Prøvekjørt: Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI quattro S tronic – Dyr og deilig

Prøvekjørt: Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI quattro S tronic – Dyr og deilig

A4 har i en årrekke vært, og er en salgssuksess for Audi. Nå har den også blitt stor nok til å være en fin familiebil – og med en kraftig 252 hesters motor under panseret blir den i tillegg en finfin kjøremaskin.

Hvis du går for en Audi A4 Avant med ”alt” er det langt fra noen A4-bil du får. Vår flotte testbil var pakket med ekstrautstyr for over 230.000 kroner – noe som betyr en pris på drøye 820.000 kroner. Det er udiskutabelt mye for en bil i denne klassen. Men på den annen side – du verden for en bil man får.

Motormessig er det en 2-liters bensinmotor på 252 hk under panseret. Og kreftene herfra fordeles via en kjapp og meget velfungerende automatgirkasse og videre til hjulene. Bilen har firehjulsdrift, og Audis avanserte quattro-system forflytter kreftene eller deler av dem dit det til en hver tid er mest behov for dem. Det funker aldeles utmerket og man har til enhver tid førsteklasses kjøreegenskaper. Den er kjapp i avsparket og tar 0-100 spurten på ”seksblank”. Men mer imponerende er at det maksimale dreimeomentet på 370 Nm er tilgjengelig hele veien fra 1.600 til 4.500 o/min. Det betyr i praksis maks trekkraft nesten hele veien. Forbikjøringer går som en lek og ved vanlig kjøring kan man glede seg over et lavt turtall og generell pen motorgange.

Nye A4 har fått et nytt design og fremstår mer sportslig. Innvendig er det også pusset opp. Det er minimalistisk og svært funksjonelt – noe vil kanskje også mene litt “klinisk”. Men smak er det som kjent vanskelig å diskutere.

Med Audis virtuelle cockpit som betyr at de tradisjonelle instrumentklokkene er byttet ut med en høyoppløst skjerm som kan vise instrumentene slik man er vant til eller man kan la Googlemaps ligge bak slik at man har navigasjonen rett foran seg. Dette sammen med interiøret gjør at bilen føles svært fremtidsrettet og selvsagt helt i tråd med fabrikkens slagord ”forspranget ligger i teknikken”. Og apropos dette; den induktive mobilladingen i midtkonsollen er genial. Ingen ledninger. Bare legg telefonen på ladeplaten. Dette fungerte meget godt selv gjennom et deksel på telefonen.

Vår testbil var også utstyrt med head-up display i farger. Det er utvilsomt både en kul detalj og ikke minst aktiv sikkerhet på sitt beste. Komforten i de sportslige setene trukket i skinn og alcantara er upåklagelig. Gode justeringsmuligheter av såvel ratt som seter gjør det lett å finne en god kjørestilling.

Bilen har en sportslig og lav sittestilling som underbygger bilens sporty karakter. Ved behov kan man gjennom Drive select systemet velger ulike kjørekarakteristikker på bilen. Fra comfort via automatisk oppsett til sportslig eller man kan selv sette sammen ønsket motorkarakteristikk, gassrepons, giring etc.

Dagens A4 er blitt større og bedre enn noensinne, og har du anledning til å gå “all in” er det liten tvil dette er en bil som leverer på alle punkter.

 

 

Nyeste artikler

Nytt om Bil Norge:
Telefon: 66 85 44 60

Nils Wilhelm Sørensen - Daglig leder
Kjetil Skarpnes - Produksjonsleder

Redaksjon: Telefon: 66 98 38 60

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter