Helårsdekk – fordeler og ulemper

Noe av det verste med å eie bil er for mange å måtte skifte dekk to ganger i året. Dette gjelder uansett om man kjører piggfritt eller ikke, selv om man i teorien har lov til å kjøre med piggfrie dekk hele året.

Piggfridekk har nemlig ikke de samme gode egenskapene i varmt vær som det sommerdekk har. De gir blant annet dårligere veigrep, noe som i stor grad øker risikoen for farlige situasjoner i trafikken.

Den eneste måten utenom å bytte dekk to ganger i året er dermed å velge helårsdekk. Dette er en mindre kjent dekktype på det norske markedet, men den markedsføres og benyttes i mye større grad på det søreuropeiske kontinentet. Spørsmålet er bare hvorvidt helårsdekk er sikre året rundt, og i hvor godt de yter henholdsvis om sommeren og vinteren. Kan sommerdekk og vinterdekk erstattes med helårsdekk?

Hva er helårsdekk?

Helårsdekk er en type dekk som er ment å stå på bilen året rundt, det vil si gjennom både sommer- og vintersesongen. De er derfor best egnet i klimaer der været holder seg forholdsvis stabilt, uten de store ytterpunktene. Dekkene er først og fremst konstruert for kjøring på tørre, bare veier, og de klassifiseres ofte som høyhastighetsdekk. På grunn av egenskapene de har, er dekkene først og fremst fordelaktige i det sentraleuropeiske markedet, der man har langt mindre variasjon i både vær og føre gjennom hele året. Dekkene er likevel å få tak i for norske forbrukere, og i en undersøkelse gjennomført av Dekkmann i 2017 kjører 3,5 % av nordmenn med slike dekk.

Fordeler

Den mest åpenbare fordelen med helårsdekk er selvfølgelig at man slipper å tenke på dekkbytte to ganger i året. Dette reduserer både vedlikeholdsarbeidet og kostnadene forbundet med å ha bil. Hvis man kan kjøre med de samme dekkene hele året er det naturlig nok heller ikke behov for å ha to sett med dekk, og man slipper dermed plass og bryderi med å oppbevare det dekksettet man ikke bruker.

Ulemper

Den største ulempen med helårsdekk er at de ikke yter like godt om vinteren som om sommeren. På grunn av dekkenes gummisammensetning er grepet på snø og is svekket, og det samme gjelder sidegrepet. Dekkene yter dessuten dårligere enn sommerdekk på sommerføre. Bremselengden øker selv på tørt føre, og de har i tillegg lett for å gi vannplaning. Som om ikke det var nok, slites helårsdekk raskere enn sommerdekk, noe som er dårlig nyheter både for lommeboken og for miljøet.

Helårsdekk i Norge

Flere bileksperter fraråder bruk av helårsdekk i Norge. Denne dekktypen kan fungere greit i områder lenger sør i Europa, men på grunn av de store klimasvingningene er de altså ikke egnet for bruk i Norge. Gummisammensetningen og mønsteret i sommer- og vinterdekk er svært forskjellige – og av god grunn. Det finnes rett og slett ingen dekk som er gode nok for både norsk sommer og vinter. De krevende kjøreforholdene i Norge gjør det svært viktig å velge riktige dekk, og flere eksperter hevder at det er direkte uforsvarlig å kjøre med helårsdekk her til lands. Et helårsdekk er i realiteten et kompromiss mellom et sommerdekk og et vinterdekk, og da mister man nødvendigvis de beste egenskapene for de ulike sesongene. Disse dekkene er i utgangspunktet produsert for det søreuropeiske markedet, der forskjellene mellom vinter og sommer er langt mindre enn her. Selv om helårsdekk fungerer greit lenger sør i Europa, er det altså ikke slik her i nord. Dermed er det altså bare å innfinne seg i at man må ha to sett med dekk – ett for vinteren og ett for sommeren.

Lik, del og følg oss: