Med diamanter i dekkene

 

Nei, det er ikke Clark Kent som er forskeren bak den hemmelige ingrediensen i gummiblandingen. Skjønt kanskje har Supermann en finger med i spillet. Det vet vi ikke. Alt Nokian vil røpe, er at krystallene er diamantlignende. Partiklene skal forbedre grepet på is, der piggfritt taper for pigg.  

– Gummiblandingen er helt ny, sier produktsjef i Nokian Tyres Norge, Kjetil Røssel. – Sammen med nyutviklet dekkmønster gir dekkene bedre sidegrep, og økt styreevne og friksjon på is og hardpakket snø. Samtidig er rullemotstanden redusert. 

Barmarksegenskapene er også forbedret. Blant annet utvikler R3-dekkene mindre varme under kjøring enn tidligere Hakka-generasjoner gjør. Det er spesielt viktig på bart underlag. Varme dekk slites fortere ned.  

Lavere rullemotstand 

Mønsteret – eller rettere sagt mønstrene – i Nokians nye vinterdekk er konstruert slik at de gir godt grep uansett værforhold.  

– Konseptet heter Arctic Sense Grip og består av tre hovedkomponenter: Skreddersydde blokker, funksjonell seiping (mønstre) og Cryo krystallpartikler, forteller Petri Niemi, Head of Product and Price Management i Nokian.   

Miljøøkonomisk 

Utslipp er et fokusområde for dekkprodusentene. Rullemotstand påvirker drivstofforbruket og dermed miljøskadelig utslipp. 

KPMG har vært tallknusere for Nokian og deres Hakkapelitta R3 og R3 SUV. Sammenlignet med andre vinterdekk i premiumklassen (hvilke er ikke oppgitt), skal Nokians dekk kunne spare miljøet for 50 kilo CO2 over fire år.  

– Det høres kanskje ikke mye ut. Men om alle norske passasjerbiler brukte disse dekkene, ville vi spart miljøet for 145 000 tonn CO-utslipp over samme periode, sier Kjetil Røssel.  

60 millioner liter drivstoff er besparingen på den siden. Forutsetningen for regnestykket er 2.7 millioner biler som hver kjøres 12500 kilometer i året med et gjennomsnittsforbruk på 0.58 liter per mil. 

Testet i det hvite helvete 

Nokian tester dekkene sine i White Hell – et 7000 mål stort område i Ivalo, nord i Finland. Testsenteret inneholder mer enn 30 testbaner og har over 200 dager i året med temperaturer under null.  

Dit la naturlig nok Nokian presentasjonen. Med rikelig med is og snø å ratte Audiene på langs og på tvers, fikk Nytt om Bil en kjølig anledning til å prøve de nye dekkene. Og de grep.  

Dessverre skapte et uvær i Europa problemer med flyavviklingen. Med knapp tid gikk de norske journalistene glipp av bremsetestene. Tall derfra har jeg derfor ikke. Men de timene jeg kjørte, noterte jeg meg at dekkene har gode grep- og bremseegenskaper på glatta og er støysvake på bart underlag. 

 

Forsterkede dekksider 

R3 SUV er som navnet antyder ment for tyngre kjøretøy. Dekksidene er forsterket med aramidfibre. I og for seg ikke noe nytt. Denne typen Nokian-dekk har hatt det i årevis. De fleste dekkene i SUV-typen har merkingen XL – høy lastekapasitet. Dimensjonene i størrelser fra 16 til 21 tommer, og hastighetsklassene er som R3. 

R3-serien fås i dimensjoner fra 14 til 21 tommer og passer også til hybrid- og elbiler. Hastighetsklassene er R (opptil 170 km/t) og T (190). 

 Størst i Norge 

I Norge står Nokian for om lag halvparten av det totale antall solgte vinterdekk. 1,3 millioner sommer- og vinterdekk fra den finske dekkprodusenten sitter til enhver tid på felgene til norske biler.  

Nokian Hakkapelitta R3 gjøre deg godt skodd til vinterens strabaser bak rattet. Dekkene skal være i handelen fra høsten av. Og prisen? 

– Den vil ligge på nivå med dagens dekk, forteller produktsjef Kjetil Røssel i Nokian Tyres Norge. 

Inkludert «diamantene»!  

Gummitime: Kjetil Røssel (tv) og Petri Niemi fra Nokian forteller om de nye dekkene. 

Diamanter på hjul: Riktig så glorete blir heldigvis ikke Nokians nye generasjon vinterdekk. I den 700 meter lange testhallen i White Hell i Finland ville produsenten illustrere «diamantene» i Hakkapelitta R3. Mangekantede, diamantharde krystaller i gummiblandingen gir bedre bitt på klink is. 

 

Lik, del og følg oss: