Honda Civic 1,0 Elegance: Den store overraskelsen!

Honda Civic 1,0 Elegance: Den store overraskelsen!

Er dette årets største positive overraskelse? Nye Honda Civic har tatt lange steg fra forgjengeren, og har blitt en utfordrer som virkelig flekker tenner i C-segmentet! Mye imponerer med denne bilen; aller mest imponerer kjøregleden – og prisen.

Jeg innrømmer at jeg gikk til møtet med nye Civic 1,0 Elegance med en smule skepsis: 3-sylindret motor på 1,0 liter og manuell girkasse – riktig nok 6-trinns – men likevel? Selv om det allerede har kommet flere meget fine 3-sylindrete motorer i dette segmentet, er det rart med det. For en gammel fossil-tilhenger ligger det litt i ryggmargen at det bør være minst ett hull til i motorblokken!

Fordommene ble gjort grundig til skamme. Motoren imponerte fra første ”stavtak”, og de 129 hestene var desidert til stede – hele tiden. God akselerasjon fra stillstand er en ting, men viktigere er det at bilen var høyst livlig ved akselerasjon gjennom girene; når du trenger det mest. Trekkraft som er såpass bra som 200 Nm for den lille turbomotoren, sikrer godt drag ved forbikjøring. Toppfart på 203 km/t lar seg også høre for en bil i denne klassen.

Prøvebilen hadde 6-trinns manuell girkasse, med en presisjon og funksjonalitet som gjorde at jeg aldri rakk å savne automatgir. CVT-automat er for øvrig tilgjengelig for bilen, mot et pristillegg på 10 000 kroner.

Ved blandet kjøring mener Honda at denne motoren skal klare seg med 0,51 l/mil. Det klarte ikke jeg å oppnå, men det kan ha noe å gjøre med at bilen er så morsom å kjøre at prioriteten blir liggende på kjøreglede og trivsel bak rattet, mer enn på drivstoffsparing. Uansett havnet mitt forbruk nok nærmere 0,65.

Kjøreglede er for øvrig et viktig stikkord med nye Civic. Allerede utenfra sladrer den om bra veiegenskaper, med et lavt og sportslig preget design. På veien er opplevelsen av å kjøre på skinner sterk, med et knallgodt grep og en presis og rask styring. Når den lille turbomotoren da får fritt leide, blir turen ganske artig!

Honda har også klart å kombinere disse egenskapene med meget bra komfort. Under akselerasjon er det klart at brummingen fra de tre sylindrene blir svært hørbar, men motoren imponerer stort støymessig under all normal kjøring, tyst også i marsjfart over 100 km/t. Fjæring og demping er myk nok til behagelige familieturer, og oppsettet takler også litt friskere skyv der forholdene innbyr til dette.

Førerplassen er godt tilrettelagt, og Honda har forlatt det tidligere konseptet med instrumenter som kunne avleses over rattet, ikke gjennom som nå.

Førersetet er bra, men jeg hadde gjerne sett justerbar vinkel på sitteputen til fordel for bedre lårstøtte. Jeg noterte ellers at sikten er bedre enn ventet når man sitter såpass lavt.

Honda Civic har ytre mål på linje med de andre i C-segmentet – lengden er 4518 mm, bredden 1799 mm og høyden 1434 mm. Akselavstanden er lang, til fordel for innvendig plass og veiegenskaper. Bagasjerommet sluker 478 liter, noe som er blant de største i klassen, og gir i tillegg 64 liter ekstra under dørken.

Egenvekten på prøvebilen var 1275 kilo, så Honda har vært flinke med vekt.

I Elegance-versjon er Honda Civic godt utstyrt. Bilen har bl.a. GPS med god skjermstørrelse som en del av Honda Connect infotainmentsystem. Til dette hører i tillegg bl.a. Apple CarPlay og Android Auto, internet radio og Aha app-integrering. Jeg nevner dertil et utmerket ryggekamera, bakkestartassistent, ISOFIX-fester, kollisjonsvarsling og nødbremssystem, aktiv filkontroll, adaptiv cruise kontroll, trafikkskiltgjenkjenning, økonomimodus, girskiftindikator, fartstilpasset servostyring og elektronisk parkeringsbrems med automatisk ”brake hold”. Regnsensor og lysautomatikk hører også med, foruten parkeringssensorer både foran og bak.

Denne pakken har en startpris på 300 000 kroner, hvilket må sies å være meget gunstig. Selv med leveringsomkostninger og trinnløs automat (CVT) blir ikke prisen mer enn 320 000, og dette betyr konkurransekraft.

Noe må vi selvsagt også savne. For min del kunne jeg veldig gjerne ha tenkt meg delskinn setetrekk, og nøkkelfri låser og tenning. Men det var dette med prisen igjen, selvsagt…

Kjøpere kan kun velge mellom to bensinmotorer – 129 eller 182 hk. Selv med den store motoren er prisene overraskende bra, men uansett er det selvfølgelig et minus at det ikke finnes noe alternativt drivlinjetilbud.

 

Kort om Honda Civic 1,0 VTEC Turbo Elegance:

Motor: 1,0 liter VTEC Turbo. 129 hk. Maks. Dreiemoment 200 Nm v/1700 – 4500 o/min.

Drivverk: Forhjulsdrift, 6-trinns manuell girkasse. Elektronisk stabilitetssystem. Aktiv filkontroll etc.

Lengde x bredde x høyde: 4518 x 1799 x 1434 mm

Akselavstand: 2697 mm

Egenvekt: 1275 kg

Tillatt totalvekt: 1775 kg

Tilhengervekt m/brems: 1200 kg

Bagasjerom: 478 liter (+ 64 l under dørk), maks 1245 l.

Akselerasjon, 0-100 km/t: 11,2 sek

Toppfart: 203 km/t

Drivstofforbruk, blandet kjøring: 0,51 l/mil (oppgitt)

CO2-utslipp: 117 g/km

NOx: 23,6 mg/km

Pris, prøvebil som beskrevet: 300 000 kroner (Honda Civic 1,0 Turbo fra 250 000 kroner).

 

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Kjetil Skarpnes
Nils Wilhelm Sørensen

Redaksjon:

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter