Prøvekjørt: BMW 640i xDrive Gran Coupé – En storslagen kjøremaskin

Prøvekjørt: BMW 640i xDrive Gran Coupé – En storslagen kjøremaskin

Ikke bare byr den på et oppsiktsvekkende flott ytre. 6-serie Gran Coupé er også en ypperlig bil for de lange turene.

Design er jo en smakssak, men når det gjelder BMWs svært elegante Gran Coupe tror jeg de fleste er enig om at dette designmessig ser veldig bra ut. I løpet av testperioden kom vi i prat med mange som syntes dette var et riktig så lekkert kjøretøy. Innvendig følges det hele opp med et svært forseggjort interiør. Rattet er ikke bare elektisk oppvarmet, men også justerbart elektrisk i alle retninger og er dessuten tykt og godt å holde i. BMWs intuitive infotainmentsystem som justeres med et skru/dytte-hjul i midtkonsollen fungerer aldeles utmerket.

Gran Coupé skiller seg fra Coupe-varianten som kun har to dører. Gran Coupe er komfortabel for inntil 4 personer. Den har belter for 3 baksetepasssjerer men hvor midtpassasjeren skal plassere bena vet ikke vi.

Bilen ser ikke bare lang ut, den er veldig lang med sine så vidt over 5 meter. Det kan være utfordrende i trange parkeringshus. Men bilens snuradius er ganske så bra, så vi opplevde ikke dette som et nevneverdig problem. Nå er det for øvrig ikke i trange parkeringshus eller i tett bytrafikk at 6-serie Gran Coupé hører hjemme. Dette er bilen for de lengre turene.

Komforten om bord er førsteklasses. Kjøreegenskapene likeså. Den solide akselavstanden på hele 2,96 meter merkes godt. Benplassen i baksetet er overraskende god, selv om takhøyden blir litt snau for dem som er over 1,80 meter siden bilen ikke er høyere enn snaue 1,4 meter. Pluss i våre notater for individuell innstilling av klimaanlegg for hver av baksetepassasjerene samt mulig elektrisk styring av innsynsgardinene i hver av bakdørene. Samtlige dører er for øvrig rammeløse og gir bilen et særegent utseende når de er åpne. Dette betyr at man sitter lavt og sportslig i bilen. Førerplassen får pluss i våre notater for å være oversiktlig – mange knapper og hendler til tross. Instrumentpanelet er digitalt og det skifter utseende og farge i takt med at man velger seg et av bilens i alt 5 kjøreprogram. Man har valget mellom Comfort, Comfort + når komforten står i høysetet. Ved mer aktiv kjøring velger man Sport eller Sport +. ECO-pro moduset handler mest om forbruksmessig optimalisert kjøring, men det igjen harmonerer dårlig med at bilen er utstyrt med en seksssylindret bensinmotor som yter saftige 320 hk. I følge fabrikken er snittforbruket 0,82 liter på mila. Vår erfaring var dog noe over dette tallet. Men dette er neppe noe som er salgsutløsende for denne bilens kunder. Grunnprisen er nemlig 1.146.000 kroner, og dette er før du har krysset av for noe ekstrautstyr. Testbilen var dog godt utstyrt, men likevel i tråd med hva Gran Coupé-kundene faktisk velger. Prisen på testbilen var drøye 1,6 millioner, men da er også ”alt” på plass. Ønsker du ikke å høre til den lekre låten fra rekkesekseren kan du benytte bilens flotte lydanlegg signert danske Bang&Olufsen som har skreddersydd lytteropplevelsen. En kul detalj er at senterhøyttaleren på topp toppen av dashbordet løfter seg opp når man hører på musikk.

Selv om 640i xDrive Gran Coupé både er sterk nok og har et meget kompetent satt opp understell, er ikke dette en bil som innbyr til heftig kjøring. Dette er og blir en behagelig cruiser som også takler mer inspirert kjøring. Bilen er over 5 meter lang og veier 1.825 kg. Og da sier det seg i grunnen selv at dette fort blir mye bil å håndtere – firehjulstrekksystemet til tross. 0-100 spurten blåses unna på 5,4 sekunder og topphastigheten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Testbilen var også utstyrt med BMWs effektive 8-trinns sportsgirkasse.

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Kjetil Skarpnes
Nils Wilhelm Sørensen

Redaksjon:

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter