Nye Ford Fiesta oppfyller forventingene

I fjor høst kom åttende generasjons Fiesta. Den lille bilen har vokst med årene, men 406 centimeter lang ruller den fortsatt med slektningene i småbilklassen.

Og godt er det. Ikke fordi det kan bli for mye Fiesta, men fordi den er utrolig morsom og praktisk og dessuten gir deg følelsen av å kjøre en bil i høyere prisklasse.

Men nå er det jo sånn at småbilene kanskje er i det segmentet der du får mest bil for pengene. Mye kvalitet og kjøreglede for det som kan sies å være en rimelig pris.

Fiesta har en innstegspris på 201 900 kroner. Da i laveste utstyrsnivå Trend og med 85 hk bensinmotor. Testbilen var utstyrt med 100 hk bensin, og utstyrsnivået var ST-Line. I tillegg til Trends nokså basale utrustning, gir ST-Line deg sportsseter foran, tåkelys, sportsfjæring, nøkkelfri start, skinnratt i ST-design, utvendig styling, 17-tommers lettmetallfelger og Ford Sync 3.

B & O-lyd

Teknologien betjener den digitale kommunikasjonen med smarttelefon, og er kontrollsenter for navigasjon og radio/lydsystem via en 8 tommer stor berøringsskjerm – plassert høyt oppe på dashbordet.

Oversiktlig og lett å betjene – noe som reduserer tiden føreren må konsentrere seg om skjermen i stedet for trafikken. Mobilsystem som Apple CarPlay og Android Auto er forhåndsinstallert. Nødhjelpsassistent er integrert i Ford Sync.

I tillegg en førerassistentpakke med blant annet auto fjernlys og trafikkskiltgjenkjenning, og B&O musikksystem med ti høyttalere og subwoofer.

Ford Fiesta 2018

Bang Olufsen lyder godt i feinschmeckernes ører – og anlegget gir topp lyd.

Når så støydempingen i nye Fiesta er gjennomført – kommer arier og moller frem til øret i nær original stand.

Pris for dette ligger på 250 000 kroner. Vinterhjul inkludert.

Underholdning på fire hjul

Å kjøre Fiesta er nesten en fest. Styringen og understellet lever i harmoni, får’n si. Den er morsom, rask selv med den tresylindrede 100-hesteren, og girsjaltingen med den sekstrinns manuelle kassen går lett og presist.

Veigrepet er en sak for seg i denne forhjulsdrevne bilen. Du skal presse godt for å provosere frem sladd, selv på hardpakket snø – som var underlaget på mesteparten av strekningen jeg kjørte med bilen. Det er kort og godt gøy bak rattet. En dynamisk opplevelse som ikke koster skjorta. Hvilket Fiestaen har til felles med flere av de sterke konkurrentene, som for eksempel VW Polo, Peugeot 2008, Renault Clio.

Prøvekjørt: Nye Ford Focus

Ingen billige triks

Setene gir god støtte til lår og korsrygg. Interiøret ellers er oversiktlig, knapper, bryter og skjerm er lett å betjene – og instrumentbordet er funksjonelt og stilig.

Glem småbil som de var for bare få år siden: Her er ingen knirk, ingen hopp og dans på kulene, ingen billige triks. Opplevelsen i kupeen føles som mer kostbart enn prislappen tilsier.

Seks motoralternativer

Egenvekten varierer med motorvalg. Testbilens antall kilo er 1206. Toppfart nås ved 185 km/t. 0 til 100 går på 10,5 sekunder. Forbruket er smått: 0,43 liter ved kombinert kjøring – og fabrikken oppgir landeveistørsten til små 0,36 liter per mil.

Hyggelige miljøtall for utslipp er det også – 97 gram CO2 per kilometer.

Det er seks motoralternativer å velge mellom. 1,0 liter, tresylindret bensin med 100, 125 og 140 hk – alle er Fords prisvinnende EcoBoost-motorer. Som bensin står også en 11-liter på 85 hk i hylla.

Dieseltilbudet består av DuraTorq-motoren på 1,5 liter. Den får du med 85 eller 120 hk.

Ønsker du automatgir, har du kun den muligheten i kombinasjon med 100 hk bensin.

40-års suksess

Det er god plass til fire i Fiesta. Kryper femtemann inn, bør ikke den personen være velvoksen – men det går. Bagasjevolumet til hattehylla er 292 liter. Med nedslåtte bakseterygger øker fritt rom til 1093 – da til taket, ifølge spesifikasjonene.

Ford Fiesta 2018

Med sine gode kjøreegenskaper og sitt lekre indre kombinert med driftssikre, gjerrige og villige motorer har Fiesta fristet siden lanseringen i 1976. Gjennom sju foregående generasjoner på over 40 år grepet om småbilkundene fast og godt.

Og med smånytt design og bedre støydemping, oppdatert interiør og en hel del annet nytt ( det skal være 2300 nye deler i bilen) er det all grunn til å tro at suksessen fortsetter for finfine Fiesta.

Prøvekjørt: Ford Fiesta ST 2018

Lik, del og følg oss: