4×4 krever riktig dekkvalg

Andelen solgte biler med firehjulsdrift i Norge er stadig økende. Det er spesielt SUV-er som bidrar til denne økningen, men firehjulsdrift blir stadig vanligere også i tradisjonelle personbiler. Dermed har 4×4-dekk, eller SUV-dekk, de siste årene blitt mer og mer utbredt og enklere tilgjengelig. Dette gjør samtidig sitt til at det er lett å gå seg vill i jungelen av dekktyper, da det finnes en rekke ulike dekk til forskjellige bruksområder.

Hvis man planlegger å bytte dekk er det derfor lurt å starte med å avgjøre hva slags behov man har. På nettet finnes det en rekke ulike dekkbutikker, for eksempel tirendo.no, som tilbyr en praktisk dekkvelger. Denne gjør det enkelt å finne frem til det dekket som passer best til det behovet man har og gjør det enkelt å kjøpe dekk på nettet.

Forskjellen mellom 4×4-dekk og standarddekk

Den mest vesentlige forskjellen mellom 4×4-dekk og standarddekk er størrelsen og bruksområdet. Mens standarddekk er designet for kjøring på jevne underlag som asfalt, er 4×4-dekk primært tilpasset underlag som snø, gress, jord og gjørme. 4×4-dekk er dessuten generelt sett større i diameter, og er utviklet for å yte bedre ved høyere hastigheter.

4x4 2

De fleste 4×4-kjøretøy er utstyrt med 18- eller 19-tommers dekk og er merket med fartsindeksen Y. Dette innebærer at de kan brukes ved hastigheter på opptil 300 km/t. De synlige forskjellene mellom de to dekktypene utover størrelsen er gjerne små. 4×4-dekk har imidlertid generelt sett dypere profil og større mellomrom i slitebanen enn det man ser i et standarddekk. Dette designet bidrar til å opprettholde grepet på krevende underlag som gjørme eller snø.

Velge riktig dekk

Det er viktig å velge riktig dekk til det behovet man har. Dette både på grunn av sikkerheten, kostnaden og ikke minst fremkommeligheten. Hvis man primært skal kjøre utenfor veibanen er det for eksempel mest hensiktsmessig å velge 4×4-dekk.

Ved bruk av standarddekk på gjørmete underlag vil nemlig dekkets profil raskt samle gjørme og miste grepet. Mangel på trekkraft fører dermed til at dekket spinner, og man vil ikke kunne bevege seg hverken forover eller bakover.

Hvis man utelukkende skal kjøre på vei er 4×4-dekk et tilsvarende dårlig valg. Ved bruk av 4×4-hjul på veien vil man raskt oppdage at dekkene slites mye raskere enn standarddekk. Dette er på grunn av økt rullemotstand, noe som medfører mer friksjon på dekkets slitebane. På grunn av den ekstra rullemotstanden reduseres også kjøretøyets hastighet, noe som medfører økt drivstofforbruk og tilsvarende høyere kostnad.

4x4 4

Ulike typer av 4×4-dekk

Det finnes en rekke ulike typer 4×4-dekk tilpasset ulike bruksområder. De fleste forbinder nok 4×4-dekk med off road-dekk, men dette er bare én av mange ulike typer. De andre hovedtypene er on road-dekk og terrengdekk.

On road-dekkene varer lenger på veien, og har normalt en større profildybde enn det man finner i standarddekk. På grunn av dette kan de også brukes utenfor veien. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at de slites raskere enn standarddekk ved kjøring på asfalt.

Terrengdekk er designet for bruk både på og utenfor veien, og gir en god balanse mellom de to bruksområdene. Disse dekkene passer dermed godt hvis man er like mye på veien som i terrenget. Siden denne dekktypen er designet for å gi grep også på ujevnt underlag, har de et større profildesign og gir dermed en mindre komfortabel kjøreopplevelse.

Off road-dekk er først og fremt tiltenkt bruk utenfor veien, og fungerer utmerket på underlag som jord og gjørme. Dekkene har veldig dypt mønster, noe som gir god grep på ujevne overflater. Denne dekktypen har imidlertid høyere støynivå, og yter dårligere på jevne overflater, som asfalt.

4x4 3