Mazda CX-5: Fra bra til bedre

Mazda CX-5: Fra bra til bedre

Vi kaller den ikke ny, men ansiktsløftningen er omfattende når Mazda viser CX-5 for årene som kommer. Aller best er det du ikke hører.

Året 2012 står som viktig for Mazda i Norge. En kraftig restrukturering av forhandlernettet gikk mot en avslutning, og stort lavere markedsandel var det vanskelig å nå. Herfra måtte det bare gå oppover, og mye håp var knyttet til introduksjonen av CX-5. Sedan- og stasjonsvognprodusenten Mazda kastet seg altså på SUV-trenden.

Allerede første året var suksessen et faktum, og CX-5 sto løpet også gjennom årene som skulle komme. Faktisk ble den Norges mest solgte SUV i både 2013 og 2014.

Litt underlig synes vi det er at ikke publikum også har favnet Mazdas bidrag i både C- og D-segmentet, men det er en annen historie. Faktum er at CX-5 har bidratt med halvparten av Mazdas salg i Norge siden 2012.

Historien viser for øvrig at Mazda gjennom fem år har produsert 1,5 millioner CX-5, hvorav 260.000 har funnet veien til Europa.

I samme periode har bilen mottatt 90 utmerkelser, hvorav 14 skriver seg fra det europeiske markedet.

16.000 biler har funnet sine eiere her på berget – og vi tror disse har vært til stor glede for sine vertsfamilier.

Etter avsluttet 2016 noterer Mazda seg for en markedsandel på 4,8% i Norge.

I dag er det 54 Mazda-forhandlere i Norge, og 14 av disse satser på kun dette merket. Vi synes dette viser at forhandlernettet har tillit til egen produkt.

Nå er det altså 2017-utgaven av CX-5 som gjelder. Før vi setter oss inn merker vi oss at sideprofilen fremstår som mer strømlinjeformet, og at fronten er modernisert med tidsriktige hovedlys. Også den kraftige grillen har fått et mer moderne preg.

Bak rattet merker vi oss at instrumentpanelet er løftet og rettet ut i linje. Fint at betjeningsskjermen på 7 tommer, som i dag krever mye oppmerksomhet, er plassert høyt på dashbordet. Sammen med head-up display i frontruten gjør dette at føreren kan holde blikket godt løftet.

I førersetet sitter vi godt med god støtte. Seter skal være faste, men ikke harde – og CX-5 innfrir. For følelsen av velvære er også myke materialer viktig.

Det er to USB-utganger g oppbevaringsplass i midtkonsollen. Varme i baksetet er notert.

CX-5 har fortsatt 2,2 l diesel med 150 eller 175 hk, samt 2,0 l bensin med 160 hk (165 hk ved forhjulsdrift). 2,5 l bensin kommer først etter sommeren.

Det er alltid hyggelig å kjøre Mazda, som vi opplever som kjøreglade biler med godt grep i underlaget. Ekstra hyggelig blir det å kjøre CX-5 fremover, med vesentlig forbedret støyisolasjon.

For øvrig nevner Mazda gjerne elektrisk bakluke, som også kan fjernstyres, og adaptiv cruise kontroll som følger bilen foran helt til stillstand, og som også fungerer opp til bilens maks hastighet.

Oppdatert autobrems fungerer mellom 4 og 80 km/t og gjenkjenner fotgjengere. Mange velger toppmodellen Optimum, og autobrems fungerer da opp til 160 km/t.

CX-5 er nå også utstyrt med skiltleser, som vises i head-up display – veldig bra løsning.

Ytre og indre mål og kapasiteter er ikke vesentlig endret fra forgjengeren, og du får nå Mazda CX-5 fra 354 000 kroner, med 165 hk bensin, trekk på forhjul og Core utstyrsnivå.

De aller fleste kunder velger imidlertid Optimum med diesel, automatgir, 4X4 og 175 hk, og da er prisen 497 000 kroner.

Om bensin frister mer, står det 457 000 på prislappen for Optimum, 4X4 og 160 hk.

Nyeste artikler

Nytt om Bil Norge:
Telefon: 66 85 44 60

Nils Wilhelm Sørensen - Daglig leder
Kjetil Skarpnes - Produksjonsleder

Redaksjon: Telefon: 66 98 38 60

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter