Prøvekjørt: Mercedes-Benz GLC e350 4Matic: Skreddersydd for Norge

Prøvekjørt: Mercedes-Benz GLC e350 4Matic: Skreddersydd for Norge

GLC e350 4Matic er en av Mercedes-Benz sine aller mest populære bilmodeller siden det her er snakk om en ladbar hybrid drivlinje som er bakt inn i en attraktiv bilmodell.

Vi prøvekjørte bilen gjennom en liten i uke i løpet av en av årets kaldeste uker. Noe som vi allerede nå kan fortelle at var helt uproblematisk. Siden det her er snakk om en ladbar hybrid drivlinje, kan man med fordel sette bilen på lading før natten og glemmer man det, vil forbrenningsmotoren uansett sørge for at du får start og kommer helt frem til målet. Ingen rekkeviddeangst her i gården.

En teoretisk systemeffekt på 320 hk

Drivlinjen består av en 2-liters 4-sylindret bensinmotor på 211 hk pluss en elmotor på 116 hk. Og som på alle slike biler er det en 7-trinns automatgirkasse. I følge Mercedes skal det være mulig å kjøre 34 km på ren strøm uten bistand fra forbrenningsmotoren. Våre måleringer er en del kortere enn dette, men det har jo også en naturlig sammenheng med kulden som er en faktor som påvirker rekkevidden. Men har du mye småkjøring og er flink til å lade vil du neppe bli en hyppig gjest på bensinstasjonen. Ved kjøring uten lading lå vårt snittforbruk på drøyt 0,9 liter pr.mil. Og det er ikke så rart siden batteripakken i bilen veier en god del, og når denne er tom, ja, da blir det mye dødvekt. Med dette ”lider” jo alle ladbare hybridbiler under.

Fra fabrikk oppgis det også at snittforbruket skal være 0,25 – 0,27 liter på mila, hvilket bare er sprøyt. Men dagens målestandarder for forbruk er som kjent i ferd med å endres.

Gode kraftressurser

På den positive siden føler vi at Mercedes har gjort et godt stykke arbeide med vektfordelingen og plasseringen av batteripakken. Bilen oppleves veldig god å kjøre, de ekstra kiloene til tross. Den er kvikk i avsparket, og påkjøringer til motorveier eller i andre situasjoner for mye kraftressurser er påkrevd, da tar det kun 5,9 sekunder før hastigheten er 100 km/t. Det er imponerende for en bil av dette kaliberet – med en vekt på solide 2.025 kg.

Bilen har et ganske ”nøytralt” utseende som er lett å like. De iøyenfallende LED-lysene som er kjørelys på dagtid er stilige. Testbilen hadde sotede vinduer, mørke takrails og speilhus som kledde bilen godt. Dette er da en del av en tilleggsvalgt AMG-pakke. Når du starter bilen, star den alltid i ”hybrid modus”, men du kan velge mellom e-mode hvor bilen tvinges til å gå på strøm eller man kan lade bilen mens man kjører, da øker forbruket men batteriet får et påfyll. Greit hvis man kjører på motorvei og ønsker å komme hjem til nabolaget på strøm.

Brukervennlig førerplass

Innvendig møtes vi av sorte skinn seter med alcantara på sittepute og rygg, dette er jo mindre kaldt enn tradisjonelt skinn, ei heller så glatt, og funker bra komfortmessig. Setene balanserer fint mellom komfort og sporty, altså i den forstand at vangene er kraftige.

Instrumenteringen er analog med et infodisplay mellom klokkene. Infotainmentskjermen er fint plassert høyt oppe og gjør at blikket ikke må vike fra veien for at man skal sjekke navigasjon eller lignende. I midtkonsollen styres det hele med multihjulet og en styreflate. Når man får dreisen på dette er det svært smidig. Baksetet er best for 2 voksne eller 3 barn, og apropos det siste. ISO-FIX innfestingen er superenkel. Bra! Bagasjerommet lider ørlite under av å ha mistet noen litere på grunn av batteripakken, men det er ikke ille. Den noe høyere innlastingshøyden er det lett å venne seg til. Alt i alt forstår vi godt bilens popularitet, og er man flink til å lade, blir driftskostnadene også hyggelige.

 

 

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Daglig leder Kjetil Skarpnes

Redaksjon:

Kjetil Skarpnes - Ansvarlig redaktør
Mobil 934 01 395
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 934 33 934
Jens Huser Haugfos
Mobil 920 31 660

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter