Vi har prøvekjørt nye Nissan Micra

Vi har prøvekjørt nye Nissan Micra

Det begynner å bli noen år siden Micra herjet toppen av salgsstatistikken. Comebacket skjer ikke bare via helt ny modell – hele konseptet bak Nissans småbil er nytt.

Utgående Micra ble solgt over hele verden. Den var mindre, enklere og rimeligere enn mange av konkurrentene. Nå blir det forandringer. Den nye er nemlig utviklet i Europa, og er i første rekke bare beregnet på oss – kanskje tas den med andre steder senere.

Resultatet er for det første en bil som har vokst betydelig. Hele 17 cm lenger, er den nye modellen. Den er også lavere og bredere. Men det er ikke bare størrelsen Nissan har gjort noe med.

Friskt utseende

Første revolusjon er designet. Ikke bare er nye Micra på nivå med de beste konkurrentene, den ser ut til å ha passert dem. Bare sjekk den linjen som starter rett over frontlysene, og måten den sveiper under speilene på før den ender opp i baklyktene. «Floating roof»-tanken er dessuten tatt til nye høyder: B-stolpene er svartet ut, og med bakdørenes håndtak flyttet opp i C-stolpen, og dessuten en bakpart som er betydelig smalere øverst, maksimeres effekten av at taket flyter på toppen av bilen.

Alle andre triks er naturligvis også på plass. Som for eksempel store frontlykter med en rekke linjer og dimensjoner i seg, lav og moderne grill, spenstige luftinntak i fronten og mye mer. Til sammen er det nesten så nye Micra ligner på en konseptbil.

Med spreke fargevalg og mulighet for en rekke ulike styling-tilbehør, blant annet i form av stripedekor, har du her muligheten til å sy sammen en bil som virkelig synes. Micra er frisk og morsom på utsiden – akkurat slik en småbil skal være.

Temaet fortsetter i høyeste grad på innsiden. Selve designet er noe nedtonet sammenlignet med utsiden, men med mulighet til å spesifisere flere ulike farger og overflateteksturer, har du mulighet til samme spreke følelse som på utsiden.

Sprekt og velutstyrt med lyd på første klasse

Materialbruken er ikke bedre enn hos konkurrentene totalt sett, blant annet har dørsidene hardplast helt opp, forskjellen er at de viktigste panelene er påkostede og utført i myke materialer. Som for eksempel den store oransje overflaten midt i dashbordet som du ser på bildene. Eller de skinnkledde knestøttene på sidene av girspaken.

Dermed blir hovedinntrykket bedre enn hos de fleste, og vi regner med Nissan samtidig holder kostnaden nede slik at bilprisen ikke tar av.

Instrumentene ser ut til å ha blitt hentet uendret fra Qashqai, de er store og tydelige, og i midten har du et 5-tommers informasjonsdisplay. Denne biten er ikke like kul som resten av bilen, men det er lite å utsette på lesbarhet og bruk. Multifunksjons-rattet er forresten nytt og har tøft design.

Infotainmentsystemet med trykkfølsom 7-tommers skjerm i midten minner også om andre Nissan-biler, men designet er nytt og eget for Micra. På sidene har du knapper som gir hurtigtilgang om du vil slippe å trykke deg gjennom menyer. Apple Carplay er tilgjengelig fra start, mens Android Auto kommer neste år.

Ved hjelp av kameraer montert rundt hele bilen, er Micra den eneste småbilen med Around View Monitor. Bildene fra de ulike kameraene settes sammen til ett bilde – på skjermen ser du bilen i fugleperspektiv med alle rundtomliggende forhold i realtime. Enklere å parkere blir det ikke.

Bose Personal Sound System er en spennende nyhet. Ikke bare hos Micra, men generelt. I nakkstøtten er det nemlig montert to høyttalere som sammen med fire andre konvensjonelt plasserte lydkilder, gir 360-graders lydopplevelse for føreren. Effekten er merkbar og plasserer deg nesten på live-konsert. Kult at Nissan satser på lyd i småbilklassen.

Fokus på fører og plass

For vår del er kanskje den største fordelen med det nye Micrainteriøret setene og sittestillingen. For første gang i en småbil, i alle fall så vidt undertegnede vet, gis du i nye Micra full fleksibilitet i innstillingen av førerplassen. Ingen andre i denne klassen gir muligheten til å senke setet så langt ned, og ingen andre gir deg like lang teleskopvandring på rattet.

Enten du er lang, eller som undertegnede bare foretrekker å sitte lavt, finner du her perfekt sittestilling. Optimalt avstandsforhold til pedalene, samt perfekt plassert girspak er også på plass. Liker du å sitte høyt og rett, er det naturligvis bare å jekke seg opp. Nissan sier at de har jobbet mye med dette punktet – målet har vært å sette klassestandarden. Det har de klart.

Inkludert i satsingen på å gi føreren optimal komfort, er setenes utforming og stopping. De gir fin støtte til alle kroppsdeler og holder deg på plass i svingene uten å presse for mye på utsiden av lårene. Påkostet stopping gjør gode ting både for støtte, komfort og kvalitetsinntrykk.

Baksetet byr på bra plass for klassen – det går fint å frakte voksne der, i alle fall så lenge ikke føreren utnytter justerbarheten sin fullt ut. Utsikten er noe begrenset på grunn av det spesielle designet rundt C-stolpen, og de som sitter bak må nøye seg med sveiv til vinduene.

Bagasjerommet tar 300 liter blank. Det er i overkant av snittet i klassen og for eksempel 14 liter større enn i den norske bestselgeren Toyota Yaris.

Bensin og diesel

Motoralternativene er tre. En 1-liters sugemotor på 73 hestekrefter er antakelig ikke spesielt aktuell i Norge, men storebroren som henter 95 hester ut av 0,9 liter ved hjelp av turbo, kommer til å være versjonen du vil ha. Det finnes også en 1,5-liters diesel på 90 hester.

0,9-literen kjenner vi fra Renault og Smart fra før. Den gir Micra fint skyv og passer bilen effekt- og momentmessig fint – sprek nok, og dessuten med morsom lyd fra tre sylindre. Ulempen er at turboen trenger litt mer tid enn normalt for å få opp trykket og at gasspedalfølingen ikke er helt optimal. Dermed kreves noe innkjøring før du akselerer opp gjennom girene på en myk og effektiv måte. Samtidig setter vi pris på en motor med karaktér!

Vi testet også diesel-versjonen, og satte pris på stort dreiemoment og ikke minst særdeles godt avstemt følelse i pedaler og girkasse – her blir kjøringen myk og effektiv umiddelbart. At den er tydelig hørbar som diesel i lave hastigheter og spesielt når du ligger rundt 2 000 omdreininger på andre eller tredjegir gjennom byen, må vi leve med – dette er tross alt en småbil.

Automatgir kommer ikke nå i starten, men er ventet i 2018. De manuelle girkassene med fem gir, fungerer imidlertid utmerket, spesielt i dieselen. Dessuten mener undertegnede at en småbil skal være morsom å kjøre, så manuelt gir, som involverer deg mer i kjøringen, er det riktige valget i Micra.

Voksen på veien

Så – er den morsom å kjøre? Prøveturen på svingete fjellveier i Kroatia viste i alle fall at hjuloppheng og dekk genererte utrolig mye grep – vi måtte opp i farlige hastigheter for å få den til å slippe. Et annet plusspunkt er at styringen er rask og presis sånn at du enkelt kontrollerer bilen og kjapt skifter retning.

Like dynamisk og med appetitt for hardkjør som en Mazda 2 eller Ford Fiesta er nok ikke Micra, men mulighetene for glede, enten den skapes på svingete veier, eller gjennom aktiv kjøring i byen, er definitivt til stede.

Chassiset er forholdsvis stivt satt opp og minner mye om typiske tyske biler i klassen over – for eksempel Opel Astra eller VW Golf. I det ligger det at Micra leverer en voksen, trygg og rolig følelse på veien – det åpner for bredere bruksområder. Den er litt stiv over store og skarpe ujevnheter, men ikke i den grad at fjæringskomforten svekkes betydelig totalt sett.

Lavt støynivå, den utmerkede førerplassen og de voksne egenskapene på veien gi nye Micra store pluss når det kommer til komfort.

På sikkerhet sklir bilen rett inn i toppen. Som eneste bil i klassen har den aktiv filholder som først varsler, og deretter selv styrer tilbake inn i filen dersom du er på tur ut.

Autobrems som også leser fotgjengere er på plass, det samme er automatisk fjernlys, skiltleser og blindsonevarsling. Både kamera og radar brukes for å holde styr på deg og de rundt deg. Adaptiv Cruisekontroll er imidlertid ikke tilgjengelig.

Hvilke priser vi får i Norge, samt hva slags utstyrspakker vi kan velge mellom er ikke riktig klart ennå, men vi antar nye Micra vil være konkurransedyktig priset. Det burde bety startpris en bit under 200 000 kroner, og rundt 230 000 for en fullutstyrt 0,9 bensin, om vi skal spekulere. Med alt spennende utstyr utstyr den byr på, regner vi sistnevnte som norgesfavoritt, og den er også vår anbefaling.

Konklusjon

Vi hadde ikke forventet en så voksen, velutstyrt og morsom bil på forhånd. Utvendig design, muligheter for en rekke spennende farger og kombinasjoner både inne og ute, masse avansert utstyr, og ikke minst en særdeles vellykket førerplass, er blant høydepunktene. Totalpakken burde tiltale en rekke ulike kjøpegrupper, så selv om konvensjonelt motoriserte småbiler trues av de elektrifiserte i Norge, burde Micra ligge godt an.

Data:

I Norge: Mai/juni

Pris: Ikke klar

0,9 bensin: R3 turbo, 898 ccm, 95 hk v/5 500 o/min, 150 Nm v/2 250 o/min. 0-100 km/t 12,1 sekunder, topphastighet 175 km/t, forbruk blandet 0,44 l/mil, utslipp CO2 99 g/km, egenvekt 1 001 kg (tallene kan variere med blant annet hjulvalg).

1,5 diesel: R4 turbo, 1 461 ccm, 90 hk v/4 000 o/min, 220 Nm v/2 000 o/min. 0-100 km/t 11,9 sekunder, topphastighet 179 km/t, forbruk blandet 0,32 l/mil, utslipp CO2 85 g/km, egenvekt 1 082 kg (tallene kan variere med blant annet hjulvalg).

Lengde 3 999 mm, bredde 1 743 mm, høyde 1 455 mm, akselavstand 2 525 mm, bagasjerom 300 liter.

Chassis og drivverk: forhjulsdrift, 5-trinns manuelt gir, MacPherson fjærben foran, torsjonsaksling bak. Skivebremser foran, trommel bak.

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Kjetil Skarpnes
Nils Wilhelm Sørensen

Redaksjon:

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter