Kjørte 161 mil på en tank

Kjørte 161 mil på en tank

Nordmennene Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink satt sent i går kveld det som høyst sannsynlig er en verdensrekord i økokjøring med pickup. Duoen kjørte hele 1616 kilometer, eller hele veien fra Oslo til Kautokeino, på en drivstofftank med pickupen Ford Ranger.

Wilthil fra Asker og Borchgrevink fra Skedsmokorset la ut fra Oslo torsdag formiddag. Derfra gikk turen via Trysil og nordover i Sverige og Finnland før de igjen kom inn i Norge og Finnmark. Bak rattet i en standard Ford Ranger med 2,2-liters motor og 160 hestekrefter gikk bilen tom for drivstoff noen mil nord for Kautokeino i går kveld.

– Vi er selvsagt fornøyde med å greie å kjøre pickupen lengre enn 1000 miles på en tank. Det viser at teknologien i en moderne Ford Ranger gjør det mulig å kjøre den veldig langt med lavt forbruk. Snittforbruket på turen har faktisk ligget under 0,5 liter per mil selv om kjøreforholdene ikke var helt optimale for økokjøring. Det er imponerende tall på en stor og sterk pickup, sier Borchgrevink.

Etter 1616 kilometer var de siste desiliterne med drivstoff brukt og gutta trillet inn på siden av veien i mørket midt på Finnmarksvidda ved 19-tiden i går kveld. Da hadde de kjørt i nesten 30 timer.

– Gode forberedelser, en fantastisk bil – samt at vi greide å ta de riktige avgjørelsene underveis, er hovedgrunnene til at det gikk så langt, sier Knut Wilthil.

Ikke optimale forhold

Ford Ranger med 160 HK, firehjulstrekk og manuelt gir har et oppgitt forbruk på 0,65 l/mil.

– Våre testturer i forkant viste at vi kunne ha presset ned forbruket ytterligere noe om det hadde vært optimale forhold hele veien. Ved nattkjøringen igjennom Sverige var det imidlertid både minusgrader og en god del tåke. Dette kan faktisk ha vært med på å økt snittforbruket noen centiliter, men det tenker vi ikke på nå. Nå er vi bare glade for å ha greid målet vårt, sier Borchgrevink.

For å komme så langt med en standard Ford Ranger måtte de to økokjørerne imidlertid ta i bruk litt mer uortodokse metoder.

– Det hele er ekstremt nøye planlagt. Vi stopper i nedoverbakker når vi skal bytte sjåfør. Vi tenker hele tiden på ikke å miste fart. Sjåførbytter, venstresvinger og rundkjøringer planlegges god tid i forveien, sier Knut Wilthil.

Når du er i et kryss og skal til venstre har du nemlig vikeplikt og må derfor stoppe. Også i lyskryss kan du bli stående midt i krysset når du skal svinge til venstre. Slike stopp og den påfølgende starten trekker nemlig ekstra med drivstoff. Dette gjør guttene alt for å unngå.

 

 

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Kjetil Skarpnes
Nils Wilhelm Sørensen

Redaksjon:

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter