Ny Hyundai i30: C-utfordrer som har mye å by på

Ny Hyundai i30: C-utfordrer som har mye å by på

Jeg var nylig i Spania for prøvekjøring av Hyundais nyeste ”baby” – en helt ny i30-modell. Det har blitt en fin bil, som har god dekning på alle viktige punkter – nye, effektive bensinmotorer, imponerende utstyrsnivå, god innvendig plass og utmerket kjørekomfort.

Nye Hyundai i30 melder seg på i den knalltøffe ”Golf-klassen”. Bilen er et skikkelig løft fra forgjengeren, ikke minst motormessig. Til Norge kommer både den nye 1-literen med 3 sylindre og 120 hk, og en ny 1,4 liter bensinturbo med 140 hk – og et maksimalt dreiemoment på spenstige 242 Nm ved 1500 omdreininger.

Begge motorer er oppgitt å bruke lite bensin, og slik så det også ut på kjørecomputeren under prøveturen. Men det endelige svaret får man jo aldri før bilen er i normal drift under norske forhold.

1.4-literen prøvde jeg også med Hyundais nyutviklede 7-trinns dobbeltclutch automatiske girkasse, og dette var en kombinasjon som ”satt” veldig godt.

Kort oppsummert er 1-literen mer enn sterk nok for bilen til all vanlig bruk. Skal man derimot ha et litt større innslag av kjøreglede og moro bak rattet, må 1,4-literen til pers. Den gjør til gjengjeld den kompakte bilen både kvikk og morsom å kjøre, med akselerasjon 0-100 km/t på 9,2 sekunder og toppfart 205 km/t.

Tilsvarende ytelser med 1,0 liter motor er 0-100 på 11,1 sekunder og toppfart 190 km/t.

Først og fremst takket være Ioniq-suksess ser Hyundai nå ut til å være på opptur igjen, og slikt har lett for å ”smitte” mellom de forskjellige modellene. Trolig får også nye i30 litt ekstra oppmerksomhet av denne grunn. Prisnivået bør deretter forsterke interessen. Hyundai i30 koster nemlig fra knappe 250 000 kroner – og for litt over 300 000 får man en toppspekket utgave med den sprekeste motoren og 7DCT girkasse. Da kan man veldig lett forsvare uttrykket ”mye bil for pengene”!

I design – både inn- og utvendig – er nye i30 en europeisk modell, utviklet og produsert i vår verdensdel. Dette er en viktig del av Hyundais strategi, og rundt 90 prosent av alle 505 396 nye Hyundai solgt i Europa i fjor, var også produsert her.

Nye i30 er 4,34 m lang og knappe 1,80 m bred. Høyden er 1,46 m og akselavstanden 2,65 m. Egenvekten varierer fra 1169 til 1388kg, avhengig av modell, motor og utstyr. Tillatt totalvekt 1760 – 1850 kg.

Den innvendige plassen er god. Utviklingsavdelingen i Tyskland har vært flinke til å få mye ut av kompakte ytre mål. Det er bra plass i baksetet, og bagasjerommet er blant klassens største med sine 395/1301 liter. Flatt gulv med nedfelt baksete får man imidlertid ikke.

Ellers imponerer bilen med sin 5 års garanti med ubegrenset kjørelengde, noe som signaliserer sterk tro på egen kvalitet, og med mye avansert teknologi innebygget. Det siste gjelder ikke minst på infotainment-siden, med mengder av muligheter og hyggelig enkel, intuitiv bruk. Lifetime mapcare (TomTom), kabelfri lading av mobil, sanntids trafikkinformasjon, smart cruise kontroll og automatisk nødbremsfunksjon knyttet til fotgjengergjenkjenning er vel verdt å nevne. Det samme kan selvsagt også sies om sikkerhetssystemer som tretthetsvarsler, blindsonevarsler, skiltlesing, fjernlysassistent, filskiftvarsler og varsling av kryssende trafikk bak bilen ved rygging.

I løpet av året kommer i30 også med sin GTI-utfordrer, som garantert blir en spennende ”versting” – og neste trinn deretter er en coupé/fastback-utgave i 2018.

Hvem skal så kjøpe Hyundai i30? Ikke lett å spå her, selv om bilen i utgangspunktet er et fullgodt alternativ for de fleste som skal ha en C-segment modell. Likevel har VW Golf et jerngrep om dette segmentet, så spørsmålet blir nok mest hvilke av de øvrige konkurrentene Hyundai i30 kan konkurrere sterkest med…

 

Nyeste artikler

Nytt om Bil Norge:
Telefon: 66 85 44 60

Nils Wilhelm Sørensen - Daglig leder
Kjetil Skarpnes - Produksjonsleder

Redaksjon: Telefon: 66 98 38 60

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter