Prøvekjørt: Ford Focus RS – Sinnataggen

Prøvekjørt: Ford Focus RS – Sinnataggen

I sin klasse er Focus RS kongen. Kombinasjonen av 350 hk, firehjulstrekk pakket i en kompaktklassebil er slående.

Under panseret har Ford plassert en 2,3-liters 4-sylindret bensinmotor – den samme som sitter i den minste Mustangen. Der yter den 320 hk – i RS er effekten økt til 350 hk. Det er såpass mye at firehjulstrekk har tvunget seg frem, og heldigvis for det. Da unngår man eksempelvis ”torque steer”. Motoren kvitterer med av avdempet brumming når startknappen trykkes inn. Overraskende, og heldigvis er den første stunden bak rattet ikke helt ulikt det man opplever i en mer normal Focus. Ut på motorveien oppleves en svært elastisk motor. Det betyr at man ikke må gire ned for å hente ekstra krefter til eksempelvis å foreta en forbikjøring. Heldigvis har Ford valgt å kun tilby manuell girkasse på RS. Til tross for at enkelte markeder der ute i verden kunne tenke seg et automatgirvalg. RS er og blir kjøreglede og det skal ikke ødelegges av andre løsninger. Er det å være førstemann ut av lyskrysset viktig, innfrir RS. 4,7 sekunder tar det fra stillestående til 100 km/t. En Tesla er under optimale forhold er raskere, men batteribiler skal vi ikke sammenligne RS med.

Styringen er som ventet presis og motstanden i rattet endres etter hvilket kjøremodus man velger.

På svingete veier storkoser Focusen seg. Det gjør også sjåføren og det kommer virkelig for en dag hvor utrolig gode kjøreegenskaper denne bilen byr på. Det er umulig å ikke bli nesegrus imponert over kjørevennligheten som er bygget inn i bilen.

Mye av kjøreegenskapene må tilskrives et svært velfungerende firehjulstrekksystem som sømløst og effektivt sender kreftene dit det er behov for dem. Fords ingeniører forteller at de har jobbet med å få RS til å føles som en mest mulig bakhjulsdrevet bil. Den nyutviklede systemet kan sende opp til 70 prosent av drivkreftene til bakhjulene. Og opptil 100 av denne kraften kan så sendes til et av de bakre hjulene for optimalt feste under krevende forhold. Med dette systemet har man dermed eliminert understyring og man kan ha høyere utgangshastighet av svinger og kort sagt en morsommere bil å kjøre.

Lyd har også vært viktig i utviklingen av RS. Det smeller livlig potta når drivstoff antennes i eksospotta ved nedgiring. Det passer perfekt.

Bilen leveres med adaptivt dempersystem man enkelt justerer med en liten bryter ytterst på blinklyshendelen. I normal modus er demperne som en Focus ST. Og i Sport blir de 40 prosent stivere. De tidligere nevnte kjøremodusene justeres også via kjørecomputeren. Og her velger man mellom ”Normal”, ”Sport”, ”Track” og ”Drift”. I dette endres firehjulstrekksystemets virkemåte, dempernes fasthet, styringens fasthet, motorens respons, antiskrenssystemets virkningsgrad og åpningen på ”eksosventilen”. Det kuleste i dette systemet er ”driftmodus” – det er jo omtrent så politisk ukorrekt som det kan bli, men du verden. I dette moduset justeres dempere og styring til normal slik at bilen blir litt mykere. Det er bare å kline til. På med gass og et lite rykk i rattet og man vil kunne styre seg gjennom svinger med gasspedalen.

Som man forstår er Focus en rendyrket kjøremaskin, men til daglig bruk – på norske begrensede veier funker bilen utmerket. Clutchpedalen er ikke for hard når køene kommer tett som hagl. Ei heller harde asfaltkanter eller brostein blir helt umulig. Og med både ISOFIX-fester, et godt bagasjerom og grei plass for hele familien, står Focus RS igjen som et attraktivt alternativ hvis man er villig til å legge drøye 640.000 kroner i en kompaktklassebil.

Nyeste artikler

Nytt om Bil Norge:
Telefon: 66 85 44 60

Nils Wilhelm Sørensen - Daglig leder
Kjetil Skarpnes - Produksjonsleder

Redaksjon: Telefon: 66 98 38 60

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter