Prøvekjørt: Volvo V90 og S90 – Treffer godt

Prøvekjørt: Volvo V90 og S90 – Treffer godt

I løpet av våren har vi i Nytt om Bil testet flere av Volvos 90-varianter. I denne artikkelen oppsummerer vi våre erfaringer med de elegante S90 og V90-modellene som etter vår mening setter en ny standard for Volvo som har skapt sterke utfordrere i premium segmentet.

Først ut kom XC90 – en bil som virkelig har blitt synlig på veiene og ikke minst på registreringsstatistikken. Mye av dette skyldes den avgiftsgunstige ladbare hybridversjonen av den store familie-SUV´en XC90 T8.

Denne ble etterfulgt av den elegante sedanen S90 og etter hvert V90. Det er selvsagt sistnevnte som er den viktigste av de to her i stasjonsvognlandet Norge. Og V90 har en svært viktig Volvo-arv å videreføre fra storselgeren V70 og 850 før den tid. Det var utvilsomt klokt av Volvo å pensjonere V70-navnet til fordel for V90. Ikke bare er designet av en helt annen verden, men hele ”pakka” er noe nytt – fra innerst til ytterst.

Og begynner vi på utsiden er S90 og V90 to svært vellykkede designmessige biler. Det er biler man snur seg etter, og de oser eksklusivitet. Og det følges opp også på innsiden. Dette skal jeg komme nærmere tilbake til. Begge bilene har den samme massive grillen i krom og ikke minst et ganske stort Volvo-emblem. Det skal ikke være noe tvil om at dette er en Volvo. Bilen har full-LED frontlys, og det betyr at ved kjøring på dagen så blir bilen svært gjenkjennelig med LED-signaturen som illustrerer ”Tors hammer”. Det samme er å finne på XC90 og nye XC60. Selv om designet nå er i en helt ny retning, har bilens designere greid å tegne bilen slik at det liksom ikke er noe tvil om at det fortsatt er en Volvo. Etter min mening er det litt P1800 (Helgenen bilen) også å se i V90. Begge bilene har også en vellykket hekk med en elegant egenart.

Begge testbilene vi kjørte var godt utstyrte versjoner (Inscription) – med en følgelig høy prislapp, men dette er faktisk versjoner som det selges mye av. Enten man kjøper en 90-serie, BMW 5-serie eller Mercedes E-klasse er fellesnevneren at bilen er svært godt utstyrte. Nordmenn elsker godt utstyrte biler og går gjerne ”all in” på premiumbiler.

Interiøret i testbilene kan kanskje best oppsummeres som sobert. Det føles nesten som å komme hjem til noen med en fin stue. I dette legger jeg førsteklasses seter med suveren sittekomfort, trukket i eksklusivt mykt skinn, ekte tre i dørpaneler og midtkonsoll. Og det er gjort på en slik måte at Volvos tidligere (og fortsatt) nordiske designtema ivaretas.

90-serien har også blitt en teknologisk høyborg og borte er analoge instrumenter. Instrumentpanelet er nå heldigitalt og ved første øyekast ser det ut som analoge klokker, men det er bare en høyoppløst digital skjerm som man også kan skreddersy med den informasjonen man selv ønsker. Utseendet kan endres i flere forvalgte varianter. Midtkonsollen preges av en en stor ”iPad-aktig” skjerm hvor en rekke funksjoner styres rett på berøringsskjermen. Fra lydanlegg via klimakontroll til førerstøttesystemer, navigasjon, bilinstillinger etc. Det hele er intuitivt og velfungerende. Volvo har dog valgt å beholde noen tradisjonelle knapper og brytere slik som volumkontroll, defroster og ”hoppe til neste sang” når man lytter til musikk. En kul detalj er at man fra rattet kan trykke på en knapp som aktiverer stemmestyring. Systemet forstår norsk og det er bare å fortelle hvor man ønsker at navigasjonssystemet skal ta en hen, eller om temperaturen skal senkes eller økes, rattvarmen på etc. Dette fungerte overraskende bra og var en funksjon vi benyttet mye i løpet av testperioden. Bilene for også full uttelling for sitt skreddersydde lydanlegg som er levert av Bowers&Wilkins. Det hele låter utrolig bra, og litt artig er det at det tradisjonelle høyttalerdesignet fra den britiske high-end produsenten også er å finne på toppen av dashbordet i form av en liten senterhøyttaler.

Begge bilene byr på suveren kjørekomfort som heller mer mot komfort eller sport. Riktignok har man mulighet til å velge ”kjøremodus” ved hjelp av et lite skruhjul i midtkonsollen. Her står valget mellom eco, comfort, dynamic og individual. Sistnevnte gir deg muligheten til å sette opp kjørekarakteristikken selv.

Baksetet byr på god plass, og er greit også for voksne personer. Nå har ikke vi selv finmålt plassen, men konstaterer at den er god. I bagasjerommet er det plass til ”det meste”. I V90 er det noe mindre enn på den gamle V70´n, men utformingen av rommet gjør at oppleves minst like stort. Vi digger også Volvos tilnærming til problematikken med bæreposer som velter i bagasjerommet. Her felles en liten del av gulvet opp og på baksiden er det et kraftig elastisk bånd som holder posene på plass. S90 har også et ganske raust bagasjerom, men grunnet bilens form er jo åpningen ikke all verden, men til gjengjeld er det veldig dypt, og takler en rekke hverdagslige lastebehov på strak arm.

V90-testbilen var utstyrt med en 4-sylindret bensinmotor på hele 254 hk i kombinasjon med 7-trinns automatgirkasse. S90´n hadde en 4-sylindret dieselmotor på 190 hk – også i kombinasjon med automatgirkasse. Denne er også en passe kraftig motor som kler bilen godt, og et naturlig valg dersom man har mange langturer. Selv om diesel i visse politiske miljøer får ”smekk på hånda” er det det viktig å huske på at moderne diesel har svært mange hyggelige kvaliteter slik som lavt forbruk, beskjedent utslipp og lite støy.

Oppsummert er S90 og V90 begge to biler som vekker et ”vil ha” begjær hos mange. Vi fikk i løpet av testperioden flere komplimenter fra nysgjerrige som ønsket å titte nærmere på bilene. Og vi ser tydelig at premiumkonkurrentene har fått en arg konkurrent i 90-serien.

Nyeste artikler

Nytt om Bil Norge:
Telefon: 66 85 44 60

Nils Wilhelm Sørensen - Daglig leder
Kjetil Skarpnes - Produksjonsleder

Redaksjon: Telefon: 66 98 38 60

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter