Prøvekjørt: BMW i3 – Smaken av en riktig vei

Prøvekjørt: BMW i3 – Smaken av en riktig vei

Nå har BMW utstyrt sin elektriske i3-modell med en større batteripakke, og nå er den teoretiske rekkevidden økt til 30 mil – og dermed vil bilen også være interessant for dem som har behov for å kunne lenger mellom ladeøktene. Det går med andre ord riktig vei.

Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Norge bekrefter at salget av i3 har tatt seg betydelig opp i Vestfold hvor denne skribent bor. Nå skal ikke dette handle om Vestfold, men distansen mellom hovedstaden og omkringliggende byer på det sentrale Østlandet er nå blitt mulig å nå med i3s oppgraderte batteripakke

Den drøye 10 mils turen mellom Tønsberg og Oslo kan være en prøvelse for mange elbiler siden E18 har hastigheter på opp til 110 km/t. I disse hastighetene tæres det tungt på batteripakken dersom man skal holde tritt med den øvrige trafikken og ikke minst ha det lunt og godt i kupeen. For dem som kjører kortere strekninger er ikke denne problematikken særlig relevant. Men det er gledelig å konstatere at batteriteknologien raskt blir stadig bedre. Og med BMWs 94 ah batterier er elbilpendling over 10 mil, i høye hastigheter i vinterhalvåret faktisk oppnåelig.

Tidligere var den oppgitte rekkevidden på 19 mil. Nå er det hele 11 mil lenger, og selv med en viss grad av ”tankeløs eller uplanlagt kjørestil” er det enkelt å kjøre nærmere 20 mil på nullføre. For det var temperaturen den uken vi testet bilen rundt om på Østlandet på slutten av fjoråret. Motoren yter 170 hk og går fra 0 til 100 km/t på 7,3 sekunder. Bilen oppleves sportslig orientert og er til elbil å være gøyal å kjøre.

BMW har dog ikke avviklet den gamle” varianten av i3 med kun 60 ah batteri. Den er et helt greit og rimeligere alternativ for dem som ikke har behov for den ekstra rekkevidden. Prisforskjellen er rundt regnet drøyt 15.000 kroner – og vi er ikke i tvil om hva ville valgt med tanke på attraktivitet i et annenhåndsmarked om noen år.

I3 er fortsatt en bil som tydelig skiller seg ut i trafikken. Den har et oppsiktsvekkende design og med bakhengslede bakdører er den et skue. For de av oss med småbarn er i3 en «vinner – det er superenkelt å buksere smårollingene ut eller inn i barnesetet takket være fraværet av B-stolper. Og når de først sitter der har de godt utsyn takket være lave vinduer.

Interiøret er et forfriskende pust med frekke interiørdetaljer.

Nyeste artikler

Nytt om Bil Norge:
Telefon: 66 85 44 60

Nils Wilhelm Sørensen - Daglig leder
Kjetil Skarpnes - Produksjonsleder

Redaksjon: Telefon: 66 98 38 60

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter