Lett å få raptus i Raptor

Ford Ranger Raptor

Utgangspunktet var Ford Ranger – Europas mest solgte pick-up i fjor. Fra det laget utviklingssjefen, australske Damien Ross, den råeste Ranger noen sinne: Raptor. Nå er den her.

Ranger Raptor er nyutviklet med tanke på australske behov. Der nede har Raptoren allerede vært i salg i over et år. Det er en offroadkonge med skilt vi har med å gjøre. Laget for å ta bank.

Bakkeklaringen er 28 centimeter, så stigtrinnene i aluminium kommer godt til nytte. Dette er en bil du setter deg opp i.

Interiøret er oversiktlig, greit – og du kommer lett til bryterne for høy og lav-serie på reduksjonsgirkassen. Du har tohjulsdrift (bak) høy, og firehjulsdrift lav og høy å velge mellom – alt etter terrenget du har styrt bilen inn i. Differensialsperre for bakakselen er standard – som så mye annet på Raptor.

Som på asfalt

Seks kjøremoduser ligger inne i Terrain Management System. Fra normal, sport – grus og snø og til mer seriøse forhold som stein, gjørme og ikke minst Baja-modusen. Da går det fort i sanda. Raptor har en toppfart på 170 – og den 2, 5 tonn tunge trucken skal ifølge Ford tåle kjøring i terrenget i maksfart.

Nå ble det ikke så gæli på skogsbilveiene jeg kjørte på. Men 80, der det var oversiktlig nok, var som å kjøre på asfaltert vei.

Ranger Raptor

Chassiset er laget av høyfast stål. Bakhjulsoppheng er spesialtilpasset. Bladfjærene er historie og erstattet med fjærbein og et Watt-stag. Staget gjør at den stive bakakselen kan bevege seg litt opp og ned – og har lite sideveis bevegelse.

Liten tue velter ikke Raptor

Fox-støtdemperne har en teknologi kalt «Position Sensitive Damping» – posisjonsdempere – som gir mer dempekraft og offroad-egenskaper, samtidig som kraften i dempingen reduseres på vanlig vei.

Ny fjæring tillater 30 prosent lengre vandring enn Ranger har. Her kan ikke liten tue velte stort lass. Det må diger stein og stubb til for det

Ikke minst dekkene bidrar til supert feste på underlag fra tørt og hardt til steinete og ren søle og gjørme. Raptor leveres med BF Goodrich 285/70 R17 dekk.

For slike biler er angrepsvinkel og utgangsvinkel for bratte hindringer viktig. Raptor takler 32 grader opp fra slett bakke før snuta går i grusen. Bak tåler terrengspesialisten 24 grader før hekken tøtsjer grunnfjellet.

Skliplatene under motor og drivverk er hele 24 millimeter tykke – også de laget av høyfast stål.

Ranger Raptor dashbord

Mindre volum – mer styrke

Den nye 2-liters, firesylindrede EcoBlue-motoren med biturbo erstatter Fords største 3,3 liters rekkefemmer. Mindre volum og mer effektiv forbrenning sørger for lavere forbruk: Ford oppgir 0,89 liter diesel per mil ved kombinert kjøring. Ulendt terreng er ikke en del av kombinasjonen…

Motoren har en maks effekt på 213 hk (157 kW). Største dreiemoment er 500 newtonmeter og oppnås mellom 1750 og 2000 omdreininger per minutter.  Null til hundre går på 10,5 sekunder.

Automat som i Mustang

Bremsene er også av solide dimensjoner: Skivene foran og bak har en diameter på 33 centimeter.

Den titrinns automatkassen i Raptor er den samme som i amerikanernes beste venn, Ford F150, og i Mustang. Du kan sette den i manuell og gire via hendler på rattet. Det kan komme godt med – og her er manuell manuell. Du må selv skifte over til automat igjen.

Mange førerassistentsystemer

Raptor er utstyrt med en masse sikkerhets- og førerassistansesystemer. Veltestabilisator, tilhengerstabilisator (trekker henger på inntil 2,5 tonn), bakkestart og nedoverbakkeassistent. I tillegg filvarsling, skiltgjenkjenning, antikollisjonssystem og navigasjon og ryggekamera.

Lyd, navigasjon og smartelefonen styrer du i Fords utmerkede Sync3. Apple Carplay og Android Auto kan benyttes.

En kul kuriositet er satelittnavigasjon som aktiveres fra den åtte tommer store berøringsskjermen. Den kan komme handy inn når du befinner deg veldig langt ute i distriktene, for å si det sånn. Her kan du velge å legge igjen elektroniske spor som viser ruten din. Just in case.

Spesialseter holder deg på plass

Førermiljøet er som det skal være i denne bilen. Du kommer til alt uten å tøye armen. Materialene er av god kvalitet – og bilen er godt støydempet. Lyden fra de digre hjulene når inn, men det er neppe til å unngå.

Setene er spesialdesignet for denne type kjøring. Super støtte i alle retninger, god polstring og ruskinnstoff. Blå søm og detaljer i lær pynter opp.

På vanlig vei overrasker denne 530 cm lange og knappe 220 cm brede doningen stort. Den er veldig lettkjørt. Smooth og velkjørende, unntatt styringen som føltes litt fast og tung. Jeg måtte gjete litt mellom kjørefeltoppmerkingen i de første svingene. Men jeg kom fort inn i vanen, og til å være en så «overdimensjonert» bil var styringen behagelig presis.

Ranger Raptor hekkbilde

Diger doning

Ellers har du full kontroll og oversikt der oppe i høyden – Ford Ranger Raptor er 187 cm høy.

Akselavstanden er 322 cm og sporvidden 171 cm. Lengde og bredde i centimeter for lasteplanet er 157,5 og 156.

Prisen er høy. 676 000 kroner på grønne skilter er en del. Men så godt som alt standard med i innstegsprisen. Faktisk er det eneste ekstrautstyret du får til bilen metallic lakk, låsbare hjulbolter og dieselvarmer.

Raptor var en opplevelse. Masse krefter du kan utnytte i traktorsporene. Men pass deg: Det er lett å få raptus i Raptor.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Mer:

Honda e – søt vinner

Drømmer du om en bil folk snur seg etter? Ferrari passer dårlig? Løsningen er Honda e til under 270 000 kroner.

Fullstendig redesignet Honda Jazz

Nye Jazz følger den japanske designfilosofien «Yoo No Bi» – der skjønnheten i hverdagsgjenstandene fremheves. Hybriden lanseres i 2020.