Småtøff lillebror i Ford-familien: Med løftet ansikt og trekk på 4 hjul

Småtøff lillebror i Ford-familien: Med løftet ansikt og trekk på 4 hjul

Med utgangspunkt i Europas mest solgte bilmodell – Fiesta – bør det være duket for en viss suksess i Norge når Ford velger å skape en SUV/Cross-over på samme plattform.

Ford viste sin første EcoSport i 2014, og den første bilen ankom Norge i 2016, året da SUV/Cross-over passerte 25% av det europeiske bilmarkedet. SUV/Cross-over er jo svært populært i Norge, og la oss kort forklare begrepene slik vi oppfatter dem.

I vår bok er SUV en høyreist bil med god underhøyde og fremdrift via alle 4 hjul.

Begrepet Cross-over bruker vi når den samme bilen leveres med trekk kun på 2 hjul.

Vi registrere også at det brede publikum gjerne lar seg lure når de ser det de oppfatter som en SUV, men faktum er at flere modeller selges i langt større antall som Cross-overe enn SUV’er.

Årsaken er gjerne at publikum tiltrekkes av enkel inn- og utgang fremfor å ”ramle ned” i en lav modell, samtidig som det gir en viss trygghet med god underhøyde de siste kilometerne frem til hytta.

Når det gjelder fremdrift via 2 eller 4 hjul innser mange at moderne biler innehar nok elektroniske hjelpemidler til at man kommer frem dit man skal.

Når Ford lanserer sin EcoSport i 2018-utgave finner man 2.300 nye deler, og et bredere utvalg av motorer.

Noen revolusjon ser vi ikke på eksteriøret, men en tilnærming til søsken i Ford-familien er viktig. Lillebror synes Kuga og Edge er litt tøffe, og vil gjerne følge etter.

Best synliggjøres dette i bilens front, og vi er litt lei oss for at EcoSport fortsatt har sidehengslet bakdør. Dette tror vi ville irritert oss som er glade i vinter og snø over tid.

4,09 meter er ikke mye bil, men det gir nok plass for en liten familie og med 355 liter bagasjeplass leder EcoSport i B-segmentet.

Vi gleder oss også over bakkeklaring på 19 cm med bensinmotor (dessverre reduseres dette til 16 cm om du velger diesel).

En kompakt bil med god høyde gir en oversikt mange potensielle kjøpere nok ser som positivt. Av fornyet utstyr i EcoSport i 2018 nevnes blant annet Xenon/LED kjørelys, høyt plassert berøringsskjerm opp til 8 tommer, Fords SYNC 3 for underholdning og kommunikasjon, nytt ratt med varme, blindsonevarsler i sidespeil (som også kan felles inn), nytt klimaanlegg og mulighet for spesialtilpasset lydanlegg fra B&O.

Varme i spylerdyser og frontrute er også noe vi setter pris på, og mange vil sette pris på parkeringssensor foran.

Så er det dette med fremdrift via alle 4 hjul. I flere år har vi hørt forhandlere av mange bilmerker som savner kombinasjonen 4-hjulsdrift, diesel og automat – sjelden har denne ønskede kombinasjonen vært komplett.

Nå kan man altså få EcoSport med fremdrift via alle 4, men da kun med dieselmotor og manuelt gir.

Diesel i en bil i B-segmentet i Norge fremover? Vi bare spør.

Vi mener bensin er tingen, men Ford i Norge forventer 50/50 fordeling mellom de to alternativene.

Hvem, hva og hvorfor?

Hvem som bør vurdere EcoSport – eller andre modeller – er ikke lett å spå, men bilen passer for unge urbane med eller uten ett barn. Den passer for de godt voksne med litt stive knær, hytte på fjellet og ønske om god oversikt i trafikken. Og den passer for flere midt i mellom.

Selv har jeg krympet ned mot 190 cm, men øket i omfang gjennom noen år og trives godt med plassen til både meg selv og sidepassasjer i EcoSport, og jeg trives særdeles godt som fører i Ford – litt gøy bør man jo ha det!

Diesel og fremdrift på alle 4 passer for deg som tilbringer milene på landeveien til og fra hytta.

Selv har jeg også hytte på fjellet, men ville valgt bensin og trekk på forhjul – stikk i strid med folks generelle oppfatning. Jeg er trygg på at moderne elektroniske hjelpemidler gjør jobben de aller fleste dager gjennom året, og jeg antar at diesel ”lukter” når bilen skal byttes om 3 eller 5 år.

”Gi” meg en 3-sylindret 140 hk foret med bensin og manuelt giret, og jeg trekker frem smilet for en morsom og inspirerende kjøretur.

Alternativene er for øvrig 125 eller 140 hk med bensin, og kun 125 hk leveres med automatgir.

Velger du diesel selges i øyeblikket kun 95 hk, men fra sommeren heter det 100 og 125 hk, hvorav kun 125 hk leveres med fremdrift på alle 4, og automatgir er ikke tilgjengelig.

”Min” bil ville leveres med utstyrsbetegnelsen Titanium med 1.0 liter/140 hk bensin, manuelt gir og forbruk på 0,5 l/mil.

Veldig mye bil for 269.000,-.

Drar du til med utstyrsbetegnelsen ST-Line, 125 hk diesel og fremdrift via alle 4 hjul må du ut med 328.000,-.

Kanskje du undres noe over hva som ”mangler” om du kjøper Ford EcoSport i 2018?

Det er ikke mye, men vi kan jo nevne det som litt overraskende at ikke all ny teknologi vi finner i Fiesta er med når EcoSport får ansiktsløftning.

Hvor ble det for eksempel av adaptiv cruise-control med nødbrems?

Men la endelig ikke dette skremme deg fra et hyggelig møte med Ford EcoSport.

 

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Daglig leder Kjetil Skarpnes

Redaksjon:

Kjetil Skarpnes - Ansvarlig redaktør
Mobil 934 01 395
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 934 33 934
Jens Huser Haugfos
Mobil 920 31 660

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter