Volkswagen gruppen lanserer ambisiøse elektrifiseringsinitiativ med ”Roadmap E”

Volkswagen gruppen lanserer ambisiøse elektrifiseringsinitiativ med ”Roadmap E”

Konsernets merkevarer skal lansere 80 elektriske modeller innen 2025.

Elektrifiseringsinitiativet ”Roadmap E” vil gjøre at Volkswagen har elektriske utgaver av hele sin modellportefølje innen senest 2030. Det betyr at det vil være minst én elektrisk utgave av alle de rundt 300 modellene konsernet produserer. Dette gjør Volkswagen til den første store aktøren som har satt en dato for elektrifisering av hele sitt modellutvalg. I 2025 vil Volkswagen Group ha behov for mer enn 150 gigawattimer med batterikapasitet for sine egne e-modeller alene. Det tilsvarer minst fire gigafabrikker for battericeller, og for å møte denne etterspørselen har Volkswagen nå utlyst et av de største anbudene i bilindustriens historie på mer enn 50 milliarder Euro – rundt 470 milliarder norske kroner.

– Vi har skjønt tegningen, og vi kommer til å levere. Dette er ikke en vag intensjon, men en sterk forpliktelse til oss selv som fra i dag vil være målestokken for våre egne prestasjoner. Endringene i bransjen er ustoppelige, og vi skal lede den endringen, sa toppsjef i Volkswagen Group, Matthias Müller, under konsernets Media Night dagen før åpningen av bilutstillingen i Frankfurt.

Volkswagen har allerede vært veldig tydelige på at elektrisk mobilitet er et nøkkelområde i strategien ”TOGETHER – Strategy 2025” som ble presentert i juni 2016. Der satte man målet om å være ledende på e-mobilitet innen 2025.

Selskapet anslår at rundt hver fjerde nye Volkswagen Group-bil, inntil tre millioner biler i året avhengig av hvordan markedet utvikler seg, kan være helelektriske i 2025.

På årets IAA-utstilling i Frankfurt lanserer Volkswagen nå neste steg med ”Roadmap E”. Dette gir produktplanleggingen et ekstra løft slik at man kan akselerere elektrifiseringen av konsernets modellportefølje kraftig. Volkswagen Groups merker vil lansere mer enn 80 nye elektriske modeller innen 2025. Av disse vil rundt 50 være helelektriske, mens 30 vil være ladbare hybrider. Dette tallet vil så øke voldsomt i årene etter 2025 frem til det er en elektrifisert utgave av alle konsernets rundt 300 modeller innen senest 2030.

– Med Roadmap E åpner vi et nytt kapittel i konsernets historie og setter scenen for e-mobilitetens endelige gjennombrudd. Så blir det opp til kundene hvor fort det blir utbredt aksept for e-mobilitet, forklarte Müller.

 

Nyeste artikler

Nytt om Bil: 934 01 395

Kjetil Skarpnes
Nils Wilhelm Sørensen

Redaksjon:

Frank Williksen - Ansvarlig redaktør
Mobil 92 26 10 64
Dag Christian Holm - Journalist
Mobil 93 43 39 34
Jens Huser Haugfos
Mobil 92 03 16 60

  • Facebook
    Facebook
  • Google+
  • Twitter