Mercedes C200 4Matic Cabriolet:  Perfekt å møte  sommeren

Mercedes C200 4Matic Cabriolet: Perfekt å møte sommeren

I håp om at det blir noen perioder med bra sommervær i år også, har vi et forslag til en perfekt bil å møte den eventuelle sommeren i: Mercedes C200 4Matic Cabriolet! Også beskrevet som ”Dette er ikke en bil, det er et smykke”, av en ukjent beundrer utenfor et kjøpesenter…

Smykke-beskrivelsen er det vanskelig å være uenig i, både inn- og utvendig design bygger godt opp under et slikt hovedinntrykk. Sett utenfra dominerer slanke, elegante linjer et svært velproporsjonert karosseri; på innsiden et griselekkert skinninteriør og særdeles velvalgte materialer av høy kvalitet (AMG). Det er ikke mye hardplast her, nei!

Bilens gjennomførte softtop møter også alle krav til fullverdig helårs bruk, dette er ikke noen billig, uisolert ”kun for de fineste sommerdagene”-topp!

Selv om coupé-design hovedsakelig har mest omsorg for de to som sitter foran i bilen, så er baksetet i C200 Cabriolet absolutt bra, i hvert fall for to. Taket stjeler selvsagt en god del av bagasjerommet, men skal du ikke pakke for langtidsferie for fire kommer du langt med den plassen som finnes.

Førerplassen er, i god Mercedes-tradisjon, desidert førsteklasses. Et sete som nærmest inviterer til laaaaaange etapper uten pause, og en ergonomi mange kan ha noe å lære av. Typisk Mercedes er at også vindusviskere betjenes fra spaken på venstre side av rattstammen, sammen med retningsviser, lyshorn mm. Det gjelder å holde tunga rett i munnen til du blir vant med at den lille spaken på høyre side, faktisk er betjeningen av automatgirkassen (9G-Tronic)!

Også den siste er helt forbilledlig – opp for revers, ned for forover – og trykk på knappen for P (parkeringsmodus). Enklere kan det ikke gjøres, og når drivverket i tillegg fungerer så til de grader overbevisende som her er det bare å ta eventuell hatt av!

Motoren er en gammel kjenning, bensin med 184 hk og friskt dreiemoment på 300 Nm som står til rådighet helt fra 1200 (nesten tomgang) til 4000 omdreininger. Dette gir gode ytelser – 227 km/t og 0-100 på 8 sekunder blank. Langt unna merkets verstinger, men mer enn nok for de aller fleste. Forbruket ved blandet kjøring oppgir fabrikken til 0,72 – 0,75 l/mil, noe som var relativt nært vår erfaring.

Utstyrsmessig mangler bilen svært lite. Her finnes Mercedes’ imponerende pakke av sikkerhetsutstyr, kjøreassistentpakke, minne på både fører- og passasjersete foran, akustisk kalesje, intelligent lyssystem (ILS), adaptiv fjernlysassistent, Burmester lydanlegg, AMG interiør og AMG eksteriør. Det finnes mye mer, men her får vi nøye oss med dette som en smakebit fra et særdeles lekkert kjøretøy!

Så var det prisen, da, og den er selvsagt voksen. Prøvebilen som beskrevet har en prislapp på 893 400 kroner. Men: Du får C180 (156 hk) Cab fra 541 900, og så blir det jo opp til deg selv hvor mye utstyr du skal plukke i tillegg…

 

Kort om Mercedes C200 4Matic Cabriolet:

Motor: Bensin, 4-syl i rekke, 1991 cc. 184 hk v/5500 o/min. Max. dreiemoment 300 Nm v/1200 – 4000 o/min.

Drivverk: Permanent firehjulsdrift. 9-trinns 9G-Tronic automatgirkasse. Full pakke av førerassistansesystemer.

Egenvekt: 1725 kg

Tillatt totalvekt: 2205 kg

Bagasjerom: 285 – 360 l

Lengde x bredde x høyde: 4686 x 1810 x 1409 mm

Akselavstand: 2840 mm

Toppfart: 227 km/t

Akselerasjon, 0-100 km/t: 8,0 sek.

Bensinforbruk, oppgitt – blandet kjøring: 0,72 – 0,75 l/mil

CO2-utslipp: 162 – 171 g/km

Pris: Prøvebil som beskrevet 893 400 kroner, MB C180 Cab fra 541 900.

Nyeste artikler

Nytt om Bil Norge:
Telefon: 66 85 44 60

Nils Wilhelm Sørensen - Daglig leder
Kjetil Skarpnes - Produksjonsleder

Redaksjon: Telefon: 66 98 38 60

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter