Honda e – søt vinner

Drømmer du om en bil folk snur seg etter? Ferrari passer dårlig? Løsningen er Honda e til under 270 000 kroner.

Hondas nye, lille elbil gjør deg mo i knærne og bløt om hjertet: Da jeg på oppdrag fra Nytt om Bil kjørte bilen i Valencia, ble jeg overrasket over all oppmerksomheten. Det var tomler opp, smil – og i lyskryssene dukket et og annet mobilkamera opp i bilen ved siden av.

Kameraklikkene hørte jeg ikke. Bilen er nemlig godt isolert mot støy. Slagene fra understellet dempes på en fortreffelig måte. Litt vindstøy sniker seg inn i motorveihastighet, og selvsagt hører du dekk mot asfalt.

Men ikke mye – og i en elbil er det stille ellers. Ingen motorlyd som lindrer ekstern støy.

Det var likevel ikke bare blikkfanget som gjorde mest inntrykk. Honda e er en vellykket miks av et retro utseende og et futurisk nåtidsinteriør, bedre forklart med Hondas mål om at e er småbilen i 2030.

Instrumentpanelet strekker seg fra dør til dør. Ytterst på sidene er monitorene til sidespeilene. Uvant – men personlig synes jeg det funket helt optimalt etter bare noen minutter på veien.

Fem skjermer i instrumentpanelet

De små kameraene på utsiden har et belegg som gjør at de ikke blir tilgriset av regn eller snø. Vinkelen reguleres på samme måte som du gjør med elektriske, old fashion sidespeil.

Også bakspeilets bilde kommer fra et kamera. Med et enkelt grep gjøres det om til et konvensjonelt speil.

Hele fem skjermer fyller instrumentpanelet. Instrumenteringen bak rattet ligger i en nesten ni tommer stor monitor. På passasjersiden er to berøringskjermer, hver over 12 tommer – 30 centimeter.

Honda e - 2020
Fremtiden er nå. Honda e har et instrumentpanel som strekker seg over hele dashbordet. Foto: Honda

Her betjenes navigasjon, musikkanlegg og mer – inkludert parkeringsassistenten. Ytterst på hver side ligger de seks tommer store speilene.

Forresten behøver du ikke berøre skjermen. Si «Ok, Honda», så våkner stemmestyringen til liv.

Nintendo vekk ladetiden

For en økende gråhåret fyr som meg virket det umiddelbart, øh, nettopp futuristisk – men det tok ikke lang tid å få oversikt.

Det to skjermene henger sammen – og kan sveipes slik at bildene bytter plass. Vil du spille Nintendo er det bare å plugge seg inn og sette i gang.

Flott tidtrøyte under de 30 minuttene det tar å fylle batteriet fra tomt til 80 prosent av makskapasiteten på 35,5 kilowatt-timer med en 50 kilowatts hurtiglader.

Å spille i fart går ikke – det setter systemet en sikkerhetsmessig stopper for. Heldigvis…

Jeg venter på deg…

Stoffet i interiøret som dører og seter er av tekstil. Det er pent, delikat og gir en høy kvalitetsfølelse. Stuefølelse – er det nærmeste jeg kort kan forklare atmosfæren med. For bilen har det som så mange biler mangler: Den har sjarm til tusen – e er ikke blott et kjøretøy.

Hører byen til

Byen er dens rette revir – og unge og urbane er nok målgruppen Honda har sett for seg da de laget denne helelektriske, litt luksuriøse bilen helt fra bunnen av. Her er alt nytt – bare kunnskap og erfaring er videreført fra produksjonen ellers.

Bilen er bakhjulsdreven. Elmotoren på 100 kW – tilsvarer 136 hestekrefter – sitter på bakakselen. Det gir rom for større utslag på forhjulene.

Venderadiusen er imponerende 4,3 meter. Honda e snur rundt seg selv.

Og har du, som meg, hedersprisen for klønete parkering, skal du vite at parkeringsassistenten er enkel å betjene. Den leter opp plass og får 3 meter og 89 cm søt bil trygt på plass av seg selv. Loppa er forresten 1, 75 meter bred. Taket befinner seg så vidt halvannen meter over bakken.

Rekkevidden er 22,2 mil, målt etter WLTP-normen. Ifølge Honda holder det til den gjennomsnittsfamilien pendling til og fra jobb, frakt og henting i barnehage og annet – uten å måtte lade hver dag.

Styr deg glad

Bagasjerommet er ikke rare greiene. Ferietur er utelukket: 176 liter med seteryggene oppslått betyr at et par til small size (mulig medium) kofferter går inn. Og lite annet.

Voksne får plass i baksetet, og det er grei plass til knærne hvis du ikke er for lang. Men bilen er liten – diger kan du ikke være for å kunne trives i fireseterens bakre rad.

«Jeg tror Honda har en vinner i e.»

Bak rattet koser du deg – hvis du er glad i presis styrefølelse, kontant akselerasjon og biler som følger svingene uten protester. Honda e gjør nemlig det. Går det for hardt, krenger den litt. Men da tar du i.

Vi gled gjennom kurvene langs appelsinlundene på landsbygda utenfor Valencia med et smil om munnen. Bilen er superenkel å kjøre – spenstig med en solid dose komfort selv på veier med mange dumper og humper.

Søte appelsiner – søt bil.

Toppfarten oppgis til 144 km/t – og akselerasjon 0-100 tar ni sekunder.

Advance-modellen, som jeg kjørte, er bedre utstyrt og har en motor på 113 kW (154 hk) – gjør unna samme strekning på 8,3 sekunder.

Mer interessant er akselerasjon ved forbikjøring – fra 80 til 100 og der omkring. Jeg har ikke tall – men syntes det var helt greie ressurser til trygge forbikjøringer.

Priser er 266 200 og 294 900 (Advanced). Norge får biler fra mai.

I sum er Honda e en vellykket helelektrisk bil – med det lille ekstra i kvalitet og kjøreopplevelse; og la oss si emosjonell tiltrekning.

Jeg tror Honda har en vinner i e.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Mer:

Fullstendig redesignet Honda Jazz

Nye Jazz følger den japanske designfilosofien «Yoo No Bi» – der skjønnheten i hverdagsgjenstandene fremheves. Hybriden lanseres i 2020.