Nå får du Citroën Berlingo med firehjulstrekk

Citroen Berlingo 4 x 4

Berlingo med firehjulsdrift har latt vente på seg i mange år. Men endelig er også den klar for vinteren i Norge. 

Tredje generasjons Berlingo ble lansert i fjor. Nyttebilen har hentet hjem den gjeve hedersbevisningen International Van of the Year 2019.  Berlingo har bevist sin driftssikkerhet, komfort og anvendelighet gjennom langt over to millioner solgte på verdensbasis siden den kom i 1996. 

Nå kan du få den med firehjulsdrift. Den har Berlingo hentet hos Automotive Dangel. Den franske produsenten leverer firehjulstrekk til PSA – konsernet bak Peugeot, Citroën og Opel – som samarbeider med Toyota om varebilene. Søsterbilen til Berlingo er Peugeot Partner.

Samme system driver altså alle fire hjul i mange forskjellige bilmerker. 

Kun ett motoralternativ

Berlingoen skifter ikke automatisk fra drift på to til fire. Du veksler med en lett tilgjengelig hjulbryter. Differensialsperre kan komme godt med om du er stuck i søla. Det er ekstrautstyr – men prisen på 8200 kroner er vel innen fornuftens grenser.

Jeg utfordret ikke Berlingoen i krevende terreng – og prøvekjøringen skjedde før snøen kom. Men jeg har kjørt andre biler med Dangel-ben under sure forhold, og det fungerer meget bra. Fabrikken har forresten levert firehjulstrekk til Citroën og Peugeot siden 1980.

4×4 kommer med halvannenliters, firesylindret BlueHDI turbodiesel på 130 hk, med stopp/start og sekstrinns manuell girkasse. Motoren når sitt maksimale dreiemoment på 300 newtonmeter ved 1750 omdreininger per minutt. 

Ekstra høy bakkeklaring

I utstyrsnivået Proff leveres Berlingo med skyvedører med vinduer på sidene. Det er to bakdører – med forskjellig bredde. Disse kan slås 180 grader ut, slik at bilen for eksempel kan rygges helt inn til en rampe. 

Det er forskjellige konfigurasjoner på nyttelast i forhold til totalvekt med henger: Enten 566 kilo last i rommet og 1500 kg last på tilhenger, eller 800 kg nyttelast og 1200 kg på hengeren.

Testbilen hadde ekstra høy bakkeklaring – ekstrautstyr som gir 18 millimeter mer frimark under. Ytre mål i centimeter er 440, 185 og 184 – lest som lengde, bredde og høyde. Akselavstanden er 278,5 cm. 

Selve varerommet i denne har et volum på 3800 liter – eller 3,8 kubikkmeter.

To lengder

Berlingo kommer i to lengder: L1 og L2. Testbilen var av typen L1 – den minste utgaven.

Maks nyttelast er fra 600 kg til 1000 kg – avhengig av modellen.

I varerommet på passasjersiden finnes en gjennomlastingsluke. Med passasjersetet nedslått kan du frakte gjenstander på 3 meter. Med som standard er en beskyttelsespose for å hindre lang last i å lage merker i dashbordet.

Bilen er godt utstyrt med sikkerhetsutstyr i standardversjonen – og mye bra kan kjøpes som ekstrautstyr uten at det rensker lommeboka. Vår bil hadde åttetommers berøringsskjerm med betjening av radio, navigasjon og ryggekamera. Sistnevnte har mulighet for visning i fugleperspektiv.

Systemet er klargjort for tilkobling til Android Auto, Apple CarPlay og MirrorLink.

Berlingo har komfort som en personbil – og det merkes godt, selv om bilen er stivet for å ta last. Styringen er kan hende ikke den mest responsive, men inviterer til en rolig ferd – om enn nødvendigvis ikke sakte.

Trenger flere hester

Bilen tar helt fint skarpe svinger. Girkassen får berøm herfra. Presis veksling, og et firkantet hode på girspaken som liksom passer hele biltypen. 

Motoren drar bra i lavere register – men den var nokså sedat under vanlig kjøring. Jeg spør meg om ikke PSA kunne tunet opp 20 hester til. Med last kan dette gå tregt, for å si det rett ut.

4x4s konfigurasjon i kupeen gjør at det midtre setet – det er tre forseter – kan legges ned og gjøres om til en liten kontorpult. Hanskerommet er dobbelt, med plass til laptop og papirer. Dessuten finnes det rom over frontruten, som en transportør eller næringsdrivende håndverker alltids kan benytte. Mobilen får plass i egnet rom bak girspaken.

LED-lys i varerommet

Men koppeholdere kunne det vært flere av. De to på hver side av dashbordet er litt romslige til en halvliters vannflaske eller en kopp. Ting sto litt ustødig. 

I bilen er det tre USB-, to 12-volts og et 230-volts uttak. LED-lys i varerommet gjør jobben der lett når mørket faller på.

Forbruket oppgis til 0,45 liter per mil ved blandet kjøring – og utslippet til 144 gram per kilometer. 

Prisen for Berlingoen med firehjulstrekk starter på 348 000 kroner – inkludert mva.

.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Mer:

Honda e – søt vinner

Drømmer du om en bil folk snur seg etter? Ferrari passer dårlig? Løsningen er Honda e til under 270 000 kroner.

Fullstendig redesignet Honda Jazz

Nye Jazz følger den japanske designfilosofien «Yoo No Bi» – der skjønnheten i hverdagsgjenstandene fremheves. Hybriden lanseres i 2020.