Prøvekjørt: Ford Mustang – Ikonisk kraftkar

Et frekt, elegant utseende, overskudd av krefter, ingen fornuft, bare rendyrket kjøreglede. Herlig!

Det er vanskelig å ikke lire av seg ovasjoner på denne måten etter første prøvekjøring av den nye Mustangen som Ford hadde valgt å legge i idylliske Provence som kunne varte opp med bare, tørre veier, solskinn og alt som skulle til for å gi en frossen nordboer litt varme i blodet.

Færre og flere hester

Mustang anno 2018 er umiskjennelig en Mustang utseendemessig og selv om nå bilen også leveres med en mer politisk korrekt 4-sylindret 2,3-liters bensinmotor med 290 hk (ned 27 hk fra forgjengeren), lever GT-versjonen i beste velgående med en 5-liters V8´er med 450 (opp 32 hk fra forgjengeren) brummende fornøyde hestekrefter under det lange panseret.

Begge versjonene byr på super kjøreglede, men det er liten tvil om at GT´en er og blir grommest – så fremt du er opptatt av image, og lyden. Dessverre går den ordentlig ”på trynet” i det norske avgiftssystemet med en 7-sifret prislapp. Knappe 1,2 millioner må du regne med å måtte punge ut med for på realisere GT-drømmen. I USA anses Mustang som en relativt rimelig bil, og 268.000 kroner koster samme bilen ”over there”.

Ikke overse minstemann

Men, det et men her, og det er at det vel verdt å titte nærmere på ”standard” Mustang. Sammenlignet med forgjengeren byr nykommeren på finfine motorytelser, til tross for at effekten er redusert for å imøtekomme krav om utslipp. Momentkurven er endret slik at man får masser av trekkraft i de lavere turtallsområdene. ECO-boost motoren leverer varene og under vår prøvekjøring på svingete veier i Provence som har mer til felles med norske veier, enn amerikanske interstater, briljerte 2,3 motoren. Kvikk i avsparket og trekkraft i den delen av turtallsregisteret hvor det faktisk var behov for det.

5-literen virket til sammenligning litt ”daff” før den fikk opp turtallet. Men etter knappe 5.000 omdreininger fikk også denne ordentlig vann på mølla og kvitterte både med masse moment og herlig lyd. 0-100 spurten går unna på respektable 4,3 sekunder og lillebror greier samme øvelse på 5,7 sekunder, så den er på ingen måte noen sinke. Vi prøvekjørte Mustang med den nye 10-trinns automatgirkassen (i 5-literen) som gjør en suveren jobb i bilen. Samme girkasse testet vi også i 2,3-literen hvor den også imponerte med smidige og kjappe vekslinger.

Tro mot oppskriften

Designmessig er ikke forskjellene på utgående Mustang og nykommeren enorme. Litt endringer med blant annet en lavere panser og følgelig lavere grill og integrerte luftventiler og LED lyssystem for å nevne noe. Det er absolutt ingen tvil om at dette fortsatt er en Mustang. Ford har heldigvis vært svært tro med originaloppskriften. Innvendig er opplevelsen løftet flere hakk, men fortsatt finner vi elementer som etter en bortskjemt europeers smak kan virke noe billig sammenlignet med hva konkurrenter i samme (norske) prisklasse kan varte opp med. Men det er på ingen måte et kjipt interiør vi snakker om her, bare litt enklere enn hva de beste konkurrentene kan varte opp med. Og med hånden på hjertet, tror vi neppe dette er avgjørende kjøpsfaktorer for en Mustang-kunde. Dette er en bil man velger med hjertet.

For mye?

Ser vi nærmere på det innvendige er kanskje det mest iøynefallende på nye mustang det nye digitale instrumentpanelet som man selv kan ”customize”. Det betyr at man kan velge det utseendet man selv ønsker på instrumentklokkene etc. Skal vi trekke frem noe mindre bra, er det de 16 knappene på rattet. Det blir i overkant mye. ”Alt” behøver ikke å kunne styres fra rattet. Og infotainmentskjermen kunne med fordel vært høyere plassert og sågar vært supplert av et head-up display.

Magnetisk demperopplevelse

Bilens understell er strammet noe fra forgjengeren, men en av de største nyvinningene på Mustang er det amerikansk-utviklede MagneRide systemet som gjør at bilen lynraskt kan endre karakter fra en ”sedat søndagsturbil” til en rampete kjøremaskin. En bryter i midtkonsollen lar deg velge mellom normal, sport +, track, drag, my mode. Systemet justerer demperne 1.000 ganger i sekundet og man får en suveren demperopplevelse uten spesielt mye krenging når man velger en av de sportslige innstillingene. Magnetiske partikler i olje endrer viskositeten og ved et trykk på bryteren forvandles søndagsturen til en svært sportslig opplevelse dersom man ønsker det. Selskapet bak teknologien leverer tilsvarende systemer til Audi, Ferrari og Lamborghini for å nevne noen.

Mustang, 44 år etter at den så dagens lys har aldri vært bedre enn hav den er nå. Og fortsatt er den tro mot originalen.

Lik, del og følg oss: