BMW i3 – Aktuell for et bredere publikum

BMW-i3

Nå har BMW utstyrt sin elektriske i3-modell med en større batteripakke. 10 kilo ekstra batteri (42,2 kWh) gir om lag 30 prosent mer rekkevidde. Vi har kjørt i3 i januarkulde og snø.

Prøvekjørt: BMW i3

For elbilister er rekkevidde alfa og omega, og  det var med spenning vi la ut på tur med BMW i3 og dens største batteripakke. BMW har gjort batteriene 10 kg tyngre, og samtidig er celletettheten økt, og dette gjør at bilen rundt regnet får 30 prosent mer rekkevidde enn 92Ah varianten.

Da i3 først ble lansert var rekkevidden 19 mil, så det har skjedd en del med batteriteknologien i løpet av flere år, og jeg er ganske sikker på at vi får se helt nye rekkevidder på fremtidige batteripakker i alle elbiler. Man kan jo få 100 mils rekkevidde hvis man ønsker, men da blir batteripakken fryktelig tung, så det er dette med den gyldne middelvei. Få batteriene minst og lettest mulig og samtidig få mest mulig ut av dem.

Jeg disponerte bilen i en svært kald og snøfull periode som på ingen måte gjorde skamme på bilen. Kjøreopplevelsen er god – og for dem som verdsetter litt dynamikk og kjøreopplevelse, så er i3 intet dumt valg. Den føles mer sportslig enn mange andre elbiler.

«Vi erfarer en rekkevidde nå om dagen på rundt 260 km.»

– Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby

Bra rekkevidde

Jeg startet fra Fornebu med fulladet bil og la ut på turen til Nøtterøy hvor jeg bor. Dette ville i ”gamle dager” – tidlig i elbilperioden – vært utfordrende på vinterføre.

BMW i3

Den drøye 10 mils turen mellom Tønsberg og Oslo kan være en prøvelse for mange elbiler siden E18 har hastigheter på opp til 110 km/t. I disse hastighetene tæres det tungt på batteripakken dersom man skal holde tritt med den øvrige trafikken og ikke minst ha det lunt og godt i kupeen.

For dem som kjører kortere strekninger er ikke denne problematikken særlig relevant. Men det er gledelig å konstatere at batteriteknologien raskt blir stadig bedre. Og med BMWs 120 ah batterier er elbilpendling over 10 mil, i høye hastigheter i vinterhalvåret en helt kurant og avslappet øvelse uten et snev av rekkeviddeangst.

Og rekkevidden, ja den oppgis til 395 kilometer etter NEDC-standard som jeg også tok utgangspunkt i når jeg oppga at rekkevidden på bilen da den kom var 190 km.

I 2016 kom de med oppgradert batteripakke og denne ga en rekkevidde på 300 km.

Den største forskjellen i det daglige med mye småkjøring er først og fremst at bilen lades sjeldnere, og det er ikke ”krise” dersom man glemmer å lade på kvelden – i hvertfall ikke dersom mann ikke skal ut på en lengre ekspedisjon. Dette betyr at bruken av i3 120 ah nå er enda et hakk nærmere bil med tradisjonell forbrenningsmotor.

Nye farger

Motoren yter 170 hk og går fra 0 til 100 km/t på 7,3 sekunder. Bilen oppleves sportslig orientert og er til elbil å være gøyal å kjøre.

Målt etter WLTP er rekkevidden på nykommeren for øvrig 310 km.

BMW i3

– Vi i erfarer en rekkevidde nå om dagen på rundt 260 km, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i en kommentar.

Batteriet lades opp til 80 % på 42 minutter gjennom DC-hurtiglading på 50 kW. Gjennom AC-lading på 11 kW tar tilsvarende lading 3,2 timer, og gjennom en vanlig stikkontakt er tiden rundt 15 timer.

Sammen med det nye batteriet, introduseres også nye eksteriør- og interteriørfarger og nytt utstyr. LED-hovedlysene (standard) kan, om ønskelig, nå også leveres med adaptiv funksjon slik at fjernlyset tilpasser seg trafikk og omgivelser. Nytt er også en egen sportspakke for BMW i3. Som tilvalg kan du få samme eksteriørdesign, sportsunderstell og felger som på BMW i3s.

Med lanseringen av BMW i3 120Ah ble det norske standardutstyret også oppgradert. 3-fase hurtiglading (11kW + DC 50 kW), som tidligere var en del av ekstrautstyrspakkene, er nå er en del av standardutstyret. I3 er fortsatt en bil som tydelig skiller seg ut i trafikken. Den har et oppsiktsvekkende design og med bakhengslede bakdører er den et skue.

For de av oss med småbarn er i3 en «vinner – det er superenkelt å buksere smårollingene ut eller inn i barnesetet takket være fraværet av B-stolper. Og når de først sitter der har de godt utsyn takket være lave vinduer. Men barna skal ikke være så veldig lange før de får lite benplass bak forsetene, men for kortere turer er dette intet problem. Interiøret er et forfriskende pust med frekke interiørdetaljer.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Mer:

Honda e – søt vinner

Drømmer du om en bil folk snur seg etter? Ferrari passer dårlig? Løsningen er Honda e til under 270 000 kroner.

Fullstendig redesignet Honda Jazz

Nye Jazz følger den japanske designfilosofien «Yoo No Bi» – der skjønnheten i hverdagsgjenstandene fremheves. Hybriden lanseres i 2020.