Her er Insignia Grand Sport

Her er Insignia Grand Sport

I dag ble de første bildene av Opels nye flaggskip sluppet. Insignia Grand Sport er en linjelekker stor sedan som kommer med snadder som 8-trinns automatgirkasse og mye innovativ teknologi.

Insignia dukket opp for 7 år siden og har vært en viktig modell for Opel. Over 900.000 biler er solgt.

Insignia Grand Sport er bygget på en helt ny plattform. Akselavstanden har økt med hele 92 millimeter – noe som gir betydelig mer innvendig plass, noe særlig baksetepassasjerene vil nyte godt av. Økt akselavstand har også gitt designerne mulighet til å gi Insignia Grand Sport en lav, slank silhuett som en coupé.

opel-insignia-grand-sport-304403

Resultatet har blitt klasseledende lav luftmotstand på 0,26, og et interiør som preges av et slankere dashbord, med en seteposisjon som er tre centimeter lavere og understreker en mer sportslig følelse bak rattet.

Lettere og mer avansert: I likhet med nye Opel Astra, har målet under utviklingen av nye Opel Insignia vært økt effektivitet. Resultatet har blitt en vektreduksjon på opptil 175 kilo.

Kjøringen blir både sikrere og mer komfortabel enn noen gang, takket være ny teknologi. Opel-ingeniørene har bygget videre på LED Matrix-systemet fra Astra, og utviklet andre generasjon IntelliLux LED, for Insignia. Det nye systemet, som nå består av 32 LED-segmenter, er raskere, mer presist og kraftigere – og gir med fjernlys en rekkevidde på opptil 400 meter.

opel-insignia-grand-sport-304576

I tillegg ivaretas sikkerheten gjennom utstyr som aktiv filholder, head-up display, adaptiv fartsholder med automatisk nødbrems, og 360 graders kamera.

Nye Insignia Grand Sport tar ikke bare ansvar for sikkerheten til fører og passasjerer. Det blir også den første bilen fra Opel, som er utstyrt med et aktivt panser i aluminium. Ved påkjørsel av en fotgjenger, vil panseret i løpet av millisekunder løfte seg, for å unngå kontakt med hardere komponenter i motoren.

Insignia er også mer komfortabel enn noen gang, med AGR-seter, varme i for- og bakseter, samt oppvarmet frontrute.

opel-insignia-grand-sport-304395

Infotainment og tilkobling sikres gjennom nyeste generasjon IntelliLink og Opel OnStar, som med introduksjonen av nye Insignia tar den personlige servicen enda et steg lenger. I tillegg til dagens muligheter i OnStar vil du også kunne få concierge-tjenester som anbefaling av hotell og bestilling av rom.

– Vi tar nok en gang et stort steg fremover, når vi nå lanserer nye Insignia Grand Sport. Vårt nye flaggskip tar med seg alle innovasjonene vi introduserte på Astra, og løfter dem til et enda høyere nivå. Ingen andre biler i denne klassen kan by på så mye ny teknologi. Den lever virkelig opp til navnet; Grand Sport, sier CEO for Opel, Dr. Karl-Thomas Neumann.

opel-insignia-grand-sport-304405

Inspirasjon fra Monza Concept: Det er ikke uten grunn at mange av designlinjene fra konseptbilen Monza, er å finne igjen i Insignia Grand Sport. Den har nemlig stått sentralt i designstudioet under hele utviklingen, med mål om at nye Insignia skulle fremstå som like slank og atletisk som konseptbilen.

Resultatet taler for seg selv. Til tross for den har blitt lenger (4897 mm), er vekten på karosseriet alene, redusert med 60 kilo. Den økte akselavstanden er matchet med kortere overheng både foran og bak, og sporvidden økt med en drøy centimeter.

Den lavere plasserte grillen og de slanke frontlyktene er direkte inspirert av Monza Concept, og understreker at Insignia er lavere og bredere enn forgjengeren.

Mer plass: Det slanke ytre, gjenspeiles også på plass bak rattet i nye Insignia. Dashbord og instrumentering er klart førerfokusert, men med en bred horisontal layout.

opel-insignia-grand-sport-304397

Innvendig resulterer lenger akselavstand i bedre plass, både for passasjerer og bagasje. I baksetet sørger 32 millimeter bedre lengde i hoftehøyde, 25 millimeter økt skulderbredde og 25 millimeter mer plass til knærne, for betydelig bedre komfort.

Et bagasjevolum på mellom 490 og 1,450 liter er også imponerende.

Ny åttetrinns girkasse: Insignia Grand Sport blir tilgjengelig med et bredt utvalg moderne motorer. De får også følge av en helt ny, supereffektiv åttetrinns automatkasse, som blir tilgjengelig i kombinasjon med firehjulsdrift.

Insignias nye firehjulsdriftsystem har intelligent dynamisk momentfordeling (torque vectoring). To elektrisk styrte flerplateclutcher erstatter en vanlige differensial på bakakselen, noe som bidrar til mer presis fordeling av momentet til hvert enkelt bakhjul – uansett underlag. Når du kjører svinger vil mer av momentet flyttes til det ytterste hjulet, noe som bidrar til mindre understyring og mer presise kjøreegenskaper. Systemet reagerer lynraskt og sørger for bedre stabilitet.

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Kjetil Skarpnes
Nils Wilhelm Sørensen

Redaksjon:

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter