Mustang får mer muskler

Mustang får mer muskler

Den er raskere enn noensinne, har et mer strømlinjeformet design og er spekket med det siste innenfor avansert teknologi. Ford avduket forleden nye Ford Mustang for Europa.

– Europas følelser for Mustang har vist seg å være enda sterkere enn vi trodde. Nesten 30 000 fornøyde eiere av den ikoniske sportsbilen kjører allerede rundt på kontinentet. Det er få biler som har så mye historie, stil og sportslig kjøreglede til et så bredt publikum. Med nye Ford Mustang blir dette bedre på alle måter, sier toppsjefen i Ford Europa, Steven Armstrong.

Både motorer og understell er forbedret på det som var verdens mest solgte sportsbil i fjor. Det er også forventet at den 5-liters store V8-motoren med en anslått effekt på 450 HK i kombinasjon med Fords nye 10-trinns automatgirkasse skal gi nye Mustang den raskeste akselerasjonen noensinne.

Designet er gjenkjennbart og tar vare på mer enn 50 år med tradisjoner. Samtidig har bilen gjennomgått forandringer som får den til å fremstå enda mer muskuløs, og samtidig mer strømlinjeformet og atletisk. Panseret er lavere og har integrerte luftventiler. Dette gir i kombinasjon med en lavere grill – en skarpere og mer aggressiv front, samtidig som det forbedrer bilens aerodynamikk.

Den nye 2.3-liters Ecoboost-motoren leverer 290 HK, og vil gi en enda bedre kjøreopplevelse. Dette skjer ved hjelp av en overboost-funksjon for turboladeren som blir iverksatt ved kraftig akselerasjon under girskiftene til den nye 10-trinns automatgirkassen. Sammen med økt  dreiemoment er det forventet at Mustang med Ecoboost-motoren vil kunne akselerer raskere enn tidligere.

Den nye 10-trinns automatgirkassen sørger for lavere drivstofforbruk og forbedret akselerasjon. Girkassens elektroniske styringssystem tilpasser også ytelsen til de forskjellige kjøremodusene bilen er utstyrt med, om du cruiser rundt eller ønsker den ultimate akselerasjonen med det nye «drag-strip» kjøremoduset.

– Når du skifter gir – betyr det ofte at du taper tid. Med Mustangs nye 10-trinns girkasse leverer motoren ekstra mye krefter og dreiemoment mens du skifter opp for en raskere akselerasjon og mer sømløse overganger. Vi forventer at dette er den raskeste akselererende Ford Mustangen noensinne, sier sjefsingeniør for Ford Mustang i Europa, Matthias Tonn.

Ford Mustangs 6-trinns manuelle girkasse er forbedret for å kunne levere enda raskere girskift. Et eget system som tillater at bakhjulene spinner for å varme dekkene leveres som standard også med 2.3-liters EcoBoost-motoren. Dette gjøres for at dekkene skal få enda bedre feste fra start.

Nye Ford Mustang har også fått nye støtdempere for enda bedre kontroll under kjøring, spesielt gjennom svinger. Hele bilens understell er strammet opp for å levere en mer presis og engasjerende kjøreopplevelse.

Også støtdemperteknologien fra MagneRide kan nå fås som et tilvalg. Dette er et system som ved hjelp av magnetisme regulerer stivheten i dempingen av bilen og leverer optimal demping ved forskjellige kjøresituasjoner.

Nykommeren får Fords første 12 tommers krystallklare digitale LCD-skjerm i dashbordet. Herfra kan du velge mellom bilens forskjellige kjøremodus. I tillegg til Normal, Sport, Track og Snow/Wet modus har du i nye Mustang fått to nye kjøreoppsett:

«MyMode» hvor sjåføren kan sette sine egne favorittinnstillinger av demping og styrefølelse.

«Drag Strip Mode» som setter bilen perfekt opp for en raskest mulig start og maksimale prestasjoner i de drøye 402 meterne en dragracing-bane er.

Hele det store LCD-instrumentpanelet vil også – som i Ford GT – endre karakter avhengig av hvilken kjøremodus du velger. Nye Ford Mustang kommer også med det nyeste innen infotainmentsystem. Med SYNC3 får du blant annet Apple CarPlay eller Android Auto.

Også motorlyden kan endres gjennom en aktiv ventil på eksosanlegget. Den leverer lyd som matcher hele akselerasjonsområdet, om det er lun brumming eller iltre snerr. Du får også med den innovative «god naboinnstilling» som kan stilles inn på tid for å unngå at naboene dine våkner av et iltert brøl for tidlig om morgenen.

 

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Kjetil Skarpnes
Nils Wilhelm Sørensen

Redaksjon:

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter