Suzuki Ignis SUV 4×4 Hybrid: Mini-SUV gir mye for pengene

Suzuki Ignis SUV 4×4 Hybrid: Mini-SUV gir mye for pengene

Suzukis nye mini-SUV Ignis 4×4 Hybrid byr på tiltalende design, meget bra utstyrsnivå og priser som virkelig betyr mye bil for pengene. Som vanlig for Suzuki er firehjulsdrift standard, og bilen er først ute i modellrekken med hybriddrift.

En meget godt utstyrt Ignis for knappe 220 000 kroner tror vi gir forhandlerne god grunn til å glede seg.

Suzuki Ignis SUV 4×4 Hybrid er en liten bil, det kan vi uten videre slå fast. Lengden er parkeringsvennlige 3700 mm, bredden 1690 mm. Høyden er hyggelige 1595 mm, noe som gir svært bekvem inn- og utstigning – og en høy sitteposisjon med god sikt rundt om, med en liten begrensning i de brede hjørnestolpene bak.

En bakkeklaring på gode 18 cm vil komme godt med når bilen skal på tur til hytta, eller andre steder med mer variabel veikvalitet.

En helt ny plattform med økende bruk av lette materialer som høyfast stål har gitt bilen en egenvekt på bare 865 kg. Den kan trekke tilhenger på 1000 kg.

Til toss for de beskjedne ytre målene overrasker den med brukbar bakseteplass, der selve setene også kan forskyves lengdeveis. Dette betyr i praksis at man ved å forsake beinplass i baksetet kan øke bagasjevolumet fra 204 liter til 317 liter. Legges baksetet ned, rommer bilen 1086 liter bak forseteryggene.

Hybridsystemet SHVS sammen med en 1,2 liter bensinmotor med 90 hk gir toppfarten oppgitt til 165 km/t, og akselerasjon 0-100 km/t på 11,5 sekunder. Forbruk ved blandet kjøring oppgir Suzuki til 0,47 l/mil, og i dette tilfellet er inntrykket at dette nok er ganske nær hva man vil oppleve i dag-til-dag bruk av bilen.

Batteriene hjelper til ved akselerasjon, og genererer strøm når bilen bremser og senker farten. Systemet reduserer ifølge Suzuki bensinforbruket med rundt 10 prosent, og veier bare 20 kg. Hybridsystemet plusser på bensinmotorens dreiemoment med ytterligere 50 Nm, slik at man da har 170 Nm til rådighet.

Firehjulsdriften er supplert med både Hill Hold Control, Hill Decent Control og Grip Control, som gir ekstra 4×4-kraft med distribusjon av krefter til hjulene med best grep.

Bilen leveres med 5-trinns manuell girkasse.

Pris for grunnmodellen er oppgitt til 199 900 kroner, men importøren satser i Norge på en bedre utstyrt versjon med såkalt SafeTech-pakke. Dette innebærer i praksis at bilen har full LED lysutstyr – fra kjørelys til fulle lys og baklys, filvarsler, nødbremsassistanse, cruise kontroll og DAB+, for å nevne det viktigste.

Prisen blir da 219 900 kroner, men så får man også en godt utstyrt liten SUV med mange gode egenskaper. Bilen er som sagt liten, og vil sikkert ikke minst friste mange som en aktuell nr. 2-bil.

Spesielt interessant tror vi likevel den vil bli for en del kommunale etater, for eksempel hjemmesykepleie og hjemmehjelp. Det er mange rufsete vinterstrøk her i landet, der firehjulsdrift ikke bare blir ekstra verdsatt, men ofte er nødvendig for å sikre god nok fremkommelighet året rundt.

Mange vil nok også sette pris på bilens lave innvendige støynivå og det gode lysutstyret.

Suzuki, for den som ikke vet det, er en stor bilprodusent – 10. størst globalt med en årsproduksjon på 2,7 millioner biler. I sine segmenter, som primært omfatter småbiler og kompakte modeller, er Suzuki i fremste rekke på mange store markeder. Fabrikken ble etablert i 1920, og det uttalte målet er å nå en årsproduksjon på 3,4 millioner biler i jubileumsåret 2020.

De nærmeste årene er planen minst en ny modell hvert eneste år, og først ute med hybrid drift er ny Suzuki Swift neste år. Deretter er nye hybrider ventet i tur og orden, for eksempel ny Jimni i 2018 (plug-in).

 

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Kjetil Skarpnes
Nils Wilhelm Sørensen

Redaksjon:

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter