Prøvekjørt: Nissan Navara NP300  Komfortorientert arbeidsjern

Prøvekjørt: Nissan Navara NP300 Komfortorientert arbeidsjern

Pick-up´en Navara fra Nissan er ikke bare en barsk bil som får arbeidet gjort. I tillegg er den en overraskende komfortabel bil som fint kan brukes til daglig småkjøring som ikke omhandler byggeplasser.

Nå sorterer ikke Navara under den typiske familiebilen, men med dobbeltcabin og muligheten til å sette inn et baksete, ville man faktisk hadde en ganske kul familiebil med stort lasteplass og all den fremkommelighet du måtte ønske deg. Men da blir det en dyr bil. Svært dyr. Nærmere 300.000 kroner koster baksetet. Så Navara på grønne skilter er nok veien å gå – både for dem som skaffer seg bilen privat eller i næringsøyeemed.

Navara er en stor bil med en lengde på drøye 5,3 meter, men det er også konkurrentene, så det er uansett store biler det er snakk om. Foruten å ha et barskt utseende imponerer Navara med sitt komfortnivå. Det er omtrent som å kjøre en personbil, og det er hyggelig at bilen er godt utstyrt med både sikkerhets-og komfortdetaljer som man ikke forventer å finne i en bil av dette kaliberet. Om bord finnes utstyr slik som automatisk nedblendbart speil, regnsensor, flere 12V uttak, uttak for AUX og USB, solbrilleholder, skikkelige koppholdere og generelt god oppbevaringsplass – både i det åpne rommet på toppen av dashbordet og ikke minst i dørene. Bilens infotainmentsystem fungerer godt. Enkelt å koble på telefon, og når man rygger får man opp bilde samme sted. Bra. Ellers har bilen også sensorer, så det skal litt til at man rygger på noe. Fra senteret på skinnrattet styres volum på radio, cruisekontroll og telefon. Instrumenteringen er analog med lettleste store klokker. Og mellom disse finnes et mindre infodisplay hvor man eksempelvis kan få opp kjøreinformasjon.

Under panseret på testbilen var det en 2,3-liters dieselmotor som yter 190 hk, og passer som hånd i hanske med bilens 7-trinns autiomatgirkasse. Den girer smidig, og det oppleves aldri som man har manko av trekkraft, og det skulle bare mangle når dreiemomentet er på saftige 450 Nm i hele turtallsområdet mellom 1.500 og 2.500 o/min. Nå kjørte ikke vi bilen i terrenget, men for dem som skal det, har Navara et solid firehjulstrekksystem hvor man selv velger mellom bakhjulstrekk, firehjulstrekk eller lavgirserie. Bilen har også hill start assist, aktiv differensialbrems på alle hjul, elektronisk låsbar bakre differensial for ekstrem fremkommelighet og ikke minst hill descent control som er en kjærkommen hjelper ved kjøring i bratte nedoverbakker.

Som nevnt innledningsvis har Navara en god kjørekomfort, og om den typiske pick-up karakteristikken ikke er helt luket bort, gjør det nye bakhjulsopphenget som består av 5-link spiralfjærer i stedet for bladfjærer. ”Hump og sprett”- kjøring er nå en saga blott. Navara har en bakkeklaring på hele 22,3 cm og kan ”vade” i 60 cm dypt vann. Innkjøringsvinkel er på hele 30,4 grader og avkjøringsvinkel på 25,6 grader. Det betyr at det skal litt til før man kjører seg fast i terrenget.

Testbilen var også utstyr med et plastdeksel på lasteplanet – og det er en beskyttelse som er vel verdt å investere i. For øvrig er også skinnseter i en pick-up et smart tilvalg. Men tilbake til lasteplanet – det inneholdt også solide justerbare surrekroker og ikke minst et integrert rulledeksel som kan være smart dersom man eksempelvis har kostbart verktøy med seg.

Alt i alt synes vi Navara innfrir som en moderne, robust pick-up med svært god kjørekomfort.

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Kjetil Skarpnes
Nils Wilhelm Sørensen

Redaksjon:

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter