Nytt motoralternativ gjør Opel Grandland X til trekkvogn

Nytt motoralternativ gjør Opel Grandland X til trekkvogn

Kraftig diesel og 8-trinns automat gir ikke bare god akselerasjon og beskjedent forbruk. På Grandland X går også tilhengervekten i taket.

Grandland X kom tidligere i vinter og var etterlengtet i Opel-programmet. Dette er rett og slett en ekte folke-SUV (eller kanskje crossover) med bagasjerom på stasjonsvogn-nivå, masse utstyr og fine priser. Akkurat en sånn bil mange ønsker seg i dag.

En av tingene som skiller Grandland X fra mengden, er den lave egenvekten (fra 1 350 kg). Fordelen er at lanseringsmotorene, en 1,2-liters turbo bensin på 130 hestekrefter og en 1,6-liters diesel på 120, gjør bilen nokså sprek. Ulempen er forholdsvis lav tilhengervekt.

Med ny 2-liters diesel under panseret, løses det problemet raskt. Egenvekten øker riktignok til 1 575 kg for fullutstyrt bil, men med det følger tilhengervekt på hele 2 tonn. Det er uvanlig bra for en kompakt crossover/SUV som dette.

Opel kan dessuten fortelle at dette bare er den første av flere nye drivlinje-alternativer det kommende året. 1,6-liters dieselen blir skiftet ut med en helt ny 1,5-liter på 130 hestekrefter og det vil komme en 1,6-liters turbo bensinmotor med 180. Begge får 8-trinns automatgir. Til slutt, og nå er vi nok over i 2019, kommer Grandland X som ladbar hybrid med firehjulsdrift.

Krefter i bakhånd

Men nå dreier det seg altså om denne nye 2-literen. Som både plattform og resterende motorer, stammer også denne fra moderselskapet PSA. Sjefsingeniør for Grandland, Dietmar Breidert, forsikrer imidlertid om at Opel selv har brukt måneder på å tilpasse, teste og justere inn for denne bilen.

177 hestekrefter og 400 Nm, betyr en litt annen kjøreopplevelse enn i tidligere versjoner vi har testet. Det ene er selvfølgelig fartsressursene – med denne motoren klarer Grandland 0-100 km/t på 9,1 sekunder og føles kjapp når gassen tråkkes helt ned.

Viktigere enn det, er kanskje følelsen av å ha godt med krefter i bakhånd i vanlig kjøring: Å slippe å bruke alle særlig ofte, gir en fin følelse av å kjøre noe litt ut over det vanlige. Siden motoren oppleves som stille og forholdsvis vibrasjonsfri, er også komforten godt ivaretatt.

8-trinns automat

Automatkassen er av vanlig converter-type, har 8 gir og oppfører seg for det aller meste eksemplarisk. Den girer svært raskt, men samtidig mykt. Og den gjør det stort sett når du ønsker, slik at du i praksis egentlig ikke tenker særlig mye over den når du kjører.

Om du vil kan du gire manuelt med girspaken, og ved aktiv kjøring på svingete veier, gir det mer kontroll og dessuten mulighet til å suges ut av svingene på lavt turtall men med masse moment. I automatisk modus, har den en tendens til å dra litt mer på girene enn nødvendig.

Appropos aktiv kjøring på svingete veier: Det er en gren Grandland X gjør det overraskende godt i. Den er ikke et under av dynamikk med masse veifølelse i rattet og slike ting, men for å være en crossover, ligger den bemerkelsesverdig godt på veien og krenger svært lite i svingene.

Uten last føles fjæringen muligens i hardeste laget på enkelte typer veier, så ørlite komfort må du nok ofre for de gode kjøreegenskapene. På den annen side er bilen svært støysvak, vi tror nesten dette kan være Opels mest stillegående modell.

Med svært gode seter, fin kjørestilling og god oversikt, gjør med andre ord Grandland det sterkt på komfort.

Den høye tilhengervekten har vi ikke testet, men med motorens krefter og de stabile kjøreegenskapene, tenker vi at dette burde være en god trekkvogn. Opel har manglet en familie-SUV med disse egenskapene, så denne versjonen passer svært godt inn i modellrekken.

Lite å plukke på

Hva gjelder andre egenskaper, er Grandland X seg lik fra tidligere prøvekjøringer og tester. Dette er jo bilen det nesten ikke er mulig å finne feil ved: Listen over minuspunkter er faktisk litt vanskelig å liste opp.

Det er god plass på begge seterader og i bagasjerommet, kvalitetsfølelsen i interiøret er av de bedre i klassen, den er svært godt utstyrt om du krysser av for alt, og oppfører seg generelt som en bil som leverer alt du ønsker av den uten å irritere på enkeltpunkter. Den er nesten i overkant velpolert, så det eneste minuset må eventuelt være at Grandland i den prosessen muligens mister en aning personlighet.

Med denne motoren, starter Grandland X på 444 900 kroner. Da har du allerede Premium utstyrsnivå (den leveres bare med det på denne motoren i Norge), og dermed følger utstyr som varme i baksete, frontrute og ratt, LED AFL automatisk frontlys, 18-tommers felger, elektriske sidespeil, Onstar, 8-tommers infotainment og en del mer. Automatgir er standard.

Skinninteriør med elektrisk justerbart førersete og ventilasjon i forsetene, 360-graders kamera, Denon lyd-anlegg, adaptiv cruise og en del annet mer eller mindre nyttig utstyr koster ekstra, men prisene er forholdsvis rimelige. Regn med drøye halvmillionen for helt fullstappet bil med metallic lakk, tilhengerfeste og det hele.

Konklusjon

Grandland X er et viktig tilskudd i Opels modellprogram, og denne 2-liters dieselen det samme i Grandland-programmet. Her åpnes døren for caravan-folket og de som må trekke tung tilhenger. I tillegg blir ikke bare fartsressursene bedre, men med masse krefter i bakhånd, oppleves den litt mer voksen og avslappet på veien. Plass, kjøreegenskaper, komfort og masse utstyr er på plass fra før, så da blir dette riktig så bra.

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Daglig leder Kjetil Skarpnes

Redaksjon:

Kjetil Skarpnes - Ansvarlig redaktør
Mobil 934 01 395
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 934 33 934
Jens Huser Haugfos
Mobil 920 31 660

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter