Prøvekjørt: Kia Niro plug-in-hybrid treffer godt

En kompakt crossover-modell med ladbar hybrid drivlinje er en vinneroppskrift i det norske bilmarkedet. Vi har stiftet nærmere bekjentskap med Kia Niro plug-in hybrid.

Først kom Niro som vanlig hybridversjon, siden fulgte plug-in versjonen som har blitt en svært populær Kia-modell i det norske markedet. Og det er lett å forstå den popularitet, som andre ladbare hybdrider, kan det gå lang til mellom hvert beninstasjonsbesøk dersom man man er flink til å lade, og bruker bilen mest på småkjøring.

I løpet av vår testperiode ladet vi bilen ved noen anledninger på garasjeveggen, og kunne kjøre på strøm noen mil før bensinmotoren overtok jobben. Dette er utvilsomt kjekt for dem som har et kjøremønster som innebærer mest småkjøring. Vårt forburk i perioden lå i snitt på 0,56 liter på mila, og det absolutt godkjent. Kia oppgir at man kan kjøre 5,8 mil på strøm dersom batteriet er fulladet. Det er nok vel optimistisk etter vår mening. Det kommer selvsagt an på kjørestil, temperatur, antall passasjerer/ bgasje om bord, men litt ned fra dette tallet må du regne med.

På veien oppleves bilen som god å kjøre, og den ekstra vekten fra hybridbatteriene virker ikke til å forkludre denne opplevelsen. Førerplassen er oversiktlig med lettleste analoge klokker, en høyt montert infotainmentskjerm. Fra rattet styrer man funksjoner som telefon, adaptiv cruisekontroll osv. Kontrollene både på ratt og på dashbord er intuitivt plassert, og det er lett å bli kjent i førermiljøet

Kia Niro Plug-in hybrid har som hybrid-modellen motoreffekt på 141 hk og 6-trinns dobbelclutch automatisk girkasse.

Størrelsesmessig er Niro plug-in hybrid lik Niro hybrid, men en del forskjeller er det. Batterikapasiteten er 8,90 kWh mot hybridens 1,56 kWt, noe som fører til drøyt 90 kg tyngre batteri – og en tilsvarende økning av bilens egenvekt.

Kia Niro plug-in hybrid har LED hovedlys på Exclusive modellen, og dette er også tilgjengelig på Active utstyrsnivå. Tretthetsovervåking er standard, sammen med automatisk nødbrems og adaptiv cruise kontroll for å nevne noe. Bilen er velutstyrt i de to øverste utstyrsnivåene.

Innstegsprisen for plug-in er 299.900, mens Exclusive – har en prislapp på 359.900 kroner. Også dette er et gunstig prisnivå, i lys av hva man får for pengene – og med Kias gode 7-års garanti på toppen. Det er utvilsomt et kjempefortrinn.

I en Kia Niro Exclusive plug-in hybrid får man bl.a. med utstyr som parkeringssensorer både foran og bak, ventilerte seter foran og el.justerbart førersete med minnefunksjon, oppvarmede ytterseter bak, regnsensor, rattvarme, nøkkelfri låsing og tenning, ryggekamera, trådløs lading av mobiltelefon navigasjon med 8 tommer berøringsskjerm og JBL høyttalersystem. Og nettopp sistnevnte er en fordel, for skal vi trekke frem noe negativt om bilen, er det støynivået. Her kunne Kia med fordel brukt noen kroner ekstra på støyisolasjon fra underlag og litt vind.

Lik, del og følg oss:

Legg igjen en kommentar