Oppnåelig kjøreglede

Oppnåelig kjøreglede

Nye Fiesta ST er rett rundt hjørnet. Nykommeren får en mindre motor men med mer krefter, og mer kjøreglede for 342.000 kroner skal man lete lenge etter.

– Vi vet at kunder som kjøper ST-modeller har høye forventninger. Derfor har vi overført mye av kunnskapen fra utviklingen av Performance-modellene Focus RS og Ford GT til nye Fiesta ST. Den vil sette en ny standard for kjøreglede i dette segmentet, sier toppsjefen for Ford Performance i Europa, Leo Roeks, i en pressemelding.

Ford avslørte i fjor at nye Fiesta ST for første gang kommer med ulike kjøremoduser – normal, sport og bane – som igjen påvirker bilens motor, styring og stabilitetskontroll. Bilens karakter kan endre seg fra en behagelig pendlerbil til en sprek banebil med ett knappetrykk.

Den tidligere 1,6-liters 4-sylindrede motoren er byttet med en 1,5-liters 3-sylindret motor med 200 hk (18 mer enn tidligere).

 

Ny teknologi gir enda bedre kjøreegenskaper

Til 3. generasjon Fiesta ST kan man velge en Performance-pakke som blant annet inkluderer differensialsperre. Det mekaniske systemet reduserer kreftene som distribueres til et hjul med dårlig veigrep, for eksempel det innerste hjulet i en skarp kurve. Dette utnytter motorens krefter og gir bedre grep.

Det nye systemet jobber sammen med Fords dynamiske kurvekontroll som forbedrer bilens veigrep og reduserer understyring ved å bremse ned det innerste hjulet foran i svinger.

– Vi har fintilpasset Fiesta ST’s nye mekaniske differensialsperre til å jobbe sømløst sammen med den forbedrede dynamiske kurvekontrollen for å levere mest mulig moment, sier sjefen for Ford Perfomance i Europa, Leo Roeks.

Først i klassen med system for økt sidestabilitet

Ford-patenterte kraftvektorfjærer forbedrer også stabiliteten, smidigheten og responsen til nye Fiesta ST’s torsjonsaksel bak. I tillegg til en mer presis styrerespons bidrar dette også til en eksepsjonell kjøreopplevelse. Helt nye Ford Fiesta ST er den første kompakte «hot-hatchbacken» som kan dra nytte av teknologien hvor sideveiskrefter blir overført inn i fjærsystemet og gir økt sidestabilitet.

Ny motor og mer krefter

Motoren leverer 200 HK ved 6000 omdreininger per minutt og 290 Nm fra 1600 til 4000 omdreininger per minutt.  0 – 100 km/t går unna på 6,5 sekunder og speedometernålen stopper først på 232 km/t.

Den nye motoren får Fords bransjeledende teknologi som for første gang muliggjør sylinderkutt på en 3-sylindret motor. Deaktiveringen sparer deg for drivstoff ved at bensintilførselen til en sylinder automatisk kuttes når kjøremønsteret og forholdene tilsier at bilen ikke trenger full motorkapasitet.

 

Vi kommer tilbake til Fiesta ST i midten av mai da vi har prøvekjørt nykommeren i det sydlige Frankrike.

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Daglig leder Kjetil Skarpnes

Redaksjon:

Kjetil Skarpnes - Ansvarlig redaktør
Mobil 934 01 395
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 934 33 934
Jens Huser Haugfos
Mobil 920 31 660

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter