Spenstigere Auris

Tredjegenerasjons Auris deburterte forleden på den internasjonale bilutstillingen i Geneve, og stikkordene for nykommeren er mer krefter og sprekere design.

Toyota har alltid satt sin ære i å lytte til kundenes behov og tilbakemeldingene de gir, heter det i en pressemelding fra produsenten. Selv etter 20 år i førersetet når det gjelder hybridteknologi og mer enn 11 millioner globale salg, er selskapet interessert i å lære hvordan hybridbilene kan forbedres og dermed bli enda mer attraktive for nye kunder.

Stort hybridfokus

Derfor har Toyota bestemt seg for å tilby sine kjernemodeller med to ulike hybridmotorer. Den tradisjonelle 1,8-literen skal la kunden fortsette å nyte fordelene av lavt drivstofforbruk på komfortable kjøreturer. Den nye 2,0-literen byr i tillegg på enda mer hybridkraft og mer sportslige egenskaper.

I 2010 ble Auris den første av Toyotas kjernemodeller som fikk hybriddrivlinje i Europa. Nå vil den bli den første modellen der kundene kan velge mellom to ulike hybridmotorer. Den nåværende Auris er tilgjengelig med fem konvensjonelle motorer, samt én 1,8-liters hybridmotor. Men for å reflektere Toyotas fokus på miljø og hybridteknologi vil den nye Auris kun bli tilgjengelig med én konvensjonell motor som ikke er hybrid; en 1,2-liters bensinmotor med turbo.

Engasjerende kjøreopplevelse

Hybridmotoren på 1,8 liter oppfyller alle kravene Toyota-kundene stiller til en fullhybrid. Den er stillegående, kvikk og er selvforsynt med elektrisk kraft uten å måtte lades. Opptil 50 prosent av kjøringen i hverdagen kan foregå elektrisk. Dette medfører et særdeles lavt drivstofforbruk og CO2-utslipp.

2,0-literen gir kundene akkurat de samme fordelene som 1,8-literen, men skal også by på det lille ekstra. Den utnytter nemlig den ekstra komforten, stabiliteten og sporty kjøregleden som bor i den nye plattformen bilen bygges på. I tillegg til den ekstra kraften i motoren vil girhendler på rattet være med på å tilby sjåføren en mer energisk og engasjerende kjøreopplevelse som står i stil med bilens tøffe utseende.

Den nye plattformen gjør at nye Auris vil by på en mer engasjerende kjøreopplevelse. Takket være et 20 mm lavere tyngdepunkt enn på forgjengeren, multilink-hjuloppheng bak og et stivere karosseri, er både presisjonen og stabiliteten bedre – uten at det går på bekostning av komforten.

Nye Auris er 40 mm lengre enn forgjengeren, og takket være lengre akselavstand er overhenget i fronten 20 mm kortere. Bilen er også 20 mm lavere enn forrige Auris. Resultatet er en slankere karosseriform og et mer attraktivt frontparti. Takket være det lavere panseret er også sikkerheten forbedret fordi sjåføren har bedre utsyn.

– Vårt primære mål med nye Auris var å skape den dristigste og mest dynamiske kompaktbilen på markedet, uten at det skulle gå på bekostning av et funksjonelt interiør, forklarer Simon Humphries, Executive General Manager for Toyota Global Design.

– Ved å utnytte det lave tyngdepunktet i TNGA-plattformen har vi klart å skape en bil med en lett og smidig silhuett. Når man beveger seg bakover på bilen ser man at designen blir tøffere, med en lav og bred avslutning på hekken – akkurat slik europeiske kunder vil ha det, sier Humphries.

Økt bredde gir sportslige egenskaper

Bilen er også 30 mm bredere enn tidligere. Inntrykket forsterkes av at de fremre hjørnene på bilen er formet som et katamaranskrog. Hekken har en mer avrundet form enn før og styrker det visuelle forholdet mellom fronten og bakenden på bilen. Vinkelen på bakruta er økt med 14 grader. Sammen med bilens muskuløse hofteparti bidrar dette til å gi nye Auris et mer kompakt utseende – til tross for at overhenget bak også er redusert med hele 20 mm.

Lik, del og følg oss: