Gode vibber fra fjerde generasjon Korando

SsangYong Korando 2020

Nye SsangYong Korando er lett å like. En bedre, stiligere SUV som fortjener økt salg.

Da Korando kom til Norge i 2011, hadde koreanske SsangYong allerede produsert modellen i 25 år. I Europa hadde bilen vært i salg siden 1994.

Hit til landet kom tredje generasjon av SUV-en. Salget har vært minimalt. Det kan endre seg. Korando er nemlig blitt en helt ny bil.

Metallet i chassiset inneholder nesten 75 prosent høyfaststål. Det stiver opp bilen. Rammen blir mer stabil, sikker og gir bedre kjøreegenskaper.

Også fjæring, dempere og understell forøvrig er kraftig forbedret.

Heldigitalt instrumentpanel

Designmessig en helt ny bil: Rene, slette linjer kombinert med markante buer. Grill, front og hekk er nye av året.

Alt fra hovedlys til baklys er LED. Endringene er ikke bare utvendig. Interiøret er langt mer påkostet enn utgående modell, med myke materialer i dashbord og dører.

Det heldigitale instrumentdisplayet på ti tommer har mange innstillingsmuligheter og skjermvalg. Blant annet kan du speile et detaljrikt utsnitt av kartet fra multimedieskjermen, som også inneholder ryggekamera. Infosystemet er rigget for Android Auto og Apple CarPlay.

Alt er oversiktlig og enkelt å betjene. Hjul for justering av lydstyrke og kupétemperatur er heldigvis beholdt.

Cockpit for føreren

Teleskoprattet kan tiltes, hvilket gjør det lett å finne en hyfs kjørestilling. Forsetene har åtteveis elektrisk justering. Førerplassen har i tillegg fireveis eljustering av korsryggstøtten. Setene foran har tretrinns varme og ventilering.

Korando har svært behagelige seter som støtter godt både for rygg og lår. Passasjerene i baksetet har det romslig, for å ta med det.

Midtkonsollen går opp i dashbordet og danner en cockpit. Smekkert og lekkert.

Større bil

Visuelt er nye Korando stilig – utvendig og innvendig. Helt up to date – som kjøreassistentsystemet Deep Control. Automatisk veksling mellom fjern- og nærlys, nødbrems, varsling av sikkerhetsavstand, adaptiv fartsholder med radar og kamera, ryggevarsel- og brems, filassistent, skiltgjenkjenning, bakkestartholder, blindsonevarsler, fartsbegrenser for bratte nedoverbakker – og en rekke annet.

Utstyret kan variere noe med utstyrsnivåene – EX, ELX og Ultimate.

SsangYong Korando 2020

Korando er utstyrt med sju kollisjonsputer.

Modellen er vokst fra forrige generasjon med 12 centimeter i lengde, til 445 centimeter. Som tidligere nevnt er det god benplass.

Lasterommets volum er 551 liter. Gulvet over brønnen er todelt, og kan enkelt tas av. Bakseteryggene kan rettes litt opp, noe som gir bedre stuemuligheter.

Bra støydemping

Nye og renere motorer i diesel- og bensinversjoner tilbys sammen med sekstrinns automat- eller manuelt gir. Dieselen (bruker Ad Blue) yter 136 hk, og har et maks dreiemoment på 324 newtonmeter (Nm).

Den er sterk og gir lite lyd fra seg, selv på høyere turtall. Noen målt akselerasjon gjorde vi ikke og har heller ikke fabrikktall på det, men den virket høvelig fra start til 100. Motoren reagerte villig ved forbikjøringer.

Støynivået i Korando er dempet, for å si det slik. Her er det gjort mye.

Bilen overrasket også med kjørefølelsen. Styringen var presis, automatgiret fra den kjente produsenten Aisin gjorde jobben etter oppskriften.

SsangYong Korando 2020

To tonn tilhengervekt

Om kjøreopplevelsen med firehjulstrekkeren kan kalles dynamisk, vet jeg ikke helt. For meg ble Korando likevel et positivt møte. Kurveglad og stabil, og en passe avdempet fjæring – ikke for myk og ikke for hard.

De tre kjøremodusene Normal, Sport og Vinter er selvforklarende. For føreren er det ikke like klart om det er normal eller sport som er innkoblet. Akkurat det har Korando til felles med mange i dette segmentet.

Tillatt hengervekt med brems for diesel i kombo med automat er 2000 kilo. Bensinversjonen er sertifisert for 1500 kilo vekt inkludert henger med brems – uansett girkassetype.

Lavt utslipp for dieselen

Bensinmotoren, GDI-turbo, har et slagvolum på 1,5 liter og yter maks 163 hk; med topp dreiemoment på 280 Nm.

Utslipp diesel/bensin ved kombinert kjøring oppgis til 115 og 146 gram per kilometer. Forbrukstall har jeg ikke fått ennå. Heller ikke prisene er klare når dette skrives.

Både bensin- og dieselbilen kan fås med to- eller firehjulsdrift.

Å få som fortjent er relativt sjeldent. Heldigvis, kanskje. Men nye Korando er så bra på så mange måter at den fortjener en godt synlig plass på salgsstatistikken.

Mer: