I Malaga? Ta deg tid til  Museo Automovilistico

I Malaga? Ta deg tid til Museo Automovilistico

Siden du leser dette, er jeg trygg på at du er en god porsjon bilinteressert. Da benytter jeg anledningen til et lite forslag: Er du i Malaga med noen timer til overs, så er byens bilmuseum det rette stedet å tilbringe denne tiden. Du blir sikkert ikke skuffet!

Du finner biler fra de tidligste årene i forrige århundre og hovedsakelig frem til de tidlige 1960-årene, og dermed er jo mye av det mange av oss synes var bilens egentlige ”gullalder” dekket. Noen få eksemplarer opp mot vår tid finnes også, men da mest i avdelingen for rariteter.

Til de siste hører for eksempel propellbilen Helicron 2, en fransk prototype fra 1932, og en Star Wars-inspirert prototype. Eller tyske Solar, solcelledrevet prototype fra 2009. Eller replicaen Excalibur fra 1985(USA).

Til de mest eksotiske objektene synes jeg også gassbilen Stanley Steamer (USA) fra 1910, og elbilen Milburn Electric fra 1916 (også USA), hører hjemme. I den samme skuffen putter jeg trehjulingene Morgan (1928), tsjekkoslovakiske Velorex (1963) og tyske Fuldamobil (1955).

Du får gjensyn med en rekke bilmerker som for lengst er borte, og som du kanskje knapt nok har hørt om en gang. Fra de tidligste årene nevner jeg franske De Dion-Bouton, Delage, Charron og Ballot, belgiske Minervette og Minerva, engelske Barron Ackroyd, klassikere som Morris og Austin, og Allard, for å nevne noen.

Fra den andre siden av havet står for lengst glemte merker nesten i kø – som for eksempel Winner, Richmond, Jackson, Hupmobile, American LaFrance Simplex, Studebaker, De Soto, Paige, Nash og Pierce Arrow.

De store klassikerne mangler selvfølgelig ikke. Du vil finne flere Cord-modeller, Bugatti, Packard, Hispano Suiza, Rolls Royce, Lancia, tallrike Jaguar og Aston Martin, Mercedes 300 SL med måkevingedørene, Tatra og mye, mye mer.

Andre kjente merker fra dagens bilproduksjon er også høyst synlige, både italienske, franske, tyske og amerikanske – Ferrari, selvfølgelig, Porsche, Alfa Romeo, Citroën, Renault og Peugeot, Bentley, Rolls Royce (mange!), Cadillac, Chrysler og Ford.

Noe av det morsomme med bilmuseet i Malaga – som for øvrig er en privat samling tilhørende den portugisiske Maga-familien – er at samlingen er sortert i tidsepoker og krydret med epokens tidsriktige motebilde, både klær, hatter, bagasje og annet.

Her finner du temaer som Belle Epoque, The Golden 20s, The 30s Art Deco, American Dream Cars og British Tradition.

Og sannelig får du sett flere utgaver av det berømte ”svigermorsetet” også…

Som sagt: Får du muligheten, så grip den!

 

Bildetekster:

Richmond ”Picnic Car” (USA) fra 1908. Bilen er en av to bevarte eksemplarer. Den andre er å finne i Wayne County Historical Museum i Indiana, USA. Modellen hadde en 4-sylindret motor med 22 hk.

”Svigermorsetet” har du sikkert hørt om. Her en fransk variant, i en Delage 1910-modell. Motor: 4 sylindre, 14 hk.

Jackson 1906 (USA). Bilen hadde 4-sylindret motor, 6400 cc og 45 hk.

Denne prototypen fra 1912 var designet av RAF-piloten Barron Ackroyd. Med 2-sylindret motor på 1000 cc og 12 hk effekt var den neppe noe fartsfantom, men det er jo ikke sikkert at kjøreegenskapene hadde kapasitet til å håndtere særlig høyere effekt! Ackroyd ble for øvrig drept i kamp med skvadronen til den berømte Røde Baron under første verdenskrig.

Et bilmuseum er selvsagt ikke komplett uten en Bugatti! Her en type 57 Galibier fra 1936. 8 sylindre, 3300 cc, 135 hk.

Belgia har også hatt egen bilproduksjon. Dette er en Minerva 1923-modell, en stor og luksuriøs bil med 6-sylindret motor på 5400 cc og 120 hk.

Amerikanske Cord bør heller ikke mangle i et bra bilmuseum. Dette er en 1937-modell med kompressormatet 8-sylindret motor med 170 hk. Slagvolumet var 4700 cc.

I museets mer aparte avdeling kan man bl.a. se denne propellbilen, en fransk Helicron fra 1932. Bilen var en prototype fra perioden etter første verdenskrig, da det var behov for å resirkulere mange flymotorer.

Museet har mange Jaguar-modeller. Dette er en roadster fra 1954 med 3,5 liter motor med 160 hk.

I avdelingen for ”American dream cars” gir denne Cadillac Eldorado 1959 cabriolet nytt innhold til begrepet ”dollarglis”! V8-motor, selvsagt, 8,2 liter med 385 hk.

Tsjekkoslovakiske Tatra med sitt spesielle, aerodynamiske design var en bil som skilte seg ut i mengden. Dette er en 1947-modell – 8 sylindre, 3000 cc, 74 hk.

Fra en tid da man var mindre opptatt av fotgjengerbeskyttelse! Relativt massiv panserpryd på denne 1930-modell Pierce-Arrow (USA)- 8-sylindret motor med 125 hk, og – selvfølgelig – drøyt slagvolum.

Førerplassen i en 1937-modell Cord.

Imponerende front på denne Auburn (USA) fra 1936.

Auburn 1936 – toseter med et milelangt panser som skjuler en 8-sylindret kompressormatet motor på 4,6 liter.

Nyeste artikler

Nytt om Bil Norge:
Telefon: 66 85 44 60

Nils Wilhelm Sørensen - Daglig leder
Kjetil Skarpnes - Produksjonsleder

Redaksjon: Telefon: 66 98 38 60

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter