpnes - Ansvarlig redaktør
Mobil 934 01 395
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 934 33 934
Jens Huser Haugfos
Mobil 920 31 660

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter