Med drift på alle 4 – for sikkerhets skyld

Med drift på alle 4 – for sikkerhets skyld

Også i vinter har vi vært på glattisen med bil – en alltid like lærerik affære som flere bør unne seg. I år falt valget på Volkswagen med deres 4Motion trekksystem.

På spørsmål om hvorfor naboen valgte bil med 4-hjulstrekk er svaret enten hytte på fjellet, bratt vei hjem fra jobb eller rett og slett økt trygghet.

Dagens biler er spekket med hjelpemidler som normalt hjelper deg frem på en utmerket måte om du vet å bruke dem. Kort sagt dreier det seg om å gi gass for å fortelle at du gjerne vil opp og frem, samt la forhjulene peke dit du skal.

Problemet oppstår gjerne når bilen fungerer så godt at sjåføren blir overmodig og ikke får noen advarsel før bilen slipper grepet – så kan man spørre seg om det er best at bilen slipper på fire eller to hjul.

Det finnes en rekke systemer for trekk på alle fire hjul med ulike kvaliteter og forutsetninger, og ulike virkemåter. Som fører bør du kjenne til hvordan systemet i din bil fungerer, og hvilke fordeler og begrensninger som ligger i systemet.

I prinsippet styres fremdriften ved både 2- og 4-hjuls trekk via sensorer som kontrollerer hjulets veigrep. Kreftene fordeles så til det hjulet som har best feste. De samme sensorene styrer også bilens ABS-bremser.

Ulikhetene mellom ulike bilmerker og deres trekksystem ligger nok i hva sensorenes informasjon brukes til videre, og her er det store forskjeller. Hvor hurtig regner computeren, og hvor raskt reagerer mekanikken som fordeler trekk- og bremseffekt mellom alle fire hjul avhengig av friksjonen?

Skal man bare opp en bakke holder det kanskje med enkel mekanikk, men skal man kjøre tryggest mulig på landevei er dynamikk viktigere. Fordeler din bil kreftene mellom for- og bakhjul, eller også diagonalt?

På isen med Volkswagen

Vi har altså også i år vært skikkelig ”ute og kjøre” på is med Volkswagen – Golf stasjonsvogn, Passat stasjonsvogn, nye Tiguan og også nyttekjøretøy som Caddy, Amaroc og MultiVan. Alle utstyrt med 4MOTION, som er Volkswagens utgave av firehjulsdrift.

Vi kjørte øvelser i bremsing, og unnamanøver med og uten brems, og ved ulike hastigheter og fikk oppleve hva øket hastighet virkelig gjør med stopplengde og mulighet til å unngå hindringer. 5 eller 10 km/t høyere hastighet påvirker virkelig bremselengde, så tenk på det når du tror du kommer fortere hjem om du øker hastigheten på landeveien. Man får gjennom en slik dag også oppleve hvordan ulike biler virkelig oppfører seg i en nødssituasjon.

Selvfølgelig var det også trening i svingteknikk, og opplevelsen av hvordan bilens assistansesystemer hjelper til når føreren mister kontrollen.

Ved riktig bruk er det likevel ingen umulig oppgave å by bilen opp til dans.

 

Sitt riktig!

En svært viktig, men undervurdert sak for både fører og passasjerers sikkerhet er beltebruk og sittestilling. Start aldri turen før frakk eller dunjakke er vel plassert i bagasjerommet, og beltet godt strammet i midjehøyde.

I en uheldig situasjon vil dette være avgjørende for om ansiktet ditt treffer rattet før kollisjonsputen rekker frem. Riktig vinkel på bena er også avgjørende om du får en smell forfra – rett og stivt kneledd gir gjerne store kne- og hofteskader. Og tro ikke at det er tøft å ”ligge” og kjøre? Når du virkelig har behov for å tråkke på bremsen, er ryggstøtte viktig for kraften.

Rattet stilles i riktig avstand til kroppen så du kan følge hele rattet rundt uten å slippe taket med hendene. Dette er ganske nærme, og underbygger viktigheten av stramt belte. Da ser man også hvor viktig det er at rattet kan justeres både i høyde og lengde.

 

Startet med Syncro

Volkswagen har levert trekk på alle fire hjul i personbiler siden Passat kom med Syncro i 1984, og har selvfølgelig lært mye frem mot dagens 4MOTION.

Som nordmenn bør vi kanskje sende en varm takk til fabrikken som legger så mye energi og ressurser i et system som svært få land faktisk opplever som et ”must”.

24% av solgte Golf og 50% av solgte Passat her i landet i 2014 ble levert med 4MOTION. Dette er høye andeler. At nær 100% av Tiguan-kundene ville ha trekk på alle fire, er kanskje enklere å forklare ut fra type bil – kompakt SUV.

I 2015 var antallet høyere, ikke bare hos Volkswagen i Norge, men for alle biler solgt i Europa.

I 2016 ser bildet noe annerledes ut fordi valg av elektriske eller hybride drivlinjer har endret seg.

Spennende blir det å se fremover, kanskje ser vi en el-motor på hvert hjul med de muligheter det gir.

Litt artig å tenke på at Henry Ford inviterte Mr. Edison på biltur med nettopp en el-motor på hvert hjul for rundt 100 år siden.

Vi har også tidligere minnet våre leser om at de bør vurdere behovet for trekk på alle 4 utfra sin bilbruk, med bakgrunn i de elektroniske hjelpemidler for sikker fremdrift som ligger i dagens nye biler. Bakgrunnen for den påminnelsen var blant annet økede kostnader, men dette er et bilde som i dag er endret. Ikke koster trekk på alle 4 så mye som før i innkjøp, og heller ikke øker serviceomkostningene slik de gjorde tidligere. Dette sett opp mot øket sikkerhet gjør at vi faktisk modererer vår anbefaling om denne vurderingen.

Vurderingen er uansett din, men en viktigere vurdering i 2017 er valg av drivlinje – før var det diesel eller bensin, men nå ”forstyrrer” både hybrid, plu-in hybrid og el-bil valget.

Vi anbefaler sterkt å stille gode spørsmål til forhandleren før du bestiller din nye bil, men aller viktigst er at du er bevisst hvor og hvordan bilen skal brukes.

Når det gjelder trekk på alle 4 har vi opplevd hvordan dette påvirker sikkerheten dersom systemet er velutviklet og dynamisk arbeidende, og minner om hvor lærerikt en dag på isbane kan være. Kanskje er du ikke så god og trygg sjåfør som du tror? Snakk med din bilselger om hans merke kan tilby kjøreopplæring under trygge forhold.

 

Avslutningsvis nevner vi at nye Volkswagen har utviklet sitt 4Motion system til et virkelig godt arbeidende, dynamisk system og at deres Tiguan 2017 modell virkelig har utviklet seg til det ugjenkjennelige. Har du behov for pick-up, så spander på deg en Volkswagen Amarok med V6 – og en dag på isbane som bonus. ”Lastebil” kan være d…gøy.

La oss heller ikke glemme Golf-klassen, nederst på prislista står det Golf R – du får den som stasjonsvogn for å tilfredsstille familien, og den er morsommere på bane enn sin lillebror.

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Kjetil Skarpnes
Nils Wilhelm Sørensen

Redaksjon:

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter