Suzuki Swift 4×4 Hybrid: Rett og slett en super bybil

Suzuki Swift 4×4 Hybrid: Rett og slett en super bybil

For kort tid siden kom Suzuki-småbilen Swift i ny utgave – nå som hybrid. Den er fabrikkens andre modell med el-drift i tillegg til bensinmotoren (Ignis var først), og med firehjulsdrift har den et kjempesterkt argument mot konkurrentene!

Selv i dyreste utgave, med SafeTech+-pakken, ender nemlig ikke prislappen høyere enn 244 900 kroner. Dette er en veldig bra pris, i forhold til hva kjøperen faktisk får: Adaptiv cruise kontroll, filvarsling, tretthetsvarsling, kollisjonsvarsling og fjernlysassistent inngår alle i SafeTech+-pakken.

Dette kommer på toppen av et allerede bra utstyrsnivå, med bl.a. LED-lys, nøkkelfri start/stopp og låsing, tonet glass, kopp- og flaskeholdere både i forsetene og baksetet, lys i bagasjerom, USB-, Aux- og ladekontakt 12V i konsoll, Bluetooth, navigasjon og DAB+ radio.

En kjempefin kjørecomputer gir løpende informasjon som lett motiverer den økonomiske bilføreren til å bli enda litt flinkere, og det hele er bra dandert i et tiltalende dashbord.

Suzuki kaller sitt hybridsystem SHVS (Smart Hybrid Vehicle Suzuki). Hjertet i dette systemet er en såkalt ISG (Integrated Starter Generator)med elektrisk motorfunksjon og et litium-ion batteri. Avhengig av batteristatus, hjelper ISG motoren ved akselerasjon eller ved start fra stillstand, og den bruker bremseenergien til å generere elektrisitet og til å lade batteriene.

Bensinmotoren som får hjelp, er en 4-sylindret 1,2 liter med maksimal effekt 90 hk. I vår effekt-bortskjemte tid blir det ikke veldig imponerende ytelser ut av dette – 0-100 km/t går på 12,6 sekunder, toppfarten er 170 km/t.

Men igjen: Dette er en typisk urban bil, for byer og kortere turer, og da er effekten mer enn rikelig. Og så har man i tillegg fordelen ved ekstra trygghet når det blir glatt i byen: AllGrip firehjulsdrift sørger for fremkommelighet der drift på to hjul må gi opp. Et effektivt og bra system.

Som vanlig er det like greit å se bort fra forbrukstallene fabrikken oppgir. I følge Suzuki skal en Swift SHVS 4×4 klare seg med 0,45 ved blandet kjøring. Jeg endte på 0,62, og bedyrer at jeg slett ikke sto på gasspedalen, men kjørte som normalt. Den forskjellen var i overkant…

Ellers: Overraskende bra innvendig plass også i baksetet, best for to voksne. Bagasjerommet er lite (265 liter), og kanten å løfte over er relativt høy. Legger man ned baksetet, blir det 947 liter å gå på.

Med kompakte ytre mål er Suzuki Swift 4×4 SVHS særdeles hyggelig å håndtere i byen og der det er trangt om plassen. Bilen smetter lett og kjapt frem der større biler sliter, og er oversiktlig og lettmanøvrert. Og så har den høyde nesten som en liten SUV – en viktig fordel det også!

 

Kort om Suzuki Swift 4×4 Hybrid:

Motor: 1,2 liter, 4 sylindre, 90 hk. Maks dreiemoment 120 Nm v/4400 o/min. Hybrid lett-løsning med el-assistanse ved akselerasjon og start.

Drivverk: Suzuki AllGrip firehjulsdrift. 5-trinns manuell girkasse. Stabilitetssystem, bremseassistent, kollisjonsvarsling.

Lengde x bredde x høyde: 3840 x 1735 x 1520 mm

Akselavstand: 2450 mm

Bagasjevolum: 265 – 947 liter

Egenvekt: 890 kg

Tillatt totalvekt: 1365 kg

Akselerasjon 0-100 km/t: 12,6 sek.

Toppfart: 170 km/t.

Bensinforbruk, blandet kjøring: 0,45 l/mil (oppgitt). 0,62 l/mil oppnådd.

CO2-utslipp: 101 g/km.

Pris, prøvebil: 244 900 kroner.

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Kjetil Skarpnes
Nils Wilhelm Sørensen

Redaksjon:

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter