Prøvekjørt: Opel Mokka X – Treffer godt

Opel Mokka har vært en salgssuksess for Opel, og nå er det tid for en midtlivsoppdatering. Endringene er ikke banebrytende, men store nok til å løfte Mokka opp til en klar favoritt i kompakt-SUV-klassen.

Mokka kom kjørende inn på det norske markedet i 2013, og har siden den gang vært en viktig bil for Opel-forhandlere over hele Norge – og ikke minst i internasjonal sammenheng hvor den har solgt ganske så godt.

I Norge ser ikke SUV-interessen ut til å dabbe av, og for nordmenn står høy sittestilling, firehjulstrekk og barskt utseende høyt i kurs.

03_a297086

Mokka er fortsatt en kompakt-SUV, med de begrensingene det gir. For to eller tre byr bilen på god nok plass. Og har man behov for ekstra lastelitre finnes jo takboks. Og nettopp dens kompakte størrelse gjør at den ikke blir noen elefant i et parkeringshus og det er faktisk mulig å finne greie gateparkeringer for å nevne en stor fordel. De større SUV´ene er som regel mange reiser mer kompliserte å sette fra seg på trange steder.

01_a297080

Men bilens kompakte ytre betyr ikke at det er trangbodd inne i kupeen. I forsetene er det nok plass og baksetet er helt greit for småkorpulente skandinaviske kropper. Og tre mann i baksetet er aldri komfortabelt.

05_a302548

Utvendig har Opel finslipt på designet og gitt Mokka X en ny front med stilig LED-lyssignatur. Det fantastiske adaptive LED-systemet som tilpasser seg aktuell kjørestil er også plass i Mokka X – og er sett med norske øyne et svært så vektig argument for å velge denne bilen. Men det er innvendig vi finner de aller største endringene. Hele dashbordet er nytt. Man har tatt en ordentlig ryddejobb og resultatet er funksjonelt og sobert. Den opplevde kvaliteten i materialene er løftet flere hakk og myke overflater, skinn med sømmer på dashbordet er rett og slett elegant. Instrumentklokker er lettleste og høyt oppe i midtkonsollen sitter ”hjertet” i dashbordet en stor berøringsskjerm hvor en rekke funksjoner kontrolles fra. Berøringsskjermen er svært responsiv og blir ikke full av finger flekker på samme måte som hos enkelte andre konkurrenter. Under dette finner man justeringer for klimaanlegg etc. Heldigvis er det ordentlige brytere for en del av funksjonene man ofte bruker slik at man ikke må tråle seg gjennom endeløse skjermmenyer…

01_a302544

Sammen med nye Opel Mokka X lanseres også din personlige rådgiver på veien: Opel OnStar. Systemet kan være livreddende om uhellet skulle være ute, enten ved at du selv ber om hjelp, eller gjennom at systemet varsler automatisk ved ulykke.

22_a302311

I tillegg gir systemet deg tilgang til tjenster som assistanse ved stjålet bil, mulighet for live diagnose av din bil, hjelp av din personlige rådgiver til å finne og laste ned ditt reisemål i navigasjonen og full kontroll via din egen MyOpel-app til din smarttelefon. Mokka X blir tilgjengelig med to ulike infotainmentsystemer som blant annet kan speile smarttelefonen din og gjøre den til en del av bilen.

AGR-seter er også plass i Mokka X og betyr seter som byr på rikelig med justeringsmuligheter slik at man selv greier å komme ut av bilen etter de lengre ekspedisjonene.

23_a299147

Under vår prøvekjøring på skotske veier tidligere i høst prøvekjørte vil bilen med en 1,6-liters dieselmotor på 136 hk som kler bilen svært så godt. Denne kan kombineres både med automat eller manuell girkase. Senere kommer bilen med en nyutviklet 1,4-liters bensinmotor som kan kombineres med 6-trinns automatgirkasse. Da yter motoren 153 hk. Med manuell girkasse yter samme motoren 140 hk. Automatvarianten i høyeste utstyrsnivå, Premium får en hyggelig pris på 379.300 kroner – og det er utvilsomt svært mye bil for pengene. Under vår prøvekjøring av bilen på både motorvei, landevei og rufsete skotske grusveier ga Mokka X et overbevisende inntrykk. Stabil, lettbeint og overraskende dynamisk på rufsete underlag. Dette skyldes et veldig godt chassis som er relativt sportslig satt opp uten å være ukomfortabelt. Og et automatisk styrt firehjulstrekksystem som gir god kontroll i alle situasjoner. I utgangspunktet trekker Mokka X på forhjulene, men ved behov flyttes inntil 50 prosent av kreftene til bakhjulene. I terrenget eller en bratt bakke i byen vil man kunne glede seg over utforbakkeassistent eller bakkestartassistent slik at man har ekstra kontroll i slike situasjoner.

Oppsummert treffer Mokka X det norske markedet svært godt og er ikke plass den aller viktigste faktoren er det bare å turen til nærmeste Opel-forhandler.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Mer:

Honda e – søt vinner

Drømmer du om en bil folk snur seg etter? Ferrari passer dårlig? Løsningen er Honda e til under 270 000 kroner.

Fullstendig redesignet Honda Jazz

Nye Jazz følger den japanske designfilosofien «Yoo No Bi» – der skjønnheten i hverdagsgjenstandene fremheves. Hybriden lanseres i 2020.