Ny Nissan Leaf avduket: Styrer mot ny suksess

Ny Nissan Leaf avduket: Styrer mot ny suksess

I dag ble nye Nissan Leaf presentert for verdenspressen i Tokyo. Rundt 1000 deltakere overvar begivenheten, og fikk se en bil som er helt ny fra innerst til ytterst. Nye Leaf er spekket med avansert teknologi, er litt større og rommeligere enn forgjengeren. Effekten er øket til 150 hk, og rekkevidden til 400 km. Det signaliseres også ytterligere rekkeviddeøkning i løpet av 2018.

Det publikum ser først, er et helt nytt og langt mer fremtidsrettet design enn forgjengeren. Bilen har fått spenstige linjer og løsninger, både inn- og utvendig, og rekkeviddeøkningen vil nok ikke akkurat minske interessen. Bilen vil bli å finne hos norske forhandlere i februar neste år, men det vil bli anledning til å tegne seg på liste med det første for å reservere ”sin” nye Leaf.

Leveringssituasjonen er ventet å bli bra, siden Norge er et marked som prioriteres høyt etter det store hjemmemarkedet. Så er det grunn til å tro at etterspørselen vil øke ytterligere når den annonserte rekkeviddeøkningen kommer mot slutten av 2018, trolig til i overkant av 500 kilometer.

At effekten er øket såpass kraftig som tilfellet er, gir enda bedre akselerasjon, og er med på å gjøre bilen morsom å kjøre.

Ny teknologi er det flust med: ProPilot kjøreteknologi, for eksempel, med videre rammer for autonom kjøring, og med full autonom parkering. Den nye e-Pedal-teknologien gir sømløs kjøring og bremsning med en og ssmme pedal: Når gasspedalen slippes helt, vil de regenerative og friksjonsbaserte bremsene brukes automatisk for å stanse bilen helt. Bilen holdes i denne posisjonen selv i bratte bakker til du trykker på gasspedalen igjen. Responsvilligheten til e-Pedal gir også føreren økt kjøreglede langs landeveien.

Den konvensjonelle bremsepedalen må fortsatt brukes ved situasjoner med behov for kraftig oppbremsing.

– Den nye Nissan LEAF fronter Nissan Intelligent Mobility som er kjernen i Nissans merkestrategi i frenmtiden, sier Hiroto Saikawa, president og chief executive officer i Nissan.

– Den nye Nissan LEAF, med sin lengre rekkevidde kombinert med utviklingen av autonom kjøreteknologi, som ProPILOT Park og den forenklede kjøringen med ePedal, styrker Nissans lederskap innen elbil såvel som utviklingen av elbilmarkedet globalt. Den bringer også produktfordeler til markedet som vil inkluderes i fremtidige Nissan-modeller.

Nissan Intelligent Mobility er selskapets visjon for å redefinere fremtidens kjøring og gjøre bilen til mer enn bare et transportmiddel. Nissan Intelligent Mobility definerer hvordan bilen kjøres, drives og integreres i samfunnet.

Den helt nye Nissan LEAF er med på å sette Nissan Intelligent Mobility ut i livet, med sin tidlige fase av Pro-Pilot teknologi, avansert, helelektrisk drivlinje og den unike muligheten til å koble seg til strømnettet og gi strøm tilbake til bygningene den kobles til.

Nye Nissan Leaf er blitt litt lengre, litt bredere og litt lavere enn forgjengeren. Bilen er 4480 mm lang, 1790 bred og høyden er 1540 mm. Akselavstanden er 2700 mm, og egenvekten er 1535 kg. Bagasjerommet sluker 435 liter.

Batteriet er Li-ion på 40 kWh, ladetid ved normal lading 16 timer (3 kW) eller 8 timer (6 kW). Hurtiglading opp til 80 prosent går på 40 minutter.

Toppfarten er 144 km/t.

Prisene er klare med det første, men det er ventet at disse vil ligge omtrent på nivå med forgjengeren.

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Kjetil Skarpnes
Nils Wilhelm Sørensen

Redaksjon:

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter