Hei hvor det går

Hei hvor det går

Vi har testet bil uten lyktespylere foran, og med sensorer for systemet som hjelper deg å stoppe om det dukker opp folk eller dyr i veien som lett settes ut av funksjon i vinter-Norge. Så er det sagt, og mer negativitet blir det ikke i denne artikkelen om Hyundai i30N. Ferdig snakka.

Det kan lett bli morsomt for oss vanlige bilister når en bilprodusent får det for seg at det å satse på motorsport er smart. Når det regner på presten drypper det jo gjerne på klokkeren.

Hos Hyundai har satsing på racing blant annet medført at du og jeg kan løpe og kjøpe i30 med tilleggsbenevnelsen N.

i30 er for mange nordmenn kjent som Hyundais modell i C-segmentet, i godt selskap med Volkswagens Golf, Peugeot 308 og mange andre. Et populært segment i Norge, som dekker veldig manges behov for transport.

Med i30N har nok ikke Hyundai tenkt særlig på transport, men heller på pasjon og opplevelse. Her bør det kjøres ”hva remmer og tøy kan tåle”, mest for gøy, men også til butikken.

Vi nevnte innledningsvis et par små mangler ved bilen, men kan ellers nevne at du blir presentert for ett og et halvt A-4 ark med mulig utstyr der alle linjer er krysset av i kolonnen for ”standard” – altså inkludert.

Oser sportslighet

Eksteriøret vi møter er preget av digre felger og lite gummi og en bakkeklaring som maner til forsiktighet på norske veier preget av manglende vedlikehold og en vår i anmarsj.

Det lukter fart og spenning av to godt dimensjonerte ”utstøtningsrør” som danskene nok kaller det. Overskuddstrykket må selvfølgelig ut når fører går fra konseptet og hisser opp 275 hk. Litt frekk farge og dertil dekor preget også eksteriøret på vår testbil.

Ikke særlig diskret, tenkte undertegnede når man ble fristet til forbikjøringer man ellers ikke hadde gjennomført en fredag ettermiddag.

Så setter vi oss inn i seter med god støtte – og sender en varm tanke til koreaneren som fant ut at mulighet til å forlenge setet nok ville bli satt pris på i Europa.

Interiøret er eller som i en annen i30, sett bort fra ratt og girkule som preges av N-logo.

Pangstart

Så smeller det – bokstavelig talt

Vi trykker på startknappen, eller avtrekkeren som man gjerne kan kalle den.

To viktige knapper preger rattet. Ved den ene velger du Custom-mode, og overraskende nok kan du derunder velge ECO, Normal eller Sport. Den andre knappen vekker villdyret som benevnes N-mode, og du kan da justere blant annet styring, styreutveksling, demperkarakteristikk og lyd. Kall det gjerne fra fast og potent til hyperaktiv og spinnvil.

Et elektronisk spjeld mellom 2 eksosrør åpner etter behov og komponerer et lydbilde som kanskje er det alle morsomste med hele bilen. Det bobler, gurgler og smeller så man bare er nødt til å trekke frem det bredeste smilet.

Vi tror ofte at denne type valg og personlige oppsett ikke brukes av den jevne fører, men vi tror samtidig at de som kjøper i30N nok vil sette pris på disse mulighetene.

Det er ikke til å legge skjul på at 275 hk på forhjulene krever sin differensial for å ikke miste kontakten med underlaget, og i i30N fungere det godt, men ikke fullgodt sett opp mot en til to av konkurrentene. Pris kan jo spille en rolle her.

0-100 km/t på 6,1 sekund føles raskt, og følelsen forsterkes selvfølgelig av litt hjulspinn og nevnte eventyrlige kammerorkester – eller kanskje rettere sagt rocke-band.

Vår prøveperiode med i30N ble dessverre noe preget av ettervinter og

selvfølgelig fikk vi også oppleve bilen på tørr vei, men fremdeles hadde vi litt respekt for kald og vår-våt asfalt.

Vi nevnte interiør, og mange er jo opptatt av kommunikasjon og underholdning det gis mulighet for i bilen. Dette er på plass fra Hyundai, og betjenes enkelt og logisk. Husk bare at med i30N kommuniserer man best med omverdenen via eksosanlegget, og musikk innenfra forstyrrer opplevelsen.

Så vil kanskje noen spørre om hva en 2-liter med 275 hk krever av føde, og da kan vi melde at fabrikken sier at den greier seg med 0,57 på landeveien og 0,97 i byen.

Vi sier at du bør kunne holde deg under liter’n i snitt, men det er ikke av hensyn til forbruk du bestiller en ”stiv og stæsja” C-segmentbil til en halv million.

 

 

 

 

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Daglig leder Kjetil Skarpnes

Redaksjon:

Kjetil Skarpnes - Ansvarlig redaktør
Mobil 934 01 395
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 934 33 934
Jens Huser Haugfos
Mobil 920 31 660

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter