På langtur med Austin i 1955

På langtur med Austin i 1955

 

Helt siden bilen ble noenlunde driftssikker ønsket mange med eventyrlyst å utforske fremmede steder. Aviser og bøker er fulle av spennende beretninger om vågale menn og kvinner som kjørte på tur til eksotiske steder.

 

Av Anders de Lange

 

Norge og nordmenn var også med på dette. En spennende biltur som er nesten glemt, er bilturen fra Nordkapp i Norge til Sørkapp i Afrika. Mannen som først fikk ideen til å ta denne turen var den tidligere krigsflyveren Richard Pape fra England. Det skulle bli både en spennende tur og en god reklame for britisk bilindustri. Bilvalget var nemlig en Austin.

 

Austin var i mange år en av Englands største bilprodusenter. Fabrikken ble startet av Herbert Austin i 1905 som Austin Motor Company. Den første modellen var en stor 5-liters bil med 4 sylindre. Frem mot 1. verdenskrig ble det produsert en rekke forskjellige modeller.

I 1922 lanserte Austin den berømte modell 7, en liten og rimelig bil. Den traff markedet meget bra, og ble også produsert av BMW som Dixi.

Etter 2. verdenskrig kom fabrikken fort på markedet med nye modeller. I 1952 gikk Austin sammen med Morris og dannet BMC (British Motor Corporation). Det resulterte i mange populære familiebiler i årene som fulgte. Og ikke bare familiebiler, men også lastebiler og eksklusive biler.

For å lage publisitet for bilmerket, var Austin svært ofte med på spektakulære PR-fremstøt. Flere av disse aktivitetene skulle bevise at bilene som kom fra Austin var solide og tålte store påkjenninger.

Bilen som ble brukt på den nevnte turen, var en Austin A-90 Six Westminster. En solid familiebil som ble produsert fra 1954 til 1956. For å dokumentere turen ville Pape ta med seg en fotograf som også skulle dele på kjøringen. Valget falt på den norske fotografen Johan Brun. Hele den spennende turen ble fortalt av Pape i hans bok, som på norsk hadde tittelen ”Kapp til Kapp”.

Pape fortalte senere at han ville kjøre med en ordinær engelsk personbil for å vise at det var mulig å bruke slike biler på lengre og krevende bilturer. Turen mot Nordkapp startet dramatisk. Da teamet var på vei nordover for å starte turen, havnet de utfor veien og bilen ble ødelagt.

Tiden var knapp og tilgang til nye biler var vanskelig så kort tid etter krigen. Heldigvis fikk de låne en bil fra den norske Austin-importøren. Bilen var allerede registrert, så hele turen ble gjennomført med en bil som hadde norske skilter. Bilen er også avbildet på forsiden av den norske utgaven av boken, og den befinner seg i dag på museum i England.

Turen til startplassen på Nordkapp kunne heldigvis fortsette etter kun mindre forsinkelser. Litt komplisert ble turen fordi veien til Nordkapp ikke var helt ferdig, og bilen måtte derfor trekkes på slede den siste biten.

Laget fortsatte fra Nordkapp gjennom Europa og Afrika med en rekke spennende begivenheter. Blant annet ble fotograf Brun syk underveis, og en vikar måtte skaffes for en periode. Etter en begivenhetsrik og strabasiøs tur kom de vel frem til Sydkapp etter å ha kjørt ca 21.000 km.

 

Det kan nevnes at den bilen som havarerte på turen oppover til Nordkapp senere ble reparert, og Pape tok den selv i bruk som privatbil.

 

Tekniske data Austin A-90:

Motor: 2.639 cc, 6 sylindre, 85 hk.

Lengde: 431 cm

Bredde: 163 cm.

Høyde: 161 cm.

Toppfart: 140 km/t.

 

Nyeste artikler

Nytt om Bil Norge:
Telefon: 66 85 44 60

Nils Wilhelm Sørensen - Daglig leder
Kjetil Skarpnes - Produksjonsleder

Redaksjon: Telefon: 66 98 38 60

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter