Toyota lanserer kompaktvarebilen Proace City

Med Proace City fyller Toyota et gap i sin modellrekke for nyttebiler. Varebilen er utviklet i samarbeid med Groupe PSA. Citys søsken er Citroën Berlingo, Peugeot Partner og Opel Combo.

Bilen kommer i to lengder – lik søsknene. Kort versjon er 4,4 meter lang, mens den lengre broren måler 4,75. Den siste har en akselavstand på 2,97 meter mot den førstes 2,78. Du får begge med eller uten vindu.

Lasterommet har kapasitet på henholdsvis 3,3 og 3,9 kubikkmeter. Bredden er god: en europall på tvers går inn. Det er plass til to, selv i den korteste versjonen.

Populære håndverkerbiler har ofte tilhengere. De kan ha en totalvekt på opptil 1,35 tonn, avhengig av motorvalg, utgave og last – forutsatt at det er brems på hengeren.

Kan skreddersys

Nyttelast er fra 578 til 605 kilo for den korte – avhengig av motorvalg. Den lange tar last på inntil 925 kg.

Varebiler kan ha mange spesialiserte bruksområder. Bra da at lasterommet kan tilpasses kundens ønsker, med reoler, skap, strøm og annet. Lastelengde i varerommet er henholdsvis 1,8 og 2,2 meter.

Smart Cargo er en modul med nedfellbar luke i det ytterste venstre setet (det er tre) i kabinen. Vips øker lastelengden til 3,1 meter eller 3.4 meter for kort og lang versjon. Med modulen følger et trekk som kan settes rundt luken for å beskytte materialet i kabinen mot riper og skitt

Med systemet er det enkelt å gjøre om midtsetet til en liten kontorplass med plass til PC. Setet helt til høyre kan legges ned – og gir 40 liter ekstra rom.

Tre motoralternativer

Trenger du å ha last på taket, har Proace løsninger for det – med lastevekt fra 100 til 120 kg.

Proace City tilbyr tre motoralternativer – alle diesel og med slagvolum på 1,5 liter – BlueHDI med stopp-start-funksjon. Ytelsene er 55 kW (75 hk), 75 kW (100 hk) og 96 kW (130 hk). Dreiemomentene er 210, 250 og 300 Newtonmeter. Bortsett fra den minste motoren inntreffer maksimalt dreiemoment ved 1700 omdreininger per minutt.

Til 96-kilowatteren kan du velge mellom 6-trinns manuell girkasse eller 8-trinns manuell. De to minste motorene fås kun i kombinasjon med 5-trinns manuell kasse.

Utslippsgjerrig

Utslippet for de to minste er verd et hevet øyenbryn. Ved kombinert kjøring går så lite som 108 gram CO2 ut av potta for hver kilometer. De to største er også svært så rene – med sine utslipp på 118 og 114 (automaten) gram CO2 per km.

Forbruket er oppgitt til 0,44 liter per mil for automatutgaven. Svingradiusen for lengste utgave er 11,9 – på godt norsk snur den altså på den utgåtte femøringen.

Proace kommer i tre utstyrsnivåer – eller grader, som Toyota kaller det. Basic, Comfort og Comfort Plus. Toppgraden inkluderer sikkerhetssystemet Smart Active Vision. Det bruker kamera til å speile trafikkbildet bak bilen. Tre kamera overvåker: blindsonen på høyre side av bilen, trafikken bak som et normalt bakspeil, omgivelsene noen meter rett bak bilen.

Kameraene er plassert i karosseriet ovenfor bakdørene – og i de utvendige speilene.

En femtommers monitor er plassert øverst i frontruten – der bakspeilet vanligvis har sin plass. Systemet gir en ekstra trygghet for føreren. I en varebil gir ikke bakspeilet god oversikt bakover – og uten vinduer i bakdørene er sidespeilene eneste mulighet til å følge med hva som skjer bak bilen.

LED-lys i varerommet

Fra og med Comfort inkluderer graden to skyvedører, åtte tommers skjerm med mirror for mobilen, beskyttelsesgulv og led-lys i varerommet, 220 volts uttak på passasjersiden – og mye mer. Bakdørene er asymmetrisk delt. Du kan også få topphengslet bakdør.

Med Comfort Plus-pakken følger Pre Crash System, tette bakdører, nevnte Smart Active Vision og Webasto dieselvarmer med fjernkontroll.

Systemet er klargjort for Apple CarPlay og Android Auto. Nødanrop er standard.
Pakkene kan oppgraderes med utstyr som trådløs lading til mobilen – og annet.

Lettkjørt og kvikk

Det ble tid til en time på veien med den lengste utgaven, med den største motoren i kombo med åttetrinns automat. Bilene har forresten fått elektrisk parkeringsbrems som standard.

Proace City viste seg å være kvikkere enn jeg forventet. Den svarte raskt på gassen, og automatkassen gjorde jobben uten at jeg merket noe til vekslingene. Det er som det skal være. Styreresponsen ble jeg positivt overrasket over, tatt i betraktning at vi har med en yrkesbil å gjøre.

Setene var gode, de. Litt kort sittepute (det er den ikke alene om), men ryggstøet passet meg godt. Du kan også få comfortstøtte, som gjør at du kan vinkle seteryggen noen grader bakover mot skilleveggen.

Service på 60 minutter

Foran er det flere rom til å plassere papirer, pc og annet nødvendig du må ha tilgjengelig i jobben. Plass til flasker er avsatt i hvert sitt hjørne på toppen av dashbordet. De er litt romslige, så vannflasken kan vandre litt.

Nyttebiler gjør ikke nytten når de er til service. Toyotas Express-løsning garanterer at originalservicene går på en time. Intervallene er 40 000 km.

Prisene ligger fra 208 600 for rimeligste, korte versjon og til 313 300 for den best utstyrte i lang versjon. Priser er inkludert mva.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Mer:

Honda e – søt vinner

Drømmer du om en bil folk snur seg etter? Ferrari passer dårlig? Løsningen er Honda e til under 270 000 kroner.

Fullstendig redesignet Honda Jazz

Nye Jazz følger den japanske designfilosofien «Yoo No Bi» – der skjønnheten i hverdagsgjenstandene fremheves. Hybriden lanseres i 2020.