Ny Prius med bedre elektrisk rekkevidde

Ny Prius med bedre elektrisk rekkevidde

I mars dukker annen generasjons Toyota Prius plug-in hybrid opp hos Toyota-forhandlere over hele landet. Og et av høydepunktene er forbedret elektrisk rekkevidde.

Den elektriske rekkevidden er mer enn doblet til over 50 km og maksimal elektrisk hastighet er økt fra 85 til 135 km/t. Annengenerasjons Prius Plug-in Hybrid representerer et stort sprang fremover gjennom bedre effektivitet, kjøreegenskaper, innovasjon og design, hevder Toyota ubeskjedent i en pressemelding.

Den betydelig økte elektriske rekkevidden er basert på teknologiske nyvinninger i tre nøkkelområder: optimal batteriutvikling, maksimering av elektrisk kjøring og forkorting av ladetiden.

Det store litium-ion batteriet er plassert under bagasjerommet og er avgjørende for å gi bilen en betydelig lengre elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer. Batteristørrelsen er økt fra 87 til 145 liter, mens energikapasiteten er doblet, fra 4.4 til 8.8 kWt og har en vekt på 120 kg, kun 50% mer enn forgjengeren.

EV-ytelsen er økt med 83% takket være utviklingen av Toyotas første hybrid-drivlinje som får en dobbel motor/generator (Dual Motor Drive System). En ny og svært kompakt enveis clutch i transakselen tillater at systemets generator virker som elmotor nummer to. Dette forsterker EV-kreftene til 68 kW, noe som gir en bedre akselerasjon og mer artige kjøreegenskaper.

Bruk av bensinmotoren mens bilen kjøres i EV-modus er minimert gjennom forbedret effektivitet av Plug-in hybrid systemet, som bygger på fjerdegenerasjon fullhybrid-teknologi fra den nye Prius, og har i tillegg fått flere avanserte nye teknologier.

En annen verdensnyhet er klimaanlegget som nå drives av en gassinjeksjons-varmepumpe, som vil gi varme til kupéen i temperaturer ned til -10 grader uten å starte bensinmotoren, og således er således med på å sikre god elektrisk rekkevidden på vinterstid.

Varmepumpen er langt mer effektivt enn bensinmotor- eller elektrisk oppvarming, siden den på en effektiv måte kan varme opp interiøret gjennom varme hentet fra luften utenfor. En gassinjeksjons-mekanisme sikrer at varmeeffekten er høy selv når temperaturen er lav.

Dessuten vil et nytt batterivarmesystem sikre at battericellene får en effektiv arbeidstemperatur mens bilen lader, selv i temperaturer så lave som -20 grader. Dette sikrer at både batterikraft og effektivitet er opprettholdt på et tilstrekkelig nivå for å minimere påvirkningen som kalde temperaturer kan ha på den elektriske rekkevidden. Dermed har føreren full kraft tilgjengelig fra start selv i svært kalde omgivelser.

Ladeeffekten er økt fra 2 til 3.3 kW, og batteriet kan lades inntil 65% raskere; på bare 2 timer når man benytter Type II Mode III Mennekes kontakt, og 3 timer og 10 minutter ved å bruke en standard kontakt. Ladeprosessen er nå programmerbare på ukentlig eller daglig basis, og inkluderer muligheten til å samtidig lade og kjøle kupéen.

Bilen er 165 mm lengre, 15 mm bredere og 20 mm lavere enn forgjengeren. Den er 4,645 mm lang, 1,760 mm bred og 1,470 mm høy. Overheng foran og bak er økt med henholdsvis 25 mm og 80 mm i forhold til fjerdegenerasjons Prius.

En omfattende aerodynamisk pakke er nøkkelen til en oppsiktsvekkende lavt luftmotstandskoeffisient på bare Cd 0.25, som gir mulighet til et særdeles lavt drivstofforbruk.

I tillegg har nye Prius Plug-in Hybrid nedre grill som automatisk åpner eller lukker seg for å optimalisere luftflyt inn i motorrommet, og for å redusere luftmotstanden. Når motoren er kald er grillen lukket for å redusere luftkjølingen og forkorte oppvarmningstiden for motoren, noe som bidrar til lavere drivstofforbruk.

Taket på nye Toyota PHV kan leveres med et stort solcellepanel som generer strøm som kan lade hybridbatteriet.

Når bilen er parkert (men ikke når den lades fra strømnettet) vil solcellene lade et dedikert batteri, som når det er fulladet vil pumpe lading til hybridbatteriet.

Mens man kjører vil solcellene lade 12-volts batteriet og vil således bidra til redusert energiforbruk for hovedbatteriet.

Lading fra solen kan øke den elektriske rekkevidden med opptil 5 km per dag, tilsvarende ca. 1000 km på et år.

Bilen kan nå kjøres i “Battery Charge Mode”, som bruker motoren til å lage strøm og lade batteriet når bilen kjøres i HV (hybrid)-modus.

Multi-LED hovedlys reduserer også energibruk, mens en CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) bakluke –verdens første for en masseprodusert produksjonsbil- reduserer vekten ytterligere og forbedrer bilens effektivitet.

Den nye Prius Plug-in Hybrid drar også nytte av en trådløs lademulighet, et stort head-up display i farge, en ny parkeringsassistent (S-IPA) og et forbedret Toyota Safety Sense system som får funksjoner nytt for Toyota PHV: Kollisjonsvern med fotgjengergjenkjenning og adaptiv fartsholder som kan bringe bilen til stillestående hvis nødvendig.

 

Nyeste artikler

Nytt om Bil Norge:
Telefon: 66 85 44 60

Nils Wilhelm Sørensen - Daglig leder
Kjetil Skarpnes - Produksjonsleder

Redaksjon: Telefon: 66 98 38 60

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter