Prøvekjørt: Audi Q2, 1,4 TFSI S tronic Sport – I skog og by

Prøvekjørt: Audi Q2, 1,4 TFSI S tronic Sport – I skog og by

Audis minste SUV Q2 er en bil som passer like godt på en norsk rufsete hyttevei som i et bymiljø på jakt etter en caffe latte.

Kompakt-SUV´en eller crossoveren Q2 kan ikke skilte med å være den ideelle familiiebilen – til det er den for liten, og for slike behov finnes jo storebrødrene Q3, Q5 og Q7. Men for dem uten barn eller hvor barna har flyttet ut, er Q2 en super bil. Vi tror den passer for den eldre garde som liker å sitte høyt og oversiktlig men også yngre som er opptatt av å ha en kul, urban bil som er passe stor, gøyal å kjøre og småfrekk i utseendet.

Super drivverkskombinasjon

Vår testbil hadde en 1,4 liters bensinmotor på 150 hk – i kombinasjon med en lynkjapp S tronic 7-trinns automatgirkasse som virkelig kler denne motoriseringen. Bilen er nemlig ganske kvikk i avsparket. 0-100 går unna på 8,5 sekund – nå er ikke det oppsiktsvekkende, men bilen føles og oppleves ganske sporty uten å være ukomfortabel. Den byr kort og godt på veldig mye kjøreglede – og det er ikke gjennomgangstema i denne klassen. Styringen er førsteklasses, og den har en progressiv utveksling hvilket gjør den like god å ratte i sakte fart på trange steder som på en landevei i høyere hastighet. Noe av bilens gode kjøreegenskaper må også tilkjennes dens solide akselavstand på 2,6 meter, og det er ganske mye til å vær en bil på 4,19 meter. Den har med andre ord ”et hjul i hvert hjørne”.

Stor nok

Selve bilen er noe kortere enn Audi A3, men den har samme akselavstand som storebror Q3. Bagasjeromsvolumet er er 405 liter og når bakseteryggen legges ned får man hele 1.050 liter til rådighet – og skulle ikke dette være tilstrekkelig finnes jo takbokser av ymse sort. Plassen i kupeen er ganske god – i hvert fall i forsetene. Baksetet er helt greit og det er uproblematisk å sitte der for en voksen – i hvert fall dersom ikke turen er av lang varighet. Førerplassen er i typisk Audi-stil. Ordentlig, oversiktlig og solid. Lettleste analoge instrumenter og en høyt plassert infotainmentskjerm som betjenes gjennom Audis intuitive MMI-system med et skruhjul i midtkonsollen og noen få knapper rundt. Dette er brukervennlig og trygt da man ikke behøver å flytte blikket vekk fra veien for å titte på skjermen. De runde luftdysene er et iøynefallende element som gir bilen en ”retro touch”.

Småfrekk

Utseendemessig er Q2 etter våre begreper småfrekk. Det er vinkler, kanter og skarpe linjer som er med å gi bilen et sportslig inntrykk. C-stolpen kan leveres med kontrastfarge – i dette tilfellet sølvfarge mot bilens lekre rødfarge. Fronten består av en svær ”singleframe” grill, skliplate foran på bilens underside, smale og brede frontlys med LED-lys teknologi. Hekken har også den samme stramme linjeføringen. Og den samme grå beskyttelsesplaten under er også godt synlig her, og denne gir bilen et skikkelig offroad-preg.

Oppsummert er Q2 med 150 hesters bensinmotor og S tronic automatgir en super kombinasjon og vel verdt prisen på 357.700 kroner. Testbilen hadde riktignok ekstrautstyr for ytterligere 90.000 kroner, men det er ikke uvanlig på Audi. Dropper du metallic lakk, navigasjon og active lane assist kan du skrelle av nesten 30.000 kroner. Men på den annen side er det jo lurt å ha annenhåndsverdien i tankene når du spesifiserer bilen du kjøper.

OBS! Bildet av instrumentpanelet er ikke testet bil. Dette er også Q2 med ”virtuell cockpit” med digital instrumentering.

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Kjetil Skarpnes
Nils Wilhelm Sørensen

Redaksjon:

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter